راهنمای کامل مراقبت‌های بارداری در سه ماهه دوم

مقالات
1401.02.07

از هفته ۱۳ تا هفته ۲۸‌ ادامه دارد و به فاز دوم بارداری معروف است از دوران مهم و لذت‌بخش بارداری محسوب می‌شود. در این فاز مادر باید تحت نظارت پزشک باشد و آزمایش‌های گوناگونی را انجام دهد. تغذیه مناسب، اسکن و آزمایش‌های مرتبط با جنین، پیاده‌روی و انجام فعالیت‌های روزانه، خوردن مکمل‌های کلسیم و آهن و چک کردن قند خون خانم‌های باردار از ملزومات این دوره محسوب می‌شوند.

مراقبت‌های ماه چهارم تا ششم بارداری

سه ماهه دوم بارداری معمولاً جزو دوران لذت‌بخش بارداری محسوب می‌شود. از هفته ۱۳ تا هفته ۲۸‌ ادامه دارد و به فاز دوم بارداری معروف است. در این مدت از بارداری، شکم مادر برجسته و حرکت‌های جنین احساس می‌شود. در فاز دوم بارداری، مراجعه به پزشک باید به‌طور مرتب صورت بگیرد و آزمایش‌های لازم انجام شود. اگر از باید نباید‌های سه ماهه دوم بارداری آگاه نیستید، نگران نباشید. در این مقاله نکات مهم دوره دوم بارداری به ترتیب هر ماه بیان شده است. برای سپری کردن دوران بارداری با آگاهی و خیالی آسوده، مطالب این مقاله به شما کمک خواهد کرد.

مراقبت‌های ماه چهارم بارداری؛ تعیین جنسیت جنین

در ماه چهارم بارداری، حالت تهوع صبحگاهی و احساس خستگی از بین می‌رود و سطح انرژی افزایش پیدا می‌کند. در طول دوره دوم بارداری، رشد جنین سرعت بیشتری می‌یابد و امکان تعیین جنسیت جنین وجود دارد؛ مگر این‌که بخواهید غافلگیر شوید. همچنین اگر جنین شما دو قلو باشد در این ماه تشخیص داده می‌شود. بیشتر علائم بارداری در ماه چهارم مربوط به درد‌های شکمی و کمر است.

  • افزایش رشد شکم
  • انقباض کمتر از ۵ بار در ساعت
  • تغییرات پوستی
  • خون دماغ
  • ورم و خون‌ریزی لثه
  • عفونت دستگاه ادرار

علاوه‌بر موارد بالا، گرفتگی و ورم پا و سرگیجه نیز جزو علائم رایج در سه ماهه دوم بارداری است. ولی مادر از نظر روحی ثبات بیشتری دارد و باید آموزش‌های لازم برای مراقبت از کودک را یاد بگیرند. در ادامه این مقاله از شرکت آدورا طب آزمایش‌ها و رژیم غذایی فاز دوم بارداری بررسی می‌شود.

تغذیه؛ چربی و تندی ممنوع!

مصرف مواد مغذی باعث می‌شود تا ویتامین‌های لازم به بدن مادر برسد. یکی از عوارض کمبود ویتامین ب در بارداری سه ماهه دوم، زایمان زودرس است. مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین ب در کنار غذا‌هایی منبع این ویتامین هستند، بسیار واجب است.

  • لوبیا سیاه و سایر حبوبات
  • برنج و مغذ‌های کامل
  • سبزیجات با رنگ سبز تیره مانند اسفناج و کاهو
  • پرتقال

علاوه‌بر خوردن ویتامین و غذاهای مغذی، باید غذاهای چرب و تند به‌طور‌کامل از رژیم غذایی حذف شود و قند‌های طبیعی جایگزین آن شود.

منبع مصرف غذاهای چرب و قندی در دوران بارداری

آزمایش‌های ماه چهارم بارداری؛ اسکن آنومالی و بررسی رشد جنین

مراجعه به پزشک و انجام آزمایش‌های مختلف مانند مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول لازم است. سونوگرافی آنومالی یکی دیگر از آزمایش‌های غربالگری جنین است که همه اعضای حیاتی مانند قلب، مغز و میزان طبیعی‌بودن رشد آن‌ها تایید می‌شود. این سونوگرافی باید در بین هفته ۱۶ تا ۱۸ بارداری انجام شود تا پزشکان از سلامت جنین و وضعیت مادر مطمئن باشند.

