ام اس چیست؟ آیا بیماری ام اس کشنده است؟

مقالات
1401.03.16

علت بیماری ام اس در زنان و مردان، شناخته شده نیست و هنوز دلیل مشخصی برای آن کشف نشده است. تصور دانشمندان این است که برخی عوامل محیطی و ژنتیکی عواملی برای شروع این بیماری هستند. بی‌حسی و گزگز دست و پا، دوبینی، سرگیجه، خستگی، اختلال بینایی، عدم تعادل، ضعف بدن و لرزش از جمله علائم ام اس هستند. با فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و مشاوره می‌توان ام اس را کنترل کرد.

آیا بیماری ام اس کشنده است؟

ام اس (Multiple Sclerosis) یک بیماری سیستم عصبی مرکزی است که کلیه اندام‌های بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در این بیماری، یک وضعیت خودایمنی در بدن ایجاد می‌شود و سیستم ایمنی به اشتباه به بافت‌های طبیعی حمله می کند. افراد بسیاری در جامعه به MS مبتلا هستند، اما متاسفانه با آن آشنایی کافی ندارند و این سوال برای آن‌ها ایجاد می‌شود که آيا بیماری ام اس کشنده است یا خیر؟ در این مقاله به ام اس یا مولتیپل اسکلروزیس و دلایل ایجاد آن می‌پردازیم و راه‌های درمان و بهبود این بیماری را بررسی می‌کنیم. با مطالعه مقاله پیش‌رو اطلاعات بسیار مفیدی به دست می‌آورید و دید تازه‌ای به بیماری ام اس پیدا خواهید کرد.

علت بیماری ام اس در زنان و مردان چیست؟

علت بیماری ام اس در زنان و مردان، شناخته شده نیست و هنوز دلیل مشخصی برای آن کشف نشده است. تصور دانشمندان این است که برخی عوامل محیطی و ژنتیکی عواملی برای شروع این بیماری هستند، اما هنوز دلیل قطعی برای به‌وجودآمدن MS ارائه نشده است. داروی ام اس در بسیاری از داروخانه‌ها و مراکز پخش داروی سراسر کشور در دسترس مبتلایان قرار دارد و این عزیزان می‌توانند با استفاده از این داروها، روند بیماری را کنترل کنند. یعنی ام اس به‌عنوان یک بیماری کشنده شناخته نمی‌شود و تحت نظارت دکتر، قابل کنترل است.

علائم و نشانه‌های بیماری ام اس را بشناسید

علائم ام اس خاموش نیست و مبتلایان این بیماری می‌توانند در همان مراحل اولیه، متوجه ایجاد اختلال در سیستم عصبی خود شوند. اولین و عمده‌ترین اثرات MS روی مغز، نخاع و اعصاب بینایی است که باعث ایجاد علائمی هم‌چون بی‌حسی و گزگز دست و پا، دوبینی، سرگیجه، خستگی، اختلال بینایی، عدم تعادل، ضعف بدن، لرزش، مشکلات مثانه و اختلالاتی از این قبیل می‌شود.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم اصلا نگران نشوید، زیرا نشانه‌های قطعی برای بیماری نیستند و فقط احتمال وجود آن را تقویت می‌کنند. اگر با بروز علائم اولیه به سرعت به دکتر مراجعه کنید، بیماری قابل کنترل است و روند آن تا حد قابل‌توجهی کند می‌شود. یکی از داروهایی که برای بیماران مبتلا به MS کاربرد دارد، امپول آونکس است. این دارو ایمنی بدن را تنظیم و به بهبود بیمار کمک می‌کند. تجویز این آمپول توسط متخصص انجام می‌شود و ممکن است برای همه افراد مبتلا به ام اس کاربردی نباشد. در بخش بعدی به انواع مختلف این بیماری خواهیم پرداخت.

ضعف بدن و لرزش دست یکی از علائم ام اس است

با انواع بیماری MS آشنا شوید

ام اس عودکننده – فروکش‌کننده، ام اس پیش‌رونده اولیه و ام اس پیش‌رونده ثانویه، سه دسته رایج این بیماری هستند که فازهای مختلفی دارند و سیر پیشروی آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. این نقص که در سیستم عصبی افراد ایجاد می‌شود، تاثیری در طول عمر بیماران ام اس ندارد و درصورت تشخیص به‌موقع، قابل کنترل است؛ یعنی علت مرگ بیماران ام اس می‌تواند شامل دلایل مختلفی باشد.

