کلاژن سازی پوست و خواص آن

مقالات
1401.02.18

کلاژن یکی از فراوان‌ترین پروتئین‌های موجود در بدن است و در استخوان، قرنیه، دندان، عضلات و تاندون‌ها یافت می‌شود. کلاژن مانند چسبی قوی بافت‌های مختلف بدن را کنار هم نگه‌داری می کند. مواد مغذی نظیر گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، مواد غذایی حاوی مس و ویتامین سی باعث کلاژن‌سازی در پوست می‌شوند. کلاژن‌سازی پوست پس از ۳۰ سالگی متوقف می‌شود؛ بنابراین بهتر است از رژیم غذایی به‌همراه مکمل‌های مناسب استفاده شود.

کلاژن سازی پوست

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دلیل علمی پیر شدن انسان‌ها چیست؟ یا چه عاملی باعث می‌شود که با بالا رفتن سن، پوست افراد چروکیده شود؟ کلاژن نوعی پروتئین است که به آن جادوی جوانی می‌گویند. به مرور زمان و افزایش سن میزان تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا کرده و متوقف می‌شود؛ در نتیجه کمبود کلاژن را به‌عنوان عامل اصلی پیری معرفی می‌کنند. با صرف زمان کوتاهی برای مطالعه این مقاله با کلاژن پوست، خواص و نحوه تشکیل آن آشنا شوید و با استفاده از این  اطلاعات از پیری زود‌رس جلوگیری کنید.

کلاژن سازی پوست چیست؟ کلاژن فراوان‌ترین پروتئین در بدن

کلاژن تقریبا یک سوم پروتئین موجود در بدن را تشکیل می‌دهد. این پروتئین در قسمت‌های مختلف بدن مانند: استخوان، پوست، دندان، قرنیه، عضلات و تاندون‌ها وجود دارد. کلاژن از کلمه یونانی kólla” به معنی چسب آمده است؛ به این صورت که می‌توان آن را به‌عنوان چسبی تصور کرد که بافت‌های مختلف بدن را در کنار هم قرار می‌دهد. کلاژن به پوست خاصیت ارتجاعی می‌دهد و با حفظ آب بافت پوستی مانع از خشکی و چین و چروک می شود.

کلاژن به‌صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود؛ با این حال استفاده از غذا‌های مناسب و محصولات مراقبت پوستی به حفظ و تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند. در تهیه محصولات مراقبت پوست، حتما به کیفیت و اصالت کالا دقت کنید و آن‌ها را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید تا عوارضی برای پوست نداشته باشد. شرکت آدوراطب محصولات اصیل و باکیفیت را در اختیار داروخانه‌ها و مراکز بهداشتی قرار می‌دهد که می‌توانید از این محصولات برای حفظ سلامت پوست استفاده کنید.

تغذیه مناسب و روتین مراقبت از پوست برای بهبود کلاژن سازی بدن

انواع Collagen و تأثیر آن‌ها بر بدن انسان

کلاژن انواع مختلف دارد که بر اساس ترکیب اسیدهای آمینه طبقه‌بندی می‌شود. در این بین چهار نوع اصلی وجود دارند که عبارت‌اند از:

  • بیشترین کلاژن سازی بدن از نوع یک به حساب می‌آید. این نوع کلاژن از فیبر متراکم ساخته شده و برای ساختار پوست، استخوان، دندان‌ها، تاندون‌ها، غضورف‌های رشته‌ای و بافت‌های همبند کاربرد دارد.
  • نوع دوم، فیبر‌های آزاد ساخته شده هستند که در غضروف‌های الاستیک یافت می‌شوند.
  • نوع سوم کلاژن در ساختار عروق، عضلات و اندام‌ها کاربرد دارد.
  • کلاژنی که در لایه‌های پوست یافت می‌شود از نوع چهارم به حساب می‌آید.

موارد گفته شده به‌صورت طبیعی در بدن تولید می‌شود. چنانچه می‌خواهید روند کلاژن سازی را افزایش دهید، پیشنهاد می‌کنیم از مکمل پوست و مو استفاده کنید.

کلاژن سازی چگونه انجام می‌شود؟

بدن در کلاژن‌سازی اسید‌های آمینه دریافت شده از مواد مغذی را با یکدیگر ترکیب می‌کند. این مواد مغذی از خوردن غذا‌هایی مانند گوشت، لبنیات، ماهی و تخم‌مرغ به‌دست می‌آیند که سرشار از پروتئین هستند. در این فرایند از روی، مس و ویتامین C نیز استفاده می‌شود. برای جذب مواد مغذی در سنین بالاتر بهتر است رژیم غذایی اصولی‌تری داشته باشید و از مکمل های استخوان و مفاصل استفاده کنید.

