عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری چیست؟

مقالات
1400.12.22

وظیفه ویتامین ب، تبدیل غذا به انرژی و ساخت سلول‌های خونی جدید است. به همین دلیل، که وجود مقادیر کافی از ویتامین ب در بدن، برای سلامت پوست، مو و سایر بافت‌های بدن الزامی است. ویتامین‌های گروه ب، ویتامین‌های محلول در آب هستند که وظیفه افزایش متابولیسم بدن و ساخت سلول‌های خونی جدید را بر عهده دارند. کمبود ویتامین ب12 نقش بسیار مهمی در بروز افسردگی و اضطراب دارد. ماهی سالمون، سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، شلغم، گوشت قرمز و مرغ، حبوبات و لبنیات سرشار از ویتامین B هستند. از علائم کمبود ویتامین ب می‌توان به خستگی، کم خونی، حالت تهوع، جوش‌های پوستی، عدم تمرکز، تپش قلب و تنگی نفس اشاره کرد.

آشنایی با عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری در آدوراطب

عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری ممکن است در مواردی جبران ناپذیر باشد. وظیفه ویتامین ب، تبدیل غذا به انرژی و ساخت سلول‌های خونی جدید است. به همین دلیل، وجود مقادیر کافی از ویتامین ب در بدن، برای سلامت پوست، مو و سایر بافت‌های بدن الزامی است. ویتامین‌های گروه ب، ویتامین‌های محلول در آب هستند که وظیفه افزایش متابولیسم بدن و کمک به ساخت سلول‌های خونی جدید را بر عهده دارند. کمبود ویتامین ب12 نقش بسیار مهمی در بروز افسردگی و اضطراب دارد. ماهی سالمون، سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، شلغم، گوشت قرمز و مرغ، حبوبات و لبنیات سرشار از ویتامین B هستند. از علائم کمبود ویتامین ب می‌توان به خستگی، کم خونی، حالت تهوع، جوش‌های پوستی، عدم تمرکز، تپش قلب و تنگی نفس اشاره کرد.

ویتامین‌های گروه ب از موادی هستند که به صورت محلول در آب، در بدن وجود دارند. این گروه از ویتامین‌ها، متابولیسم و سوخت و ساز را در بدن بالا می‌برند. به عبارت بهتر، وظیفه ویتامین ب، تبدیل غذا به انرژی و کمک به فرایند ساخت سلول‌های خونی جدید است. به همین دلیل است که وجود مقادیر کافی از ویتامین ب در بدن، برای سلامت پوست، مو و سایر بافت‌های بدن الزامی است. در این مقاله انواع ویتامین‌های گروه ب را بررسی کرده و منابع غذایی هرکدام را معرفی می‌کنیم. همچنین به شرح ضرورت‌های نیاز هر نوع از این ویتامین‌ها در بدن خواهیم پرداخت. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید تا به این پرسش که عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری چیست، پاسخ دهیم.

ویتامین‌های گروه ب شامل چه ویتامین‌هایی هستند؟

ویتامین‌های گروه ب، ویتامین‌های محلول در آب هستند که وظیفه افزایش متابولیسم بدن و ساخت سلول‌های خونی جدید را بر عهده دارند. همچنین این گروه از ویتامین‌ها به ترمیم انواع بافت‌ها و عصب‌ها در بدن کمک می‌کنند. به طول کلی، ویتامین‌های گروه ب شامل 8 نوع زیر هستند.

  • ویتامین ب1 یا تیامین
  • ویتامین ب2 یا ریبوفلاوین
  • ویتامین ب3 یا نیاسین
  • ویتامین ب5 یا پنتوتنیک اسید
  • ویتامین ب6 یا پیریدوکسین
  • ویتامین ب7 یا بیوتین
  • ویتامین ب9 یا فولیک اسید
  • ویتامین ب12 یا کوبالامین

مجموع این ویتامین‌ها، اصطلاحا «ب کمپلکس» نامیده می‌شود. به طور معمول، منبع ویتامین ب در رژیم غذایی سالم و کامل گنجانده شده است. اما در مواردی که بدن نیاز بیشتری به این ویتامین داشته باشد، نیاز به مصرف قرص ویتامین ب ایجاد می‌شود. شرکت پخش دارو آدوراطب، عضوی از گروه کوبل بوده و یکی از معتبرترین مراکز پخش داروست. شما می‌توانید انواع قرص ویتامین و مکمل غذایی را از این مجموعه تهیه کنید.

