همه چیز در مورد عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان

مقالات
1400.12.18

با تأمین ویتامین دی در بچه‌ها از بروز عوارضی مانند نرمی استخوان، استئومالاسی، بی‌قراری و پرخاشگری و تاخیر در رشد پیشگیری کنید. غذاهایی مثل ماهی، زرده تخم‌مرغ، شیر، غلات، آب پرتقال و شیر سویا و قرار گرفتن در نور آفتاب باعث جذب و تأمین ویتامین دی می‌شوند. تضعیف سیستم ایمنی بدن، تاخیر در رشد دندان‌ها، دردهای عضلانی و درد قفسه سینه از جمله عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان است

عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان

کودکان برای داشتن سیستم ایمنی قوی، استخوان‌ها و دندان‌های محکم و رشد مناسب به ویتامین دی نیاز دارند. ویتامین دی از طریق نور خورشید جذب می‌شود. اما بیشتر بچه‌های امروزی ویتامین دی کافی از نور خورشید و خوراکی‌ها دریافت نمی‌کنند. خیلی از کودکان در معرض نور آفتاب نیستند و عادت‌های غذایی درستی هم ندارند. همین‌ها باعث کمبود ویتامین دی و بروز برخی علائم و بیماری‌ها در کودک می‌شود.

نرمی استخوان، استئومالاسی، بی‌قراری و پرخاشگری و تاخیر در رشد از علائم کمبود ویتامین دی در کودکان به شمار می‌روند. در این مقاله به‌طور کامل در مورد عوارض و علائم کمبود ویتامین دی در کودکان توضیح می‌دهیم.

ویتامین دی چیست؟ علائم کمبود ویتامین دی در کودکان

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است و از طریق اثر اشعه ماوراء بنفش بر کلسترول موجود در پوست و همین‌طور مصرف بعضی از غذاها جذب بدن می‌شود. این ویتامین وظایف مهم و تاثیرگذاری در بدن ما ایفا می‌کند. ویتامین دی به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند و از همین طریق باعث استحکام استخوان‌ها می‌شود. به‌علاوه وجود کلسیم برای عملکرد درست سلول‌های بدن، تنظیم رشد سلول‌ها و تولید انرژی واجب است. اگر ویتامین دی به اندازه کافی در بدن وجود نداشته باشد، جذب کلسیم به‌درستی صورت نمی‌گیرد و مشکلات زیادی در بدن ایجاد می‌شوند.

از منابع ویتامین دی برای کودکان می‌توان به غذاهایی مثل ماهی، زرده تخم‌مرغ، شیر، غلات، آب پرتقال و شیر سویا اشاره کرد. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هم باعث ساخت ویتامین دی در پوست می‌شود. به‌علاوه مکمل‌های ویتامین دی توسط شرکت پخش دارو آدوراطب و سایر شرکت‌های دارویی تولید یا پخش می‌شوند. بزرگسالان و کودکان می‌توانند با مصرف این مکمل‌ها مقدار کافی ویتامین دی دریافت کنند.

با این همه کمبود ویتامین دی در کودکان شایع است. شاید بپرسید کمبود ویتامین دی در کودکان چه عوارضی دارد؟ در ادامه در مورد علائم کمبود ویتامین دی و عوارض آن بیشتر توضیح می‌دهیم.

ماهی، شیر، غلات و آووکادو منابع غنی ویتامین D برای خردسالان

نرمی استخوان یکی از علائم کمبود ویتامین دی در کودکان زیر دو سال

استخوان‌ها برای این که محکم شوند به مقادیر کافی از کلسیم و ویتامین دی نیاز دارند. همان‌طور که کمبود آهن در بدن فرزندتان باعث کم‌خونی و مشکلات مربوط به آن می‌شود، کمبود ویتامین دی هم مسائلی جدی ایجاد می‌کند. کمبود ویتامین دی در کودکان زیر دو سال باعث می‌شود استخوان‌ها بدشکل، شکننده و لاغر شوند. به‌علاوه توقف یا تاخیر در رشد هم در چنین کودکانی به وجود می‌آید.

اگر این مشکلات جدی گرفته نشوند، روند ضعف استخوان‌ها ادامه پیدا می‌کند و در بزرگسالی به بیماری پوکی استخوان تبدیل می‌شود. بنابراین والدین باید چنین علائمی را جدی بگیرند و به پزشک مراجعه کنند. در چنین مواقعی انواع داروهای کودکان توسط پزشک تجویز می‌شود و بیماری تحت کنترل درمی‌آید.

نرمی استخوان از عوارض کمبود ویتامین د در بچه‌ها

تضعیف سیستم ایمنی بدن؛ از عوارض کمبود ویتامین دی در بچه‌ها

ویتامین دی در بدن به شکل فعال خود یعنی کلسیتریول تبدیل می‌شود. کلسیتریول به بدن برای کاهش التهاب و مبارزه با عفونت‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین کمبود ویتامین دی یکی از عوامل کاهش سطح ایمنی بدن است.

کودکانی که با کمبود ویتامین دی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سیستم ایمنی ضعیفی دارند و به‌طور مرتب در معرض بیماری‌های مختلفی مثل انواع عفونت، آنفولانزا یا سرماخوردگی قرار می‌گیرند.

