درمان فوری کبد چرب با چه داروها و روش‌هایی امکان‌پذیر است؟

مقالات
1400.12.03

درمان فوری کبد چرب اگرچه رویای بسیاری است، اما آنقدرها هم سریع اتفاق نمی‌افتد. آمارها نشان می‌دهند که حدود 30درصد […]

درمان فوری کبد چرب

درمان فوری کبد چرب اگرچه رویای بسیاری است، اما آنقدرها هم سریع اتفاق نمی‌افتد. آمارها نشان می‌دهند که حدود 30درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند. البته وجود چربی در کبد طبیعی است اما مقدار این چربی اهمیت دارد. گاهی بیشتر از 5 تا 10درصد وزن کل کبد را چربی فرامی‌گیرد. در این‌صورت می‌توان گفت فرد به بیماری کبد چرب مبتلا شده است.

کبد چرب در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و یک بیماری خاموش است. اما همین تجمع بیش از حد چربی در کبد می‌تواند به‌مرور مشکلاتی برای بدن و کبد به وجود بیاورد. روش‌های ساده‌ای برای کنترل چربی کبد در مراحل اولیه بیماری وجود دارد. بعضی از بیماران راهکارهای پزشکان را به‌کار می‌بندند و برخی هم به مصرف داروهای گیاهی روی می‌آورند. برای درمان کبد چرب داروی گیاهی بهتر است یا پزشکی؟ در این مقاله به‌طور کامل در مورد این موضوع توضیح می‌دهیم.

درمان کبد چرب

علت بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلایل مختلفی در بدن افراد بروز پیدا می‌کند. اما هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. سیستم بدن برخی افراد به‌صورتی است که به جمع شدن چربی در کبد کمک می‌کند و در برخی موارد به سمت سیروز کبدی پیش می‌رود. اما به‌طور کلی موارد زیر را می‌توان با بروز کبد چرب مرتبط دانست:

  • چاقی
  • بالا بودن قند خون و دیابت
  • بالا بودن میزان تری‌گلیسیرید یا همان چربی در خون
  • مصرف مشروبات الکلی
  • مصرف بیش از حد غذاهای چرب
  • رژیم غذایی ناسالم
  • کم‌تحرکی
  • مصرف بی‌رویه دارو
  • مقاومت بدن در برابر انسولین

این روزها سبک زندگی افراد تغییرات زیادی کرده است. بسیاری تا حد زیادی به‌سمت کم‌تحرکی و مصرف غذاهای نامناسب پیش می‌روند. مواردی مثل مصرف مشروبات الکلی هم به این ماجرا دامن می‌زنند. مصرف داروهایی مثل لیورکر که توسط شرکت پخش دارو آدوراطب توزیع می‌شوند، می‌توانند به بهبود عملکرد کبد کمک کنند. البته توجه داشته باشید که مصرف هر دارویی باید با دستور مستقیم پزشکان و تحت نظارت آن‌ها انجام شود.

برای درمان کبد چرب داروی گیاهی بهتر است یا پزشکی؟

علائم بیماری کبد چرب؛ چه زمانی دارو برای کبد چرب مصرف کنیم

بیماری کبد چرب مراحل مختلفی دارد. چربی به‌مرور زمان در کبد تجمع می‌کند و با گذشت سال‌ها میزان آن بیشتر می‌شود. این بیماری در نهایت می‌تواند منجر به سیروز یا نارسایی کبدی شود. مصرف داروهای کبد چرب در تمام مراحل مثل داروهای تنفسی باید زیر نظر پزشک انجام شود.

چربی کبد در ابتدا علامت خاصی ندارد و به‌احتمال زیاد در مراحل اولیه بدون علامت است. اما اگر بیمار سبک زندگی درستی نداشته باشد و چربی کبد هر روز بیشتر شود، علائمی مثل خستگی، کاهش وزن و احساس ضعف بروز می‌کند.

در خیلی از کشورها به‌خصوص کشورهای پیشرفته بیماری کبد چرب شایع است. حدود 10 تا 30درصد افراد بزرگسال در این کشورها به بیماری کبد چرب مبتلا هستند. افراد بالای 50 سال و با اضافه وزن زیاد، بیشتر از بقیه به این بیماری مبتلا می‌شوند. به‌علاوه شیوع کبد چرب در آقایان دو برابر خانم‌ها است. البته ریسک ابتلای خانم‌ها هم با افزایش سن و شروع دوران یائسگی بیشتر می‌شود. بنابراین باتوجه به بدون علامت بودن این بیماری بهتر است برای تشخیص به موقع اقدام کنید و دنبال درمان فوری کبد چرب باشید.