آیا بیماری ام اس قابل درمان است؟

عوارض جانبی بیماری MS بسیاری از اندام های داخلی و خارجی بدن را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. خبر خوب این که در سال‌های اخیر، روند درمان این بیماری پیشرفت چشم‌گیری داشته است. بیماران می‌توانند با استفاده از داروها و روش‌های درمانی مختلف، از پیشروی بیماری جلوگیری کنند. برای مثال قرص جیوماید 14، یکی از داروهای موثر در درمان ام اس عودکننده است. البته داروهای MS باید فقط تحت نظر پزشک متخصص تجویز شوند، زیرا مصرف بی‌رویه آن‌ها عوارض جبران‌ناپذیری به‌دنبال خواهد داشت.

لازم به ذکر است که ام اس درمان قطعی ندارد و با استفاده از روش‌هایی هم‌چون فیزیوتراپی، گفتاردرمانی، کاردرمانی و مشاوره قابل کنترل است و می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

آیا بیماری ام اس قابل درمان است؟

چه باورهای اشتباهی درباره بیماری ام اس وجود دارد؟

برخی افراد اطلاعات کافی درباره بیماری ام اس ندارند؛ ازاین‌رو باورهای اشتباه بسیاری راجع‌به این بیماری رواج پیدا کرده است. یکی از این باورهای غلط، درباره بیماری ام اس و ازدواج است. بیماران ام اس مشکلی برای ازدواج ندارند و چیزی مانع آن‌ها نمی‌شود. این بیماری تاثیری در روند بارداری ندارد و مبتلایان به ام اس به‌راحتی فرزنددار می‌شوند. در سال‌های اخیر داروهای متنوعی برای کنترل MS ساخته شده‌اند. آمپول تایسبری یکی از این داروهای موثر است که اگر تحت نظارت پزشک مصرف شود، روند رو به جلوی بیماری را کند می‌کند.

یکی دیگر از باورهای غلط راجع‌به ام اس، ژنیکی بودن آن است. اگر شخصی در خانواده‌تان به این بیماری مبتلا شده باشد، دلیل بر این نیست که شما نیز در معرض ابتلا قرار داشته باشید. بیماری ام اس کشنده نیست و شاید در آینده‌ای نه چندان دور راه‌های درمان کامل آن نیز کشف شود.

تاثیر بیماری ام اس در ازدواج و بارداری

با تغییر سبک زندگی، بیماری ام اس را کنترل کنید

تغییر سبک زندگی و داشتن عادت‌های سالم، تاثیر قابل‌توجهی بر بیماری‌های پیش‌رونده هم‌چون MS دارد. اگر از بدن خود به‌خوبی نگهداری کنید، قطعا زندگی بهتر و سالم‌تری خواهید داشت. در کنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، مانند کپسول دیفوزل 240 میلی گرم و تغییر سبک زندگی، بیماری ام اس تا حدودی کنترل خواهد شد. به یاد داشته باشید که باید در مصرف دارو به توصیه‌های پزشک متخصص عمل کنید.

فعالیت‌های بدنی و ذهنی، جلوگیری از بروز استرس، مصرف غذاهای مقوی و سالم، ترک دخانیات و داشتن خواب کافی برای همه انسان‌ها و هم‌چنین بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مفید است. عادت‌های سالم و مفید در زندگی، از بروز بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و در درمان آن‌ها تاثیرگذار است.

طول عمر بیماران ام اس با مصرف دارو و تغییر سبک زندگی افزایش پیدا می‌کند

در مقاله «آیا بیماری ام اس کشنده است؟» تلاش کردیم تا اطلاعات مفیدی درباره این بیماری، علائم و نحوه جلوگیری از پیشرفت آن در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. مهم‌ترین رکن در مواجه با این بیماری، مراجعه به پزشکان متخصص و مصرف دارو تحت نظارت کامل این افراد است.

 

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ام اس چیست؟ آیا بیماری ام اس کشنده است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681