سوراخ قلب یا بیماری نقص دیواره بین ‌بطنی چیست؟

مقالات آریتمی قلبعفونت‌های قلبیفشار خون بالاقلب و عروق
1401.03.21

سوراخ در قلب نوعی بیماری است که بر عملکرد درست قلب تأثیر منفی دارد. انواع سوراخ قلب در بزرگسالان عبارت‌اند از: نقص دیواره بین بطنی یا VSD و نقص دیواره بین دهلیزی ASD. بی اشتهایی، ضربان تند و نامنظم قلب، تنگی نفس، سرفه، سرگیجه، غش، خستگی، ورم دست و پا و آبی شدن ناخن از علائم نقص بین دهلیزی هستند. راه‌های شناسایی سوراخ قلب الکتروکاردیوگرام، اکو کاردیوگرافی، پرتونگاری قفسه سینه و مواردی از این دست هستند.

بیماری سوراخ قلب چیست

سوراخ در قلب نوعی بیماری است که بر عملکرد درست قلب تأثیر منفی دارد. از بیماری سوراخ قلب به‌عنوان یک سندرم ژنتیکی یاد می‌شود که افراد بیمار از بدو تولد با آن مواجه هستند. این بیماری علائم، عوارض و راه‌های درمان خاصی دارد که در این مقاله به‌طورکامل آن‌ها را شرح می‌دهیم. چنانچه قصد آشنایی با عارضه سوراخ قلب و راه‌های درمان آن دارید، مطالعه ادامه این مقاله کمک شایانی به شما خواهد کرد.

انواع سوراخ قلب در بزرگسالان را بهتر بشناسیم

بیماری سوراخ قلب به دو دسته تقسیم می‌شود. به دسته اول نقص دیواره بین بطنی یا VSD و به دسته دوم نقص دیواره بین دهلیزی ASD گفته می‌شود. هر یک از این بیماری‌ها روش‌های درمان خود را دارند برخی با عمل جراحی و در برخی موارد برای بهبود عملکرد قلب از داروی قلب و عروق استفاده می‌کنند.

نقص دیواره بین بطنی یا VSD

در نقص دیواره بین بطنی (VSD) سوراخ قلب در بخشی وجود دارد که اتاقک‌های پایینی دو بطن قلب را از هم جدا می‌کند. این حفره باعث می‌شود تا خون هنگام پمپاژ به‌جای انتقال به آئورت و سپس انتقال به سایر اعضای بدن از بطن چپ به بطن راست قلب منتقل شود.

نقص دیواره بین بطنی می‌تواند منجر به سکته قلبی شود که استفاده از برخی دارو‌های پیشگیری از سکته قلبی مانند بریلاووس زیر نظر پزشک می‌تواند خطر بروز چنین مشکلاتی را کاهش دهد.

حفره بین اتاقک‌های پایین قلب vsd است

نقص دیواره بین دهلیزی ASD

نقص دیواره بین دهلیزی (ASD) به حفره موجود در بخشی از سپتوم گفته می‌شود که دهلیز‌ها را از هم جدا می‌کند. نقص دیواره بین دهلیزی خود به سه دسته تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • ASD اولیه ممکن است به‌دلیل نقص دریچه‌های میترال و دریچه سه‌لتی ایجاد شود. این حفره در نزدیکی ناحیه پایینی سپتوم دهلیزی شکل می‌گیرد.
  • ASD ثانویه رایج‌ترین نوع حفره بین دهلیزی بوده که در مرکز سپتوم دهلیزی واقع شده است.
  • ASD سینوس وریدی نادر‌ترین نوع سوراخ بین دهلیزی است که در ناحیه بالای دیواره دهلیزی ایجاد می‌شود.

برای پیشگیری از ایست قلبی در چنین بیماری‌هایی، داروهایی مانند پلاویکس 75 توسط پزشکان تجویز می‌شود. توجه داشته باشید مصرف این دارو‌ها بدون تجویز پزشک خطرناک است.