ورزش‌های ماه چهارم بارداری؛ پیاده‌روی امن‌ترین ورزش دوران حاملگی

بهترین ورزش در همه دوران بارداری پیاده‌روی است. اگر در ماه اول بارداری ورزش نکردید، با ۱۰ دقیقه در روز شروع کنید و به‌مرور زمان آن را افزایش دهید. سایر ورزش‌ها مانند یوگا در این دوران به کاهش درد‌ها، تقویت عضلات، گردش بهتر خون و در‌نتیجه به سلامت کبد کمک می‌کند. همچنین علاوه‌بر ورزش و تحت نظر پزشک باید بهترین قرص برای پاکسازی کبد نیز استفاده شود تا مادر در سه ماهه سوم بارداری دچار کبد چرب نشود.

یوگا، پیاده‌روی برای همه زنان باردار مناسب است

مراقبت‌های ماه پنجم بارداری؛ احساس حرکت جنین درون رحم

در ماه پنجم بارداری، موی سر جنین رشد می‌کند و موی نازکی به نام لانگو سرتا‌سر بدن جنین را می‌پوشاند که در اواخر ماه‌های بارداری از بین می‌رود. علاوه‌بر این، مایع سفیدی به نام ورنیکس پوست جنین را از آمونیاک محافظت می‌کند. خبر خوش این‌که در ماه پنجم، حرکت‌های آهسته جنین را حس خواهید کرد.

به‌دلیل تغییرات هورمونی، رشد مو و ناخن افزایش پیدا می‌کند ولی به‌دلیل بزرگ‌شدن شکم، امکان خارش پوست و ترک‌های پوستی وجود دارد. برای همین هر شب از کرم‌های مرطوب‌کننده و آب‌رسان استفاده کنید.

رشد سریع جنین در فاز دوم بارداری

علائم ماه پنجم بارداری؛ کاهش نوسانات خلقی

در فاز دوم بارداری، کمتر احساس خستگی دارید و سطح انرژی بالاتری نسبت به سه ماهه اول بارداری تجربه می‌کنید. البته اگر در طول روز می‌خوابید، احساس عذاب وجدان نداشته باشید. برای کاهش سطح استرس بهتر است در‌ مورد نحوه زایمان، شیر‌دهی و نگهداری از جنین مطالعه کنید. هر‌چه‌قدر بیشتر یاد بگیرید، اضطراب دوره جدید زندگی نیز کاهش پیدا می‌کند. اگر قصد دارید بعد از زایمان به سر‌کار برگردید، در‌مورد شرایط کار از کار‌فرمای خود اطلاعات کسب کنید.

مراجعه به پزشک؛ اندازه‌گیری ارتفاع رحم

یکی از آزمایشاتی که از هفته ۱۶ بارداری انجام می‌شود، مقایسه سن جنین با ابعاد رحم است. در این آزمایش، فاصله قسمت بالایی رحم با استخوان ناحیه تناسلی اندازه‌گیری می‌شود. معمولاً از هفته بیستم تا پایان هفته سی و ششم، این فاصله با سن جنین مطابقت دارد. یعنی در هفته بیستم بارداری، اندازه این قسمت حدود بیست سانتی متر است.

اندازه‌گیری رشد جنین با بررسی اندازه رحم و وزن مادر

تغذیه ماه پنجم؛ مصرف غذاهای منبع کلسیم و آهن

تغذیه در دوران بارداری بسیار مهم است. زنان باردار باید بیشتر از حالت عادی، آب مصرف کنند تا جلوی کم‌آبی بدن را بگیرند و به تشکیل جفت و کیسه آمونیاک کمک می‌کند. علاوه‌بر این، ویتامین‌های کلسیم، آهن و ویتامین D نیز باید مصرف شود. برعکس آهن و کلسیم، ویتامین D در بسیاری از مواد غذایی یافت نمی‌شود. از آن‌جایی بیشتر خانم‌های ایرانی کمبود ویتامین D دارند‌، باید اقدام به مصرف مکمل کنند.

گوشت قرمز، ماهی‌های چرب مثل سالمون، قارچ و سبزیجات، لبنیات و حبوبات منبع کلسیم و آهن و ویتامین دی هستند. اگر‌چه تغذیه سالم برای همه افراد لازم است ولی زنان بارداری به‌دلیل شرایطی که دارند، باید مواد مغذی بیشتری مصرف کنند. اضافه وزن در بارداری کاملاً طبیعی است ولی برای جلوگیری از چاقی در دوران حاملگی، به غذای مادر نباید بیشتر از ۳۰۰ کیلو کالری در روز اضافه شود.

