بررسی شایع‌ترین علائم سرطان خون

مقالات
1401.03.16

سرطان خون به‌دلیل رشد غیر‌طبیعی گلبول های سفید خون و تغییر شکل این سلول‌ها به‌وجود می‌آید. لوکمیا و لوسمی نام‌های دیگر سرطان خون هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارندسرطان خون از نظر سرعت انتشار و رشد، به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. سرعت گسترش سلول‌های خونی غیر‌طبیعی در لوسمی حاد بسیار است. علائم لوسمی لنفوسیتی حاد کاملاً مشابه با آنفولانزا است. تب، ضعف، خستگی، سردرد، از دست دادن اشتها، استفراغ و بدن درد از نشانه‌های این سرطان خون حاد هستند.

از بین بردن سلول‌های عادی خون توسط سلول‌های سرطانی

سرطان به‌عنوان بیماری خاموش شناخته شده است. بیشتر انواع سرطان‌ها با درد یا نشانه‌های واضحی همراه نیستند. برخی از انواع سرطان خون در دسته بیماری‌های خاموش قرار دارد. علائم ضعیف سرطان، افراد بیمار را برای آغاز درمان، گمراه می‌کند. در این مقاله به بررسی پاسخ سوال «بیماری سرطان خون چه علائمی دارد؟» می‌پردازیم تا با ایجاد شناخت در‌مورد علت بروز سرطان خون و علائم آن، کوچکترین تعللی برای آغاز درمان صورت نگیرد. اگر شما نیز قصد مبارزه با این بیماری خاموش را دارید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

علت بیماری سرطان خون چیست؟ انواع دسته‌بندی لوسمی

سرطان خون به‌دلیل رشد غیر‌طبیعی گلبول های سفید خون و تغییر شکل این سلول‌ها به‌وجود می‌آید. هنگامی که تعداد این گلبول‌های غیر‌عادی افزایش پیدا کند، سلول‌های سفید خونی طبیعی را از بین می‌برند. لوکمیا و لوسمی نام‌های دیگر سرطان خون هستند و تفاوتی با یکدیگر ندارند. لوسمی یا لوکمیا انواع مختلفی دارد که هر یک نوعی از سرطان خون مزمن یا حاد هستند. پزشکان لوسمی را بر اساس سرعت پیشرفت و سلول‌های درگیر بیماری تقسیم کرده‌اند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

تقسیم بر‌اساس شدت سرطان؛ لوسمی حاد یا مزمن

سرطان خون از نظر سرعت انتشار و رشد، به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می‌شود. سرعت گسترش سلول‌های خونی غیر‌طبیعی در لوسمی حاد بسیار است. به‌همین دلیل نیاز به اقدام سریع و درمان تهاجمی، مانند پرتو‌درمانی، شیمی درمانی یا داروی سرطان نیاز است.

لوسمی مزمن بدون علائم اولیه آغاز می‌شود و می‌تواند تا سال‌ها نیز فرد بیمار را متوجه بیماری نکند. در سرطان خون مزمن، سلول‌های غیر‌طبیعی مانند گلبول‌های بالغ، عملکردی طبیعی دارند. لوسمی مزمن نیز به دوسته تقسیم می‌شود. در یک سری مواقع تولید سلول غیر‌طبیعی، کند پیش می‌رود و در برخی حالات، سرعت تولید آن بیشتر است.

نمونه ساختار خون افراد سالم و افراد مبتلا به لوسمی

تقسیم بر‌اساس بافت‌های درگیر سرطان؛ لوسمی لنفوسیتی یا میلوئیدی

سرطان خون از نظر درگیر‌کردن بافت‌ها و سلول‌های مختلف، به دو دسته لنفوسیتی و میلوئیدی تقسیم می‌شود. در لوسمی لنفوسیتی، سلول‌های سرطانی روی بافت‌های لنفاوی تاثیر می‌گذارند. غدد لنفوسیتی مسئول سیستم ایمنی بدن هستند. با کاهش سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به انواع عفونت افزایش می‌یابد به‌همین دلیل تجویز داروی تاوانکس برای افراد مبتلا به لوسمی لنفوسیتی متداول است.

میلوژن‌ها مسئول تولید اجزا خون هستند. یعنی، گلبول سفید، قرمز و پلاکت‌ها توسط میلوژن‌ها ساخته می‌شود. درصورتی‌که لوسمی، میلوژن‌ها را درگیر کند، اصطلاحاً به آن لوسمی میلوئیدی می‌گویند.