سوراخ دیواره بین دهلیزی asd است

نقص بیماری بین دهلیزی چه علائمی دارد؟

بیماری سوراخ قلب مانند سایر بیماری‌ها علائمی به‌همراه دارد. این علائم در برخی افراد مشهود و در برخی دیگر به سادگی قابل تشخیص نیستند و برای آگاهی از این بیماری باید آزمایش‌های پزشکی انجام گیرد. علائم تشخیص بیماری سوراخ قلب عبارت است از:

  • ضرب تند یا نامنظم قلب
  • آبی شدن رنگ ناخن و پوست (سیانوز)
  • سرفه
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • غش
  • خستگی
  • ورم اعضای بدن مانند دست و پا
  • بی‌اشتهایی

توجه داشته باشید که بزرگسالان مبتلا به این بیماری ممکن است علائم خاصی نداشته باشند و این بیماری تا سال‌ها در بدن آن‌ها نهفته بماند. قلب را می‌توان به‌عنوان مهم‌ترین عضو بدن معرفی کرد که مدام در معرض خطرات درونی و بیرونی است. از عوامل درونی که قلب را تهدید می‌کند، لخته شدن خون را می‌توان نام‌ برد. حرکت لخته خون به سمت قلب یا مغز باعث سکته می‌شود. در چنین مواردی پزشکان برای جلوگیری از بروز مشکلات در افرادی که مستعد چنین سکته‌هایی هستند، دارو‌هایی مانند قرص الاکوئیت را تجویز می‌کنند.

آشنایی بیماری سوراخ قلب در نوزادان

نقص مادرزادی و اثرات ژنتیکی را می‌توان به‌عنوان عوامل اصلی سوراخ بودن قلب نوزاد معرفی کرد. چنانچه والدین با چنین بیماری مواجه باشند، احتمال انتقال آن به فرزندان نیز وجود دارد. از سایر بیماری‌هایی که به صورت موروثی ممکن است به فرزندان انتقال داده شود، دیابت است. استفاده از دارو‌هایی مانند قرص سینوریپا زیر نظر پزشک به کنترل قند خون کمک می‌کند.

اختلالات ژنتیکی از عوامل دیگر  ایجاد نقص مادرزادی قلب است. سندروم داون را می‌توان به‌عنوان یک نقص ژنتیکی معرفی کرد که نوزادان مبتلا به سندروم داون با نقایص مادرزادی مانند سوراخ قلب به‌دنیا می‌آیند.

بیماری نقص دیواره بین بطنی چه عوارضی به‌همراه دارد؟

بیماری سوراخ قلب مانند سایر بیماری‌ها عوارضی به‌همراه دارد که ممکن است برای افراد مبتلا به این بیماری خطرناک باشد. به‌طورکلی این عوارض عبارت‌اند از:

  • فشار خون ریوی: انتقال خون از طریق سوراخ بین بطنی باعث می‌شود که خون‌هایی که حاوی اکسیژن هستند دوباره وارد پروسه انتقال به ریه برای دریافت اکسیژن شوند. این موضوع فشار خون بالا در عروق ریه به‌وجود می‌آورد و در بلند‌مدت، به‌طور دائمی به این عروق آسیب می‌رساند.
  • نارسایی قلبی: چنانچه قلب دچار نقص در دیواره بین بطنی باشد، برای رساندن خون کافی به سایر اعضای بدن باید با شدت بیشتری کار کند. چنانچه این نقص درمان نشود، مشکلی به‌نام نارسایی قلبی بروز می‌کند.
  • اندوکاردیت: نوعی عفونت قلبی غیر معمول است.

مشکلاتی مانند ضربان غیر‌طبیعی قلب و اشکال در دریچه آن از سایر عوارضی است که بیماران نقص یا سوراخ قلبی با آن مواجه می‌شوند.

از چه روش‌هایی می‌توان بیماری سوراخ قلب را شناسایی کرد؟

بیماری سوراخ قلب مانند سایر بیماری‌ها روش‌های تشخیص منحصر‌به‌فردی دارد. اکوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرام، پرتونگاری قفسه سینه، کاتتریزاسیون قلبی و پالس اکسیمتری از رایج‌ترین روش برای تشخیص بیماری سوراخ قلب است که هر یک را به‌ تفکیک شرح می‌دهیم.