مصرف شیر و لبنیات برای تامین ویتامین کلسیم و دی

مراقبت های ماه ششم حاملگی؛ جلوگیری از دیابت بارداری

جنین شما در ماه ششم اندازه یک سینه مرغ است و در دوره دوم بارداری به‌سرعت رشد می‌کند و افزایش وزن دارد.  جنین از آغاز هفته ۱۸ بارداری می‌تواند سکسه کند و حتی خمیازه بکشد. در هفته ۲۱ دست و پای او به‌قدری رشد می‌کند که با دیواره رحم برخورد دارد و به‌اصطلاح لگد‌های جنین را احساس می‌کنید. در پایان فاز دوم بارداری، شما یک جنین ۹۰۰ گرمی دارید. پس کاهش وزن در سه ماهه دوم بارداری نشانه خوبی نیست و باید برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه شود.

در این دوره مهم‌ترین نگرانی مادر، دیابت بارداری است. افزایش قند خون مادر در سه ماهه دوم حاملگی شایع است و در آینده احتمال ابتلا به نوع خطرناک دیابت را افزایش می‌دهد. به‌همین دلیل رعایت رژیم غذایی و انجام فعالیت‌های ورزشی در این دوره اهمیت بیشتری دارد.

تغذیه؛ کاهش سوزش شکمی با رعایت رژیم غذایی

در ماه پنجم بارداری، یبوست، خارش پوست، تنگی نفس، نفخ و سوزش سر‌دل را دارید. برای کاهش یبوست مصرف آب را بیشتر کنید و میوه‌ها و سبزیجات فیبردار را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.نوشیدن آب باعث می‌شود تا مشکلی در شیر‌دهی نداشته باشید. در این دوره از مصرف گوشت و تخم‌مرغ خام بپرهیزید و هیچ مقداری از الکل در بارداری مجاز نیست.

کمردرد و سرگیجه از علائم شایع سه ماهه دوم بارداری

مراجعه به پزشک؛ کنترل دقیق قند‌خون مادر

دیابت در سه ماهه دوم بارداری بسیار شایع است. به‌همین دلیل خانم‌های بارداری باید در فواصل معین به پزشک مراجعه کنند تا وزن، فشار و قند خون آن‌ها ثبت شود. دیابت بارداری به معنای داشتن بیماری قبل و بعد از حاملگی نیست ولی قند خون بارداری خط ابتلا به دیابت نوع ۲ را در آینده افزایش می‌دهد. نکته طلایی جلوگیری از دیابت، رعایت رژیم غذایی است. برای این‌کار پزشک میزان مصرف مجاز کربوهیدرات در طول روز را مشخص می‌کند. باید فاصله بین غذاهای غنی از کربوهیدرات بیشتر باشد تا سطح گلوکز خون افزایش پیدا نکند.

خطرات سه ماهه دوم بارداری؛ علائم خطرات در سه ماه دوم حاملگی

سه ماهه دوم بارداری برای خیلی از خانم‌ها دوره راحت حاملگی محسوب می‌شود. زیرا خطر سقط از بین رفته و وزن جنین آن‌قدری زیاد نیست که آزار‌دهنده باشد. پس عملاً فاز دوم بارداری بهترین زمانِ آماده‌شدن برای استقبال از کودک دلبندتان است. البته زایمان زود‌رس مشکلی است که در این ماه رخ می‌دهد. بروز علائمی مانند ورم دست و پا، خونریزی واژینال، درد شکم و درد حین ادرار یا بیشتر از ۵ انقباض در ساعت خطرناک است و در‌صورت بروز هر یک از این علائم باید به پزشک مراجعه شود.

شرکت آدورا طب و پخش بهترین مکمل‌های سه ماهه دوم بارداری

در این مقاله تلاش کردیم تا نکات مربوط به مراقبت‌های بارداری در سه ماهه دوم را بیان کنیم. رعایت رژیم غذایی در زنان باردار بسیار با‌اهیمت‌تر از سایر افراد است. به‌طور‌کلی در طول بارداری افزایش وزن ۱۰ تا ۱۱ کیلو‌گرمی طبیعی است و مشکلی به‌وجود نمی‌آورد. ولی برای کنترل وزن و قند خون باید مرتب به پزشک مراجعه کرد تا خطر زایمان زود‌رس مادر و جنین را تهدید نکند.

 

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راهنمای کامل مراقبت‌های بارداری در سه ماهه دوم”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681