معرفی روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز

مقالات
1401.01.20

پوکی استخوان و آرتروز از جمله بیماری‌های رایج در سنین پیری و کهنسالی است. اما با برخی روش‌ها امکان پیشگیری ابتلا به این موارد وجود دارد. تغذیه سالم، استفاده از قرص‌های مکمل، انجام ورزش‌های روزانه و فعالیت بدنی و مصرف پروتئین از جمله موارد پیشگیری کننده هستند. اگر از زمان کودکی و نوجوانی یک سبک زندگی سالم داشته باشید، در کهنسالی احتمال ابتلا به پوکی استخوان و آرتروز بسیار پایین است.

پیشگیری از پوکی استخوان در آدوراطب

نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 70 درصد از زنان و 50 درصد از مردان بالای 50 سال در کشور، به پوکی استخوان مبتلا هستند و این آمار، سالانه رو به افزایش است. معمولا زنان تراکم استخوان کمتری نسبت به مردان پیدا می‌کنند و در طول زمان، کاهش سطح استروژن خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد. اکثر افراد تا زمانی که شکستگی رخ ندهد، متوجه پوکی استخوان خود نمی‌شوند، زیرا معمولا علائمی وجود ندارد. به همین دلیل است که پوکی استخوان را اغلب «بیماری خاموش» می‌نامند. با این حال، ممکن است علائمی مانند کمر درد و حالت خمیدگی کمر را تجربه کنید و استخوان‌های‌تان خیلی راحت‌تر از حد انتظار بشکنند. با وجود آمار بالای ابتلا، راهکارهایی برای پیشگیری از پوکی استخوان وجود دارد که رعایت آن‌ها، سلامت استخوان‌های شما را در سنین بالا تضمین می‌کند. هر چه زودتر به فکر حفظ سلامت استخوان‌های خود باشید، در 50 سالگی و بعد از آن وضعیت بهتری خواهید داشت.

قرص کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان معجزه می‌کند

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل و دریافت کافی کلسیم، گامی حیاتی برای حفظ استحکام و سلامت استخوان‌هاست. اگر کلسیم کافی در خون وجود نداشته باشد، بدن شما کلسیم را از استخوان‌ها می‌گیرد. در نتیجه تراکم استخوان‌ها کاهش می‌یابد و احتمال ابتلا به پوکی استخوان در دوران پیری به مراتب بیشتر می‌شود. توصیه می‌شود روزانه این مقدار کلسیم را مصرف کنید:

  • 1000 میلی‌گرم برای افراد 50 ساله و کمتر
  • 1200 میلی‌گرم برای افراد 51 ساله و بالاتر

لبنیات دارای بالاترین سطح کلسیم هستند. کلسیم در بسیاری از مواد غذایی دیگر مانند ماهی ساردین، اسفناج و بادام وجود دارد. میزان مصرف روزانه کلسیم خود را با خواندن برچسب‌های غذایی محاسبه کنید. به یاد داشته باشید این برچسب‌ها بر اساس مقدار مصرف روزانه 1000 میلی‌گرم هستند. بنابراین اگر روی برچسبی نوشته شده: «25 درصد کلسیم روزانه»، به این معنی است که در هر وعده 250 میلی‌گرم کلسیم دریافت می‌کنید. اگر کلسیم کافی را به تنهایی از رژیم غذایی‌تان دریافت نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم مصرف مکمل‌های استخوان و مفاصل را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

پیشگیری از پوکی استخوان با قرص کلسیم

از مصرف و تاثیر ویتامین D بر استخوان غافل نشوید

ویتامین D به بدن شما کمک می‌کند تا کلسیم را جذب کرده و از آن برای تقویت و استحکام استخوان‌ها استفاده کند. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، کبد و کلیه‌ها ویتامین D می‌سازند. با این حال، بسیاری از ما به دلایل زیادی مانند سبک زندگی آپارتمان نشینی نمی‌توانیم میزان ویتامین D مورد نیاز خود را صرفا از نور آفتاب دریافت کنیم. غذاهای غیر غنی شده هم ویتامین D محدودی دارند. میزان ویتامین D مورد نیاز بدن افراد عبارتند از:

  • 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین D در روز؛ اگر 70 سال یا کمتر دارید
  • 800 واحد؛ اگر 71 سال یا بیشتر دارید

زرده تخم مرغ، قارچ، جگر گاو، آب پرتقال، ماست و پنیر، شیر گاو، شیر سویا، غلات و جو دوسرهای فوری غنی شده با ویتامین D، روغن جگر ماهی، کنسرو ماهی تن، ماهی سالمون و ساردین مواد غذایی سرشار از ویتامین D هستند. اما از آنجایی که بسیاری از افراد دوز توصیه شده ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و رژیم غذایی دریافت نمی‌کنند، مصرف مکمل‌ها توصیه می‌شود. برخی مکمل‌ها حاوی انواع ویتامین‌های D، B و A هستند و علاوه بر پیشگیری از پوکی استخوان، عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری را به حداقل می‌رسانند.