چنین کودکانی برای کنترل تب ناشی از عفونت باید داروهای تب‌بر مصرف کنند. در نتیجه عوارض شربت ایبوپروفن در کودکان و سایر داروهای آنتی‌بیوتیک و تب‌بر هم به مشکلات قبلی اضافه می‌شوند. با مصرف منابع ویتامین دی برای کودکان و همین‌طور مصرف مکمل‌ها جلوی همه این مشکلات گرفته می‌شود.

تضعیف سیستم ایمنی؛ از علائم کمبود ویتامین دی در کودکان

رابطه بین کمبود ویتامین دی در کودکان و تاخیر در رشد دندان‌ها

گاهی رشد دندان‌ها در کودکان به تاخیر می‌افتد. این موضوع می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. مثلا مشکلات ژنتیکی یکی از دلایل تاخیر در رشد دندان‌های کودکان است. اما کمبود ویتامین دی هم می‌تواند باعث رشد دیرهنگام دندان‌ها شود.

کودکانی که با کمبود ویتامین دی مواجه هستند، دیرتر از بقیه دندان درمی‌آورند. از طرفی چنین بچه‌هایی بیشتر به عفونت لثه دچار می‌شوند. پوسیدگی دندان‌ها و انواع بیماری‌های دهان و دندان در این کودکان شایع‎‌تر از بقیه است. درمان خانگی کمبود ویتامین دی در بچه‌ها در کنار مراجعه به پزشک، باعث بهبود اوضاع این بچه‌ها می‌شود.

رشد دیرهنگام دندان؛ از عوارض کمبود Vitamin D در بچه‌ها

بیقراری و مشکلات رفتاری؛ عوارض شایع کمبود ویتامین دی در کودکان

کمبود ویتامین دی در کودکان زیر دو سال با علائمی مثل بیقراری و گریه‌های اذیت‌کننده همراه است. بچه‌های بزرگ‌تر هم علائمی شبیه به این از خود نشان می‌دهند.

مطالعه‌ای در دانشگاه میشیگان آمریکا انجام شده که ثابت می‌کند، کمبود ویتامین دی باعث افسردگی، اضطراب و رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان می‌شود. در واقع کودکانی که کمبود ویتامین دی دارند دو برابر از کودکان سالم رفتارهای پرخاشگرانه و قانون‌شکنانه از خود نشان می‌دهند.

اگر بدانیم برای کمبود ویتامین دی چی بخوریم ، تا حد زیادی می‌توانیم جلوی بیقراری و پرخاشگری در کودکان را بگیریم و اوضاع بچه‌ها را بهبود ببخشیم.

دردهای عضلانی از عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان و بزرگسالان

دردهای عضلانی دلایل بسیار متعددی دارند. پیدا کردن علت درد عضله کار راحتی نیست. اما برخی شواهد علمی نشان می‌دهند که رابطه مستقیمی بین دردهای عضلانی مزمن و کمبود ویتامین دی در کودکان و بزرگسالان وجود دارد.

بنابراین اگر فرزندتان در کنار علائم دیگر، از دردهای عضلانی شکایت دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید و در مورد علائم کمبود ویتامین دی در کودکان و عوارض آن مشورت بگیرید.

درد قفسه سینه در بچه‌ها و رابطه آن با کمبود ویتامین دی

یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به متخصص قلب کودکان، درد قفسه سینه است. در بیشتر موارد هم مشکل قلبی خاصی وجود ندارد و مشکلات ریوی، کشیدگی عضلات یا تروما باعث درد در این ناحیه شده است.

درد قفسه سینه در بچه‌ها می‌تواند از علائم کمبود ویتامین دی هم باشد. تحقیقی در سال 1398 در بیمارستان امیرکبیر شهر اراک در این‌باره انجام شده است. در این تحقیق ثابت شد رابطه معناداری بین درد قفسه سینه با منشا استخوانی عضلانی در بچه‌ها و کمبود این نوع ویتامین وجود دارد.

بنابراین اگر بچه‌ای از درد در ناحیه قفسه سینه در کنار سایر علائم شکایت دارد، به کمبود ویتامین دی در بدن کودک شک کنید.

کمبود هر کدام از ویتامین‌ها یا مواد معدنی در بدن، مشکلات ریز و درشتی به وجود می‌آورد. کمبود آهن در بچه‌ها باعث کم‌خونی و ضعف می‌شود و کمبود ویتامین دی هم مشکلات متعددی مثل تضعیف سیستم ایمنی و نرمی استخوان ایجاد می‌کند.

یکی از نشانه‌های کمبود ویتامین د در کودکان درد قفسه سینه است

در این مقاله به‌طور مفصل به علائم کمبود ویتامین دی در کودکان پرداختیم. هر کدام از این علائم اگر جدی گرفته نشوند در طولانی‌مدت مشکلات بسیار زیادی برای کودک ایجاد می‌کنند.

بنابراین توصیه می‌شود کودکان از بدو تولد مکمل‌های حاوی ویتامین A و D کنند و با نور آفتاب در تماس باشند و غذاهایی مثل لبنیات، زرده تخم‌مرغ، ماهی و سبزیجات به اندازه کافی بخورند.

اگر همه این موارد به‌درستی رعایت شوند، چنین مشکلاتی در کودکان دیده نخواهد شد و همه چیز در مسیر رشد و سلامت بچه‌ها به خوبی پیش خواهد رفت.

اگر شما هم تجربه‌ای در زمینه کمبود ویتامین D در کودکان دارید در انتهای این مقاله یادداشت کنید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “همه چیز در مورد عوارض کمبود ویتامین دی در کودکان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681