  • اکوکاردیوگرافی: در روش اکوکاردیوگرافی با استفاده از امواج صوتی، تصویر ویدئویی از قلب تولید می‌کنند. این روش علاوه‌بر تشخیص نقص دیواره بین بطنی، در تعیین اندازه و محل سوراخ قلبی کمک می‌کند.
  • الکتروکاردیوگرام: در روش الکتروکاردیوگرام به کمک الکترود‌های چسبیده به پوست، فعالیت‌های قلبی را ثبت کرده و از اختلال ریتم ایجاد شده، نارسایی‌های قلبی را ثبت می‌کند.
  • پرتونگاری قفسه سینه: تصویربرداری از قلب با اشعه ایکس کاری است که در روش پرتونگاری قفسه سینه انجام می‌شود. به کمک این تصویر پزشک از هرگونه تغییر در حالت قلب و ریه‌ها آگاه می‌شود.
  • کاتتریزاسیون قلبی: در روش کاتتریزاسیون قلبی کاتتر (لوله انعطاف‌پذیر) از شریان‌های ران یا بازو به سمت قلب هدایت می‌شود. به کمک این روش پزشک نارسایی‌های قلبی و عملکرد دریچه‌ها و حفره‌های قلب را بررسی می‌کند.
  • پالس اکسیمتری: در روش پالس اکسیمتری گیرنده‌ای کوچک به نوک انگشت متصل می‌کنند و به کمک آن سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری می‌کنند.

چه روش‌های درمانی برای بیماری نقص دیواره قلبی وجود دارد؟

در صورت مشاهده نقص دیواره قلبی را در نوزادان، پزشکان صبر می‌کنند تا بررسی کنند که به‌مرور زمان این سوراخ‌ها بسته می‌شود یا خیر. اگر با گذشت زمان علائمی از بهبود دیواره قلب مشاهده نشد از دو روش برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. درمان اول درمان دارویی بوده که برای مشکلات جزیی تجویز می‌شود و روش دوم جراحی قلب است.

جراحی قلب برای درمان بیماری نقص دیواره بین بطنی

چنانچه حفره درون قلب به‌مرور زمان و با مصرف دارو بهبود پیدا نکند، پزشکان از روش جراحی قلب استفاده می‌کنند. این روش به دو‌ صورت انجام می‌شود:

  • عمل جراحی قلب باز: در روش عمل جراحی قلب باز برای بهبود بیماری‌های سینوس وریدی و ASD حفره‌های کوچک‌تر توسط بخیه بسته می‌شوند. چنانچه نواقص بزرگ باشند برای بستن آن‌ها از مواد مصنوعی استفاده می‌کنند.
  • بستن حفره درون قلبی به کمک کاتتر: از روش کاتتر برای درمان مبتلایان به ASD ثانویه استفاده می‌شود. در این روش مسدود‌کننده سپتال به کمک کاتتر از طریق شریان وارد دهلیز می‌شود و حفره قلبی را مسدود می‌کند.

بعد از عمل جراحی طی زمان‌های مختلف با تست اکو میزان موفقیت عمل را بررسی می‌کنند تا در صورت نیاز مراحل بعدی درمان را ادامه دهند.

برای درمان ASD ثانویه از کاتتراسیون استفاده می‌شود

نکات قابل توجهی که در بیماری VSD و ASD باید به آن توجه کنید

در این مقاله به‌طورمفصل بیماری سوراخ قلب، علائم، عوامل بروز و راه‌های تشخیص و درمان آن را شرح دادیم. حالا شما بیش‌از‌پیش به پاسخ این سوال آگاه هستید که بیماری سوراخ قلب چیست. هدف ما از نگارش این مقاله این بود که علاوه‌بر معرفی بیماری سوراخ قلبی، این نکته را انتقال دهیم که بیماری ‌ASD یا VSD قابل درمان است و جای نگرانی برای آن وجود ندارد.

چنانچه تجربه‌ای از این بیماری دارید یا جزو مبتلایان به هر یک از انواع بیماری سوراخ قلب هستید، تجربیات خود را در قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا تجربیات شما برای بهبودی در این بیماری استفاده کنند.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “سوراخ قلب یا بیماری نقص دیواره بین ‌بطنی چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681