خوراکی‌های مهم برای کلاژن سازی پوست

خوراکی‌هایی که برای کلاژن سازی پوست ضرور هستند، عبارت‌اند از:

  • از دانه کنجد، عدس و پودر کاکائو برای جذب مس استفاده کنید. مس در فعال کردن آنزیم ساخت کلاژن اثر دارد.
  • پوست مرغ و ژلاتین منابعی غنی از آمینو اسید گلیسین هستند که کلاژن سازی را افزایش می‌دهد.
  • انواع مرکبات و سبزی‌ها برای جذب ویتامین C بسیار مناسب هستند. ویتامین سی در کنار هیالورونیک اسید از موارد ضروری برای ساخت کلاژن هستند.
  • آبگوشت یا سوپ استخوان از خوراکی‌های مغذی برای رشد کلاژن به‌حساب می‌آیند. این غذا‌ها حاوی آب میان‌بافتی خارج شده از استخوان‌ها هستند که منابعی سرشار از کلاژن، فسفر، اسید‌های آمینه و کلسیم به‌شمار می‌روند.
  • مصرف سفیده تخم‌مرغ، جوانه گندم، لبنیات، مارچوبه و قارچ که منبعی سرشار از آمینو اسید پرولین هستند.

استفاده از مکمل‌های استاندارد و با‌کیفیت در کنار مواردی که گفته شد به افزایش کلاژن سازی کمک بسیاری زیادی می‌کند.

تأثیر ویتامین سی بر کلاژن سازی پوست

پوست تا چه سنی کلاژن سازی می‌کند؟

به‌طور معمول روند کلاژن سازی بعد از ۲۵ سالگی کند می‌شود. این روند بعد از ۳۰ سالگی آنقدر کاهش پیدا می‌کند که می‌توان گفت به‌طورکامل متوقف شده است؛ بنابراین بسیار مهم است که برای جوان ماندن پوست با استفاده از رژیم غذایی مناسب و روتین مراقبت پوست به روند کلاژن سازی بدن کمک کنید.

بیماریی‌هایی که ممکن است با بالارفتن سن برخی افراد به آن دچار شوند نیز بر پیری پوست تأثیر می‌گذارد. یکی از خطرناک‌ترین این بیماری‌ها، کبد چرب است. این بیماری  عوارض متعدد و گاهی عجیب روی پوست بوجود می‌آورد که بهبود آن ممکن است مدت‌ها طول بکشد. چنانچه با این بیماری مواجه هستید، پیشنهاد می‌کنم به صفحه درمان فوری کبد چرب در سایت آدورا‌طب مراجعه کنید.

تأثیر افزایش سن بر روی بافت پوست

عوامل تأثیر‌گذار بر کلاژن سازی پوست

روند کلاژن سازی را با روش‌های ساده و کاربردی می‌توان افزایش داد. بدن برای کلاژن سازی به پروتئین‌های با کیفیت و حاوی اسید‌های آمینه نیاز دارد. غذا‌های دریایی، گوشت، مرغ و لبنیات منابع عالی اسید‌های آمینه هستند. با مصرف ویتامین c، پرولین، گلیسین و مس سرعت تولید کلاژن را افزایش داده و پوستی جوان و شاداب داشته باشید.  

از عوامل مضر بر کلاژن سازی بدن می‌توان استرس و سیگار کشیدن را نام برد. خوردن بیش از اندازه شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده در روند ترمیم کلاژن تأثیر منفی دارد. قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض نور خورشید بدون استفاده از کرم‌های ضد آفتاب، رطوبت لایه‌های پوست را از بین برده و باعث پیری زود‌رس می‌شود.

استفاده از کرم ضد آفتاب برای جلوگیری از کلاژن سوزی پوست

آدورا‌طب؛ پخش عمده محصولات مراقبت از پوست

در این مقاله به سوال کلاژن سازی پوست چیست و چگونه انجام می‌شود؟ پاسخ دادیم و بهترین روش‌ها برای بهبود کلاژن‌سازی پوست را معرفی کردیم. قطعا با به‌کارگیری این نکات و  استفاده از محصولات مراقبت پوست با‌کیفیت، پوستی شاداب و جذاب خواهید داشت.

در قسمت نظرات برای ما بنویسید که نظر شما در مورد کلاژن سازی پوست چیست و از چه روش‌هایی برای افزایش کلاژن سازی استفاده می‌کنید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کلاژن سازی پوست و خواص آن”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681