آموزش راهکارهای موثر در درمان دردهای قاعدگی

مقالات
1400.12.23

دردهای دوران پریودی همراه با گرفتگی عضلات تحتانی شکم خودنمایی کرده و به‌صورت ضربان‌دار کم و زیاد می‌شوند. دردهای قاعدگی در هر فردی متفاوت است و می‌تواند در طول زمان کاهش یا افزایش یابد. در بسیاری از موارد درمان بیماری‌ها مرتبط با رحم به شکلی قابل توجهی دردهای دوران قاعدگی را کاهش می‌‌دهد. در دوران پریود از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کرده و از نوشیدن آب سرد و خوردن بستنی خودداری کنید.

راه‌های درمان دردهای قاعدگی در آدوراطب

بدون استثنا هر زنی بعد از بلوغ با دردهای قاعدگی سروکله می‌زند. گاهی این دردها قابل تحمل بوده و گاهی باعث آشفتگی جسمی و روحی زنان می‌شود. در برخی موارد دردهای قاعدگی به حدی شدید است که مانع انجام فعالیت‌های عادی روزانه زنان می‌شود.

آیا راهی برای کنترل یا درمان دردهای قاعدگی وجود دارد؟ چه چیزی باعث این دردهای شدید می‌شود؟ آیا بدون مصرف داروهای مسکن می‌توان دردهای دوران پریود را کاهش داد؟ در این مقاله به‌طور مفصل درباره ساده‌ترین روش‌های درمان دردهای قاعدگی صحبت خواهیم کرد.

علت درد شدید در دوران قاعدگی چیست؟

رحم زن هر ماه با تشکیل بافتی عضلانی برای نگهداری از جنین آماده می‌شود؛ در صورت عدم بارداری این بافت تخریب شده و به‌صورت خون‌ریزی از رحم تخلیه می‌شود. در درصد بالایی از زنان تخلیه خون از رحم با درد همره است که به آن درد قاعدگی می‌گویند.

دردهای دوران پریودی همراه با گرفتگی عضلات تحتانی شکم خودنمایی کرده و به‌صورت ضربان‌دار کم و زیاد می‌شوند. مقدار این دردها در بدن هر زنی متفاوت است و عواملی چون ژنتیک و برخی از بیماری‌ها در شدت دردهای قاعدگی تاثیرگذار است. معمولا این دردها پس از اولین زایمان و افزایش سن کاهش چشم‌گیری پیدا می‌کنند.

علائم دردهای قاعدگی به چه شکلی است؟

دردهای قاعدگی در هر فردی متفاوت است و می‌تواند در طول زمان کاهش یا افزایش یابد. دردهای قاعدگی به شکل‌های زیر می‌تواند خودنمایی کند:

  • یک یا دو روز قبل پریود شروع شده و تا سه روز بعد از شروع پریود می‌تواند ادامه داشته باشد؛
  • دردها به‌صورت مداوم و مبهم هستند؛
  • این دردها از قسمت شکم شروع شده و تا بخش ران‌ها می‌توانند کشیده شوند؛
  • در مواردی یاعث ایجاد حالت تهوع، یبوست، استفراغ، سردرد و سرگیجه می‌شود؛

در بیشتر موارد درمان دردهای قاعدگی آسان بوده و به‌راحتی با استراحت رفع می‌شود. اگر دردهای شدید و طولانی‌مدت‌تری تجربه کردید حتما به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است نشانه بیماری خاصی در بدن باشد.

برای درمان دردهای قاعدگی عضلات تحتانی شکم را گرم کنید

آیا درد پریود عوارض جانبی برای بدن ایجاد می‌کند؟

دردهای پریودی به تنهایی نمی‌تواند باعث ایجاد عوارضی در بدن شود؛ اما دردهای شدید می‌تواند از سرمنشا دیگری چون عفونت رحم، بیماری التهابی لگن باشد.

در بسیاری از موارد درمان بیماری‌ها مرتبط با رحم به شکلی قابل توجهی دردهای دوران قاعدگی را کاهش می‌‌دهد. برای مثال با یک‌بار مصرف دارو برای عفونت رحم تا پایان عمر می‌توانید از دردهای قاعدگی خلاص شوید.

درد قاعدگی چه تفاوتی با سندروم پیش از قاعدگی (PMS) دارد؟

سندرم پیش از قاعدگی کمی متفاوت‌تر از دردهای معمول قاعدگی است و معمولا دو هفته قبل از قاعدگی شروع می‌‌شود. PMS طیف گسترده‌ای از علائم از جمله نوسانات خلقی، درد سینه‌ها، خستگی مفرط و افسردگی را دارد. به‌طور میانگین از هر 4 زن، 3 نفر برخی از علایم PMS را تجربه می‌کنند.

برخی از زنان در دوران سندرم قاعدگی نوسانات خلقی شدیدتری نسبت به سایر زنان تجربه می‌کنند؛ تجربیاتی مانند احساس اضطراب، اشکال در تمرکز و احساس افسردگی شدید. اگر دچار سندرم قاعدگی هستید حتما به پزشک مراجعه کرده و با مصرف دارو از عوارض آن جلوگیری کنید.

PMS با دردهای قاعدگی فرق دارد و دو هفته قبل آغاز می‌شود

آیا راهی برای درمان دردهای قاعدگی وجود دارد؟

درمان دردهای قاعدگی با روش‌های خانگی و ساده ممکن است. تا حد ممکن سعی کنید بدون مشورت با پزشک از قرص برای درمان دردهای دوران قاعدگی استفاده نکنید. برای مثال بیشتر بانوان از قرص ناپروکسن برای درد قاعدگی مصرف می‌کنند که این قرص نیز مانند هر قرص دیگری می‌تواند باعث ایجاد عوارض جانبی در بدن شود.

