فشار خون بالا

قلب و عروق

بیماری فشار خون یا hypertension که در دسته‌بندی بیماری قلب و عروق قرار می‌گیرد، اشاره به وضعیتی دارد که میزان فشار خون در گردش بیش از حد طبیعی است. فشار خون ممکن است باعث آسیب به دیواره رگ‌ها و مشکلات قلب و عروق شود. برای سنجش فشار خون از فرمول «میزان خون پمپاژ شده نسبت به میزان مقاومت جریان خون در عروق» استفاده می‌شود.

تازه ترین مقالات

بیماری فشار خون یا hypertension که در دسته‌بندی بیماری قلب و عروق قرار می‌گیرد، اشاره به وضعیتی دارد که میزان فشار خون در گردش بیش از حد طبیعی است. فشار خون ممکن است باعث آسیب به دیواره رگ‌ها و مشکلات قلب و عروق شود. برای سنجش فشار خون از فرمول «میزان خون پمپاژ شده نسبت به میزان مقاومت جریان خون در عروق» استفاده می‌شود.

از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری فشارخون می‌توان به احساس خستگی یا گیجی، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه، تنفس دشوار و ضربان قلب نامنظم اشاره کرد.

آشنایی با انواع بیماری‌های فشار خون بالا

درصورتی‌که نسبت به تشخیص، کنترل یا درمان فشارخون بالا اقدام نشود، زمینه‌ساز بیماری‌ایسکمیک قلب، سکته مغزی، بیماری شریان‌های پیرامونی خواهد شد.

البته فشار خون ممکن است در بلند مدت عاملی برای ایجاد دیگر بیماری‌های قلبی عروقی از جمله نارسایی قلب، آنوریسم آئورت، تصلب شرایین فراگیر و آمبولی ریه باشد. ازهمین‌رو مهم است در زمان مناسب نسبت به درمان و کنترل فشارخون بالا اقدام شود.

بررسی علائم و نشانه‌های بیماری‌ فشار خون بالا

فشارخون نوعی بیماری خاموش است که احتمال دارد افراد تا مدت‌ها متوجه حضور این عارضه نباشند. درصورتی‌که فشار خون پیشرفت کند یا بدن فرد نسبت به آن واکنش نشان دهد،‌ شاهد علائمی از جمله  سردرد، اضطراب، سرگیجه، تنگی نفس و گرگرفتگی خواهیم بود.

در برخی موارد علت تپش و آریتمی ناگهانی قلب نیز فشار خون محسوب می‌شود. افرادی که رژیم غذایی پرنمک دارند، با مشاهده این علائم باید بلافاصله برای انجام تست‌های موردنظر به اقدام کنند.

چک لیست آزمایش‌های ضروری تشخیص فشارخون

برای تشخیص بیماری پنهان فشار خون، مهم است که افراد در معرض ابتلا به این بیماری، نسبت به انجام تست فشار خون اقدام کنند. در جدول زیر انواع آزمایش‌های تشخیص فشار خون با نحوه انجام و توصیه‌های آن‌ها بررسی شده است.

توضیحات تخصصی توصیه‌های بررسی مقادیر نرمال/هدف شاخص 
فشار خون در هنگام ضربان قلب هر ۶ ماه یکبار برای افراد بالای 40 سال یا بر اساس توصیه پزشک <120 mmHg  

فشار خون سیستولیک

فشار خون در هنگام استراحت قلب بین ضربان‌ها هر ۶ ماه یکبار برای افراد بالای 40 سال یا بر اساس توصیه پزشک <80 mmHg فشار خون دیاستولیک
بررسی سطح کلسترول LDL و HDL به عنوان عوامل خطر بیماری قلبی. هر ۵ سال یکبار یا بیشتر بر اساس عوامل خطرزا LDL <100 mg/dL، HDL > 40 mg/dL (مردان)، >50 mg/dL (زنان) آزمایش کلسترول
کارکرد کلیه‌ها ممکن است تاثیری بر فشار خون داشته باشد. بر اساس توصیه پزشک ارزیابی سطح کراتینین و eGFR تست کلیه‌ها
سطح گلوکز خون می‌تواند ممکن است اثری روی فشار خون داشته باشد. هر ۳ سال یکبار یا بر اساس عوامل خطر <100 mg/dL ناشتا آزمایش قند خون
ارزیابی عادات زندگی مانند رژیم غذایی، مصرف نمک، فعالیت بدنی و استرس. به صورت دوره‌ای توصیه‌های سفارشی برای بهبود سلامت عمومی و کنترل فشار خون اصلاح رژیم غذایی

اگر در خانواده یا ژنتیک فرد موارد فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی وجود دارد، باید حتما این مورد در زمان انجام تست‌ها در نظر گرفته شود تا خطرات احتمالی آینده بررسی شوند. هم‌چنین بر اساس آزمایش‌های ژنتیکی فشار خون، توصیه‌های پیشگیرانه به فرد اعلام خواهد شد.

توصیه‌های مهم برای جلوگیری از ابتلا به فشار خون بالا

با کنترل فشار خون می‌‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق جلوگیری کرد. با انجام ورزش به‌صورت مستمر، برخورداری از رژیم غذایی مفید و کاهش مصرف نمک، می‌توان خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش داد. البته ممکن است بیماری فشارخون بالا با ریشه در ژنتیک و سابقه خانوادگی یا استرس و اضطراب ایجاد شود که در این صورت فرد باید فرایند درمان پزشکی را شروع کند.

بررسی نکته‌های مهم تغذیه‌ای برای کنترل فشارخون

نامتعادلی در رژیم غذایی، مصرف بیش از حد فست‌فودها، مصرف سیگار و نمک، صمیمی‌ترین دوستان فشار خون بالا هستند. با برخورداری از رژیم تغذیه‌ای سالم حاوی میو‌ه‌ها، افزودن پتاسیم، منیزیم و فیبر به رژیم غذایی، حذف فست‌فود و نمک، خطر ابتلا به بیماری فشار خون کاهش خواهد یافت. هم‌چنین به حفظ سلامت قلب و عروق کمک شایانی می‌شود.

معرفی فواید ورزش برای بیماری فشارخون

برای کنترل بیماری فشار خون بالا با ورزش، فرد باید روزانه 30 دقیقه فعالیت مفید داشته باشد. از جمله ورزش‌های مناسب برای کنترل فشار خون بالا شامل ورزش‌های پرتحرک مانند تنیس، بسکتبال، دوچرخه‌سواری، بالارفتن از پله‌ها و دویدن می‌شوند.

مصرف انواع داروی کنترل فشار خون با تجویز پزشک متخصص

رایج‌ترین قرص‌ها برای کنترل فشار خون شامل کاپتوپریل، هیدروکلروتیازید، ترازوسین و سیلدنافیل می‌شوند. البته برای کنترل و درمان فشار خون بالا قرص‌های دیگری نیز وجود دارد که نسبت به میزان پیشرفت بیماری و خطر آن، توسط پزشک متخصص تجویز خواهد شد. مهم است که داروهای کنترل فشار خون با دوز مناسب در فواصل زمانی تجویز شده طبق دستور پزشک تجویز شوند.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681