تغذیه برای پوکی استخوان؛ با پروتئین‌ها آشتی کنید

پروتئین در همه سلول‌های بدن از جمله استخوان‌ها وجود دارد. مطالعات نشان داده است که مصرف پروتئین باعث افزایش تراکم مواد معدنی استخوان می‌شود. مصرف پروتئین توصیه شده، روزانه 0.4 گرم به ازای هر پوند از وزن بدن است. بنابراین اگر 140 پوند (معادل 63.5 کیلوگرم) وزن دارید، حدودا باید 60 گرم پروتئین در روز دریافت کنید. البته توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد پروتئین بر سلامت استخوان‌ها تاثیر منفی می‌گذارد. پروتئین مورد نیاز بدن را می‌توان از منابع غذایی حیوانی یا گیاهی تامین کرد. با این حال، توصیه می‌کنیم پروتئین را بیشتر از منابع گیاهی مصرف کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان با مصرف پروتئین

پیشگیری از پوکی استخوان با ورزش، راهکاری رایگان برای حفظ تندرستی

ورزش برای تناسب اندام مفید است، اما آیا می‌دانستید که در درمان فوری کبد چرب هم به ورزش توصیه می‌شود و علاوه بر این، بر حفظ سلامت استخوان‌ها تاثیر دارد؟ در واقع ورزش سلول‌های مسئول ساخت استخوان را تحریک می‌کند. اما هر نوع ورزشی جواب نمی‌دهد و تمرینات زیر، تاثیر بسیاری در پیشگیری از پوکی استخوان دارند:

  • تمرینات تحمل وزن، بر تحمل وزن بدن شما در برابر جاذبه زمین تمرکز می‌کنند. فعالیت‌هایی مانند دویدن، رقصیدن، ایروبیک، پیاده روی و تنیس از جمله ورزش‌های تحمل وزن عالی هستند که در پیشگیری از پوکی استخوان موثرند.
  • برخی از ورزش های پرتحرک مانند پرش و طناب زدن را در برنامه ورزشی خود بگنجانید. البته اگر مشکلات مفصلی یا شرایط پزشکی خاصی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.
  • تمرینات قدرتی (یا مقاومتی) هم تمرین مهمی برای حفظ سلامت استخوان است. در تمرینات مقاومتی از یک نیروی متضاد مانند وزنه و کش الاستیک برای تقویت عضلات و استخوان استفاده شده و در نتیجه آن تراکم مواد معدنی استخوان حفظ یا حتی بیشتر می‌شود.
  • فعالیت‌هایی که قدرت، تعادل و هماهنگی ماهیچه‌ها را تقویت می‌کنند مانند تای چی، پیلاتس و یوگای ملایم نیز در پیشگیری از پوکی استخوان مهم هستند.

برای حفظ سلامت استخوان‌ها سعی کنید 4 تا 6 روز در هفته و هر بار به مدت 30 تا 40 دقیقه ورزش‌های متنوعی انجام دهید. البته توجه داشته باشید ورزش، پوکی استخوان ایجاد شده را درمان نمی‌کند و صرفا نقش پیشگیری کننده دارد. بنابراین اگر در حال حاضر پوکی استخوان دارید، قبل از شروع یک برنامه ورزشی جدید با پزشک خود مشورت کنید؛ به ویژه اگر تاکنون کم تحرک بوده‌اید، بیش از 75 سال سن دارید و یا مبتلا به بیماری خاصی هستید.

پیشگیری از پوکی استخوان با انجام ورزش روزانه

پیشگیری از پیشرفت پوکی استخوان با انتخاب سبک زندگی سالم

بیش از هر چیز، سبک زندگی بر سلامت استخوان‌های شما در آینده تاثیر می‌گذارد. برای اینکه سبک زندگی سالمی داشته باشید و احتمال ابتلا به پوکی استخوان به حداقل برسد، موارد زیر را رعایت کنید:

  • سیگار را ترک کنید – افراد سیگاری تراکم استخوان کمتری نسبت به افراد غیرسیگاری دارند و در نتیجه بیشتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند؛
  • کمی آفتاب بگیرید – در بیشتر روزهای هفته باید در معرض نور خورشید باشید تا در بدن شما به میزان کافی ویتامین D تولید شود؛
  • مصرف نوشیدنی‌های کافئین‎دار را محدود کنید – کافئین بیش از حد بر میزان کلسیمی که بدن ما جذب می‌کند، تاثیر منفی می‌گذارد. روزانه بیش از دو تا سه لیوان نوشابه، چای یا قهوه ننوشید.

رعایت موارد فوق از سنین جوانی و حتی کودکی، تا حد زیادی از پوکی استخوان شما در آینده پیشگیری می‌کند. همچنین توصیه می‌کنیم مکمل‌های دارویی را از شرکت پخش دارو معتبری تهیه کرده و مرتب مصرف کنید.

پیشگیری از پوکی استخوان با داشتن زندگی سالم

با مکمل‌های آدوراطب از همین الان برای پوکی استخوان پیشگیری کنید

یکی از عوامل اصلی ابتلا به پوکی استخوان افزایش سن است. بنابراین مهم است که از دوران جوانی و حتی کودکی به فکر پیشگیری از این عارضه شایع باشید. در این مقاله راهکارهای مفید و موثری برای پیشگیری از پوکی استخوان ارائه دادیم. آدوراطب شرکت پخش سراسری محصولات دارویی و انواع مکمل‌هاست که با رعایت استانداردهاى جهانى نگهدارى و توزیع دارو عنوان برترین شرکت پخش سراسرى خصوصى دارو را از آن خود کرده و بیش از ده هزار داروخانه، بیمارستان و مراکز درمانى مختلف را تحت پوشش قرار مى‌دهد. شما می‌توانید با مراجعه به داروخانه‌ها، مکمل‌های مربوطه آدوراطب را تهیه کرده و از پوکی استخوان‌ها در دوران کهنسالی پیشگیری کنید. اگر تجربه‎ای درباره پوکی استخوان و روش‌های پیشگیری کننده از این عارضه دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی روش‌های پیشگیری از پوکی استخوان و آرتروز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681