البته برای اطلاع از عملکرد داروها می‌توانید به سایت شرکت پخش دارو مراجعه کرده و از عوارض هر یک از آن‌ها مطلع شوید. برای کاهش درد پریود در روز اول راهکارهای موثری وجود دارد که به تشریح آن می‌پردازیم:

  • استراحت کافی داشته باشید؛ خواب کافی باعث افزایش ترشح ملاتونین در بدن شده و باعث کاهش دردهای قاعدگی می‌شود.
  • از ماساژ استفاده کنید؛ ماساژ باعث افزایش سرعت گردش خون در بدن شده و دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد.
  • گرما درمانی کنید؛ استفاده از کیسه آب‌گرم به‌سرعت درد شکم را کاهش می‌دهد.
  • ز غذاهای ضدالتهابی چون توت، گوجه‌فرنگی و گرمیجات استفاده کنید.
  • آب بنوشید؛ مصرف مایعات جریان خون در بدن را افزایش داده و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

برخی از دارو نیز  برای درمان دردهای قاعدگی مناسب‌اند؛ برای مثال داروهای مسکن و درد به‌سرعت درد دوران قاعدگی را از بین می‌برند. مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک باشد. علاوه بر داروهای شیمیایی، دمنوش‌های گیاهی نیز در کاهش دردهای قاعدگی بسیار موثر است؛ برخی از این دمنوش‌ها به شرح زیر است:

دمنوش‌های حاوی زنجبیل و دارچین، مناسب برای تسکین درد التهابی دوران قاعدگی

استفاده از زنجبیل و دارچین به اندازه قرص‌های غیر استروئیدی می‌تواند باعث کاهش دردهای التهابی شود. زنجبیل انقباضاتی در عضلات رحم ایجاد می‌کند و گرفتگی‌های عضلانی دوران قاعدگی را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

دمنوش بادرنجبویه، مناسب برای تسکین درد و افزایش آرامش در دوران پریود

دمنوش بادرنجبویه به‌دلیل دارا بودن آنتی‌اکسیدان یکی از موثرترین داروهای گیاهی برای کاهش التهابات دوران قاعدگی است. علاوه بر تسکین‌دهنده التهابات، به‌عنوان آرامش‌بخش نیز موثر واقع می‌شود.

دمنوش رازیانه، برای کاهش دردهای سیکل ماهیانه

این دمنوش با افزایش هورمون‌های زنانه باعث کاهش دردهای قاعدگی شده و التهابات را کاهش می‌دهد. همچنین مصرف روزانه دمنوش رازیانه به درمان مشکلات هورمونی مانند تخمدان‌های پلی‌کیستیک نیز کمک می‌کند. البته مصرف بیش‌از اندازه رازیانه می‌تواند باعث افزایش شدت خونریزی دوران قاعدگی نیز شود.

دمنوش شنبلیله مناسب برای تعدیل هورمون‌های زنانه

دانه‌های شنبلیله به دلیل داشتن ماده‌ای به‌نام فیتواستروژن باعث تعادل در سطح استروژن بدن شده و هورمون‌های زنانه را تعدیل می‌کند. این دمنوش از خونریزی شدید جلوگیری کرده و روزهای قاعدگی را تنظیم می‌کند. البته در مصرف دمنوش شنبلیله حد تعادل را رعایت کرده و از مصرف بیش از اندازه آن خودداری کنید.

انجام چه چیزهایی در دوران قاعدگی ممنوع است؟

در دوران قاعدگی مواردی وجود دارند که انجام آن‌ها باعث تشدید درد عادت ماهیانه شده و دردهای التهابی را افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از دردهای دوران پریود از انجام موارد زیر جلوگیری کنید:

  • از مصرف غذاهای حاوی کافئین و نمک اجتناب کنید
  • از انجام ورزش سنگین خودداری کنید
  • از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب کنید
  • از نوشیدن آب سرد و خوردن بستنی خودداری کنید

کلیه موارد بالا نبایدهایی است که باید در دوران قاعدگی رعایت کنید. رعایت این موارد کوچک می‌تواند در درمان دردهای دوران قاعدگی موثر باشد.

برای درمان دردهای قاعدگی آب فراوان بنوشید

مراجعه به پزشک به هنگام دردهای شدید دوران قاعدگی

هر زنی در طول عمر خود دچار دردهای قاعدگی می‌شود. در حالت عادی تحمل این نوع دردها ممکن بوده و با رعایت چند نکته ساده تا حد قابل توجهی می‌توان التهابات را کاهش داد. البته در برخی از زنان دردهای قاعدگی شدت بیشتری دارد. اگر دچار دردهای غیرقابل تحمل شدید، ممکن است نشانه بیماری‌های دیگری باشد. پس از مصرف خودسرانه دارو خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید. مصرف بیش از اندازه داروهای مسکن در درازمدت می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن وارد سازد.

اگر تجربه‌ای در زمینه مصرف داروهای مسکن یا روش‌های خانگی برای کاهش دردهای دوران پریود دارید، در انتهای همین مقاله و در قسمت کامنت‌ها با ما و خوانندگان مجله آدوراطب به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آموزش راهکارهای موثر در درمان دردهای قاعدگی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681