ویتامین‌های گروه ب چه خواصی برای بدن دارند؟

کمبود ویتامین ب12 نقش بسیار مهمی در بروز افسردگی و اضطراب دارد. تحقیقات نشان داده که سطح ویتامین ب12 در بدن افرادی که دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند، کمتر از میزان نرمال است. همچنین ویتامین ب به ترمیم بافت پوستی کمک می‌کند. وجود مقادیر کافی از این ویتامین می‌تواند زخم‌های پوستی را با سرعت قابل توجهی بهبود ببخشد. تا حدی که پمادهای ویتامین ب12 به این منظور در بازار توزیع شده‌اند. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین ب6 و کلسیم، تاثیر زیادی در سندروم پیش از قاعدگی (PMS)‌ دارد. به بیان واضح‌تر، نقش مثبت ویتامین ب در بهبود علائم روانی و فیزیکی پیش از قائدگی، غیر قابل انکار است.

همچنین نیاز به انواع ویتامین‌های گروه ب در زنان، در دوران بارداری و شیردهی بیشتر است. در صورتی که مقدار ویتامین ب دریافتی در دوران بارداری، از حد مجاز پایین‌تر برود، امکان ایجاد آسیب‌های شدید عصبی در جنین یا نوزاد افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل مصرف مکمل‌های دوران بارداری و شیردهی (البته با مشورت پزشک مربوطه) به بانوان توصیه می‌شود. هضم درست غذا، بینایی قوی و بالا بودن سطح انرژی، از جمله مزایای وجود مقدار کافی ویتامین ب در بدن هستند.

مواد غذایی و منابع ویتامین ب کدام‌اند؟

ویتامین‌های گروه ب به دلیل خصوصیت محلول بودن در آب، برای مدت طولانی در بدن باقی نمی‌مانند. بنابراین باید منبع این گروه از ویتامین‌ها به صورت مرتب و روزانه در رژیم غذایی گنجانده شود. اما در صورت نیاز هرکدام از ارگان‌های بدن به مقادیر بیشتری از مواد مغذی، با مراجعه به پزشک می‌توان از مکمل‌های دارویی نیز کمک گرفت. زنان باردار جزء افرادی هستند که نیاز به دریافت ویتامین ب در سطح بیشتری دارند. در ادامه مطلب به شرح مواد غذایی می‌پردازیم که منابع عالی‌ای برای دریافت ویتامین ب هستند.

  • ماهی سالمون به عنوان یک ماده مغذی، یکی از انواع ماهی‌های کم جیوه است. با خوردن گوشت ماهی سالمون، مقدار قابل قبولی از انواع ویتامین ب، امگا 3، چربی‌های مفید و پروتئین توسط بدن دریافت می‌شود.
  • سبزیجاتی از قبیل اسفناج، کاهو و شلغم، منبع غنی ویتامین ب9 یا فولیک اسید هستند. نکته مهم این است که مقداری از ویتامین‌ها در حین پخته شدن سبزیجات از بین می‌روند. بنابراین بهتر است این سبزیجات را تا حدی بخارپز کنید که بافت آن‌ها تغییر زیادی نکرده و بیش از حد نرم نشوند.
  • گوشت قرمز و به خصوص کبد یا جگر، سرشار از ویتامین ب هستند. درمورد کبد یا جگر، تفاوتی ندارد که کبد گاو، گوسفند یا حتی مرغ باشد.
  • حبوبات، منبع سرشاری از انواع ویتامین‌های گروه ب از جمله ب1، ب2، ب3، ب5 و ب9 هستند.
  • تخم مرغ و مواد لبنی، میزان قابل قبولی از ویتامین ب7 یا بیوتین را به بدن می‌رسانند.
  • برای افراد گیاه‌خوار که گوشت را در رژیم غذایی خود ندارند، شیر سویا جایگزین بسیار مناسبی برای دریافت میزان کافی ویتامین ب12 است.

لازم به ذکر است که وجود میزان کافی ویتامین ث در بدن، به جذب ویتامین ب کمک فراوانی می‌کند. توجه به این نکته ضروری است که ازدیاد ویتامین ب در بدن، به اندازه کمبود آن مضر و دردسرساز است. مثلا شاید از ویتامین ب به عنوان بهترین قرص برای پاکسازی کبد نام برده شود. اما فراموش نکنید که مصرف بیش از حد ویتامین ب می‌تواند باعث ایجاد آسیب‌های کبدی شود.