بافت‌های مختلف مغز استخوان در سرطان خون درگیر می‌شود

انواع سرطان خون؛ کدام لوسمی در کودکان شایع است؟

انواع سرطان خون نام‌های مختلفی دارند که با دسته‌بندی که قبل‌تر به آن اشاره کردیم معرفی می‌شوند و ابتلا به هر یک در سنین خاصی شایع‌تر است.

  • لوسمی حاد لنفوئیدی (ALL): این نوع سرطان خون در کودکان شایع‌تر است ولی در بزرگسالان نیز رخ می‌دهد.
  • لوسمی حاد میلوئیدی (AML): شایع‌ترین نوع لوسمی حاد در بین بزرگسالان محسوب می‌شود ولی امکان ابتلای کودکان به این نوع سرطان خون نیز وجود دارد.
  • لوسمی مزمن لنفوئیدی (CLL): شایع‌ترین سرطان خون بین بزرگسالان است که تا سال‌ها بدون علامت به گسترش سلول‌های سرطانی ادامه می‌دهد.
  • لوسمی مزمن میلوئیدی (CML): این نوع لوسمی نیز در بزرگسالان بیشتر شایع است. اما بر‌عکس حالت قبل، در طی سال‌های متمادی با علائم کمی وجود خود را نشان می‌دهد.

به غیر از این دسته از متداول ترین لوسمی‌ها، سرطان‌های خون نادری وجود دارند که امکان ابتلای افراد به این نوع از سرطان‌ها بسیار کم است. لوسمی سلول مو‌دار، سندروم‌های میلودیسپلاستیک و اختلالات میلوپرولیفراتیو از جمله این سرطان‌‌ها هستند.

شایع‌ترین علائم سرطان خون؛ تشخیص سرطان خوش‌خیم و بد‌خیم

اصطلاح خوش‌خیم و بد‌خیم برای توصیف وضعیت تومور‌ها استفاده می‌شود. از آن جایی که سرطان خون با تومور همراه نیست، استفاده از این اصطلاح برای لوسمی اشتباه است. به‌طورکلی لوسمی یا سرطان خون جزو اختلالات بدخیم خونی محسوب می‌شود. اختلالات خوش‌خیم خونی بدون هیچ علامتی، زندگی فرد بیمار را در‌گیر نمی‌کند و به‌سادگی با روش‌های ساده، درمان می‌شود. شایع‌ترین علائم سرطان خون با گسترش بیماری نمایان می‌شود و بین انواع مختلف لوسمی مشترک است.

  • تب و لرز
  • خستگی مداوم
  • عفونت‌های شدید
  • تهوع
  • کاهش وزن سریع و بدون دلیل
  • بزرگ‌شدن گره‌های لنفاوی، کبد و طحال
  • خونریزی و کبودی‌های بدون دلیل
  • تعریق بیش از حد در شب
  • درد پا و حساس شدن استخوان‌ها
  • بثورات جلدی مانند قرمزی‌های ریز زیر پوست

معمولاً پزشکان برای کاهش آسیب‌های اسید‌معده هنگام تهوع، معمولاً قرص لانزو۳۰ تجویز می‌شود. با وجود بروز چند تا از این علائم در کنار هم باید آزمایش‌های تشخیص لوسمی را انجام داد و سریعاً برای درمان اقدام کرد.

لیست علائم مشترک بین انواع لوسمی

علائم سرطان خون در جوانان و کودکان چیست؟

سرطان خون در کودکان نیز بسیار شایع است. دلیل اصلی بروز سرطان خون به‌ درستی مشخص نشده است. ولی طبق تحقیقات آزمایشگاهی، اشعه‌های مضر و تغییرات ژنتیکی از مهم‌ترین عوامل تاثیر‌گذار در ایجاد سرطان خون کودکان است. سرطان خون در کودکان علائمی مشابه با بزرگسالان دارد.

  • درد‌های استخوانی
  • فعالیت نداشتن
  • ضعف و رنگ پریدگی
  • تورم و بزرگ‌‌شدن غدد لنفاوی
  • تورم مفاصل
  • بی اشتهایی

با بروز هر یک از این علائم در کودک خود، باید سریعاً به پزشک مراجعه شود. هر‌چقدر سرطان در مراحل اولیه شناسایی شود، شانس درمان لوسمی کودکان نیز بیشتر خواهد بود. مشکلات اسید معده در کودکان مبتلا به لوسمی بسیار دیده می‌شود. دارو‌هایی که برای کاهش عوارض لوسمی کاربرد دارند و سایر دارو‌های کبد و کلسترول خون، مانند روپیکسون، فقط با نسخه پزشک و از دارو‌خانه‌های مشخص قابل تهیه است.

نشانه‌های لوسمی لنفوسیتی حاد و مزمن؛ علائمی مانند آنفولانزا

علائم لوسمی لنفوسیتی حاد کاملاً مشابه با آنفولانزا است. تب، ضعف، خستگی، سردرد، از دست دادن اشتها، استفراغ و بدن درد از نشانه‌های این سرطان خون حاد هستند. علاوه‌بر این نشانه‌ها، ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد. خونریزی لثه، عفونت‌های مکرر، خون دماغ، کبودی، تنگی نفس و کاهش وزن.

در لوسمی لنفوسیتی مزمن، هنگامی که لنفوسیت‌های غیر‌طبیعی بیش از حد رشد کنند، سلول‌های طبیعی خون را از بین می‌برند. در‌نتیجه مبارزه علیه عفونت برای بدن سخت خواهد شد. CLL به آهستگی رشد می‌کند و علائم آشکاری ندارد. ولی احساس ضعف و خستگی افزایش می‌یابد که دلیل آن کم‌خونی است. در آزمایش خون افراد مبتلا به CLL، تعداد پلاکت‌های خون پایین است. همچنین بزرگ شدن کبد و طحال و تورم غدد لنفاوی از سایر نشانه‌های لوسمی لنفوسیتی مزمن است.

با شروع درمان سرطان خون و به‌دلیل مصرف دارو‌های ضد‌سرطان، رفلاکس معده اتفاق می‌افتد. پزشک معالج دارو‌های مختلفی برای رفع این مشکل تجویز می‌کند که یکی از این دارو‌ها مرازول است.

تورم غدد لنفاوی و افزایش تب ناگهانی از علائم لوکمیا

علائم لوسمی میلوئیدی حاد و مزمن؛ تغییر ژن فرد بیمار

لوسمی حاد میلوژنیک یا لوسمی حاد گرانولوسیتیک از نام‌های دیگر لوسمی میلوئیدی هستند. در این نوع از سرطان خون، سلول‌های سرطانی به‌سرعت در خون و مغز استخوان رشد می‌کند. تب و عفونت مکرر، کم‌خونی، خونریزی یا کبودی آسان، درد مفاصل و استخوان‌ها از علائم لوسمی میلوئیدی حاد است.

لوسمی مزمن میلوژن از سلول‌های خون‌ساز مغز استخوان آغاز می‌شود و پس از مدتی به همه خون گسترش می‌یابد. CML نوعی لوسمی است که به‌آهستگی آغاز می‌شود ولی با جریان خون می‌تواند همه بدن را درگیر بیماری کند و گسترش سریعی داشته باشد. وجه تمایز CML با سایر لوسمی‌ها، در ارتباط آن به کروموزومی غیر‌طبیعی به نام فیلادلفیا است. لوسمی میلوئیدی مزمن باعث شکستن ساختار طبیعی ژن فرد بیمار و تشکیل ژن‌های غیر‌طبیعی می‌شود. پوست رنگ پریده، کاهش وزن سریع و از دست دادن اشتها از علائم CML است.

تغییر ژن افراد مبتلا به لوسمی میلوئیدی مزمن

علت بروز سرطان خون چیست؟ راه‌های پیشگیری از سرطان خون

علت دقیق بروز سرطان هنوز شناخته شده نیست. ولی شرایط محیطی و ژنتیکی در بروز این بیماری خطرناک نقش دارد. برای پیشگیری از سرطان خون باید زندگی سالمی را در پیش گرفت. سیگار نکشیدن، دوری از آلودگی‌های شیمیایی و رعایت رژیم غذایی سالم برای افزایش سیستم ایمنی بدن، از راه‌های ساده‌ای است که درصد ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

آیا سرطان خون درمان دارد؟ معرفی راه‌های درمان لوسمی

راه‌های زیادی برای درمان سرطان خون شناخته شده است. انتخاب بهترین راه درمان بستگی به سن، سرعت پیشرفت سرطان و میزان سرایت سلول‌های سرطانی به سایر نقاط بدن دارد. هنگامی که پزشک متخصص آزمایش‌های لازم را انجام داد، یکی از راه‌های شیمی‌درمانی، پرتو درمانی،‌ پیوند سلول‌های بنیادی، درمان هدفمند و ایمونوتراپی انتخاب می‌شود.

در این مقاله به سوال بیماری سرطان خون چه علائمی دارد؟ پاسخی کامل دادیم و علت بروز سرطان خون را بررسی کردیم. اگر تجربه‌ای در خصوص انواع سرطان خون و علائم لوسمی دارید، در قسمت نظرات با ما در‌میان بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “بررسی شایع‌ترین علائم سرطان خون”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681