خوردن سالمون، گوشت و حبوبات کمبود ویتامین ب در بارداری را جبران می‌کند

علائم کمبود ویتامین ب در بدن چیست؟

از جمله نشانه‌های کمبود ویتامین ب در بدن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خستگی غیرطبیعی و بیش از حد
  • یبوست
  • ضعف جسمانی
  • احساس خواب آلودگی مفرط و طولانی مدت
  • احساس گیجی
  • اختلال در حواس و حافظه
  • کاهش وزن غیرطبیعی
  • احساس خواب رفتگی یا بی حسی در دست و پا
  • کم خونی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افسردگی
  • پرخاشگری
  • نوعی از جوش‌های پوستی
  • خشکی و ترک خوردن پوست ناحیه اطراف دهان
  • عدم تمرکز ذهنی
  • کج خلقی
  • تپش قلب
  • تنگی نفس

کمبود برخی از انواع ویتامین‌های گروه ب رایج نیستند. اما نشانه‌هایی که بیان شد، شاید ناشی از کمبود ویتامین ب در بدن باشند. در صورت مشاهده چنین علائمی، با مراجعه به پزشک، مواد غذایی مناسب و مکمل‌های دارویی دریافت کنید.

احساس خستگی، افسردگی و سرگیجه از عوارض کمبود ویتامین ب است

مهم‌ترین عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری چیست؟

برخی افرد مانند زنان باردار یا شیرده، بیشتر در معرض کمبود ویتامین‌های گروه ب هستند. به همین دلیل این گروه از افراد، علاوه بر دریافت ویتامین ب از طریق رژیم غذایی روزانه، نیاز به دریافت مکمل دارند. کمبود ویتامین ب در بدن زن باردار یا شیرده، ممکن است عواقب سختی برای جنین یا نوزاد را به دنبال داشته باشد. وجود مقدار ناکافی ویتامین ب12 در هنگام بارداری، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

معرفی بهترین زمان مصرف ویتامین ب1 و ب12

برخی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، در صورتی که با معده خالی مصرف گردند، ممکن است موجب سوءهاضمه یا اسهال شوند. ویتامین ب1 و ب12 به دلیل اینکه باعث افزایش متابولیسم و سطح انرژی در بدن می‌شوند، باید قبل از ظهر مصرف شوند. چراکه مصرف دیر هنگام این گروه از ویتامین‌ها، احتمال ایجاد اختلال در خواب را بالا می‌برند. بهترین زمان برای مصرف ویتامین ب12 همراه با صبحانه یا شام است. در هر صورت بهتر است برای اطلاع بهتر و دقیق‌تر نسبت به زمان مصرف داروها، از پزشک مربوطه کمک بگیرید.

از عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری ابتلای جنین به دیابت نوع ۲ است

شرکت پخش داوری آدوراطب، توزیع‌کننده انواع قرص ویتامین و مکمل دارویی در سراسر کشور

در این مقاله تلاش کردیم تا به پرسش عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری چیست، پاسخ دهیم. به طور کلی، هرکدام از مواد مغذی به نوعی در سلامت ما نقش دارند. در صورت وجود مقدار کمتر یا بیشتر از حد مجاز هرکدام، عملکرد بدن دچار اختلالاتی می‌شود. چنانچه علائم ناشی از کمبود یا بیش از حد بودن مواد مغذی را نادیده بگیریم، ممکن است بدن دچار آسیب‌های جدی‌تر و جبران ناپذیری شود.

یکی از راه‌های رفع مشکل کمبود ویتامین، مصرف داروهای مکمل است. شرکت پخش داروی آدوراطب، در زمینه توزیع انواع دارو، مکمل‌های دارویی و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند. این شرکت بیش از 10 سال سابقه فعالیت دارد. شما می‌توانید پس از مشورت با کارشناس آدوراطب برای سفارش داروهای مورد نیاز از مراکز پخش اقدام کنید. همچنین اگر تجربه‌ای در زمینه جبران کمبود ویتامین ب طبق نظر پزشک دارید در انتهای این مقاله با ما و خوانندگان مجله آدورا به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681