بیماری کبد چرب چطور تشخیص داده می‌شود؟

کبد چرب در مراحل اولیه علائم خاصی ندارد. بنابراین برای تشخیص دقیق این بیماری باید به پزشک مراجعه کنید. پزشکان از روش‌های مختلفی برای تشخیص کبد چرب استفاده می‌کنند:

  • روش سونوگرافی
  • آزمایش آنزیم‌های کبدی
  • سی‌تی اسکن و سایر روش‌های تصویربرداری

البته روش سی‌تی‌اسکن در موارد کمتری استفاده می‌شود. پزشک نتیجه آزمایش‌ها را بررسی می‌کند، با توجه به میزان چربی کبد، توصیه‌هایی ارائه می‌دهد و در نهایت دارو تجویز می‌کند.

برای درمان کبد چرب داروی گیاهی بهتر است یا پزشکی؟

چه دارویی برای درمان فوری کبد چرب تجویز می‌شود؟ درمان فوری کبد چرب

مصرف الکل باعث بیماری کبد چرب می‌شود. الکل در روند شکستن چربی‌ها توسط کبد اختلال ایجاد می‌کند. این چربی‌ها در کبد جمع می‌شوند و فرد را به بیماری کبد چرب مبتلا می‌کنند. اما در کشور ما بیماری کبد چرب غیرالکلی بیشتر مورد توجه است. سبک زندگی نادرست در این سال‌ها به‌شدت به این بیماری دامن زده است. بیماری کبد چرب نشانه خاصی ندارد و به‌طور خاموش بیماران را درگیر می‌کند.

از طرفی هیچ درمان دارویی قطعی نیز برای کبد چرب شناخته نشده است. بیماران باید زیر نظر پزشک باشند و روند پیشرفت بیماری را تا جایی که می‌توانند محدود سازند. توجه به توصیه‌های پزشکان می‌تواند این بیماری را در مراحل اولیه نگه‌ دارد و کنترل کند. پزشکان روش‌هایی مثل افزایش تحرک، کاهش وزن، عدم مصرف غذاهای شیرین، چرب و پرکالری و مصرف مرتب سبزیجات و میوه‌ها را به بیماران پیشنهاد می‌دهند.

کنترل بیماری‌های زمینه‌ای مثل چربی خون و دیابت هم نقش مهمی در درمان بیماری کبد چرب دارد. بسیاری از افراد هم به درمان کبد چرب با طب سنتی روی می‌آورند. روند درمان کبد چرب با این روش‌ها باید زیر نظر پزشک انجام شود.

آیا داروهای گیاهی برای درمان فوری کبد چرب مفید هستند؟

در سال 2018 در یک بررسی عملی مشخص شد که برخی گیاهان دارویی مثل خارخار، زردچوبه، چای سبز و رسوراترول تاثیر مثبتی در درمان بیماری کبد چرب دارند. به‌علاوه تحقیقات دیگری به‌طور مداوم انجام می‌شوند و به‌مرور زمان تاثیر انواع گیاهان دارویی را روی بیماری‌های مختلف مشخص می‌کنند.

بسیاری از افراد به درمان کبد چرب در طب بوعلی توجه دارند و از روش‌های سنتی برای درمان این بیماری استفاده می‌کنند. بهتر است قبل از شروع درمان کبد چرب با عرقیات و داروهای گیاهی به این نکته‌ها توجه کنید:

  • استفاده از روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب باید زیر نظر پزشک انجام شود. چرا که خیلی از این داروها عوارض جانبی مختلفی دارند و ممکن است به کبد یا اعضای دیگر بدن آسیب برسانند.
  • در برخی موارد میزان چربی کبد زیاد است و بیماری در مراحل نسبتا پیشرفته‌ای قرار دارد. در چنین مواقعی داروهای گیاهی برای کبد چرب موثر نیستند و ممکن است زمان طلایی درمان از دست برود.
  • درمان بیماری کبد چرب به‌طور مستقیم با تغییر سبک زندگی مرتبط است. اگر شما سبک تغذیه خود را تغییر ندهید، کاهش وزن نداشته باشید و مطابق روال قبلی غذاهای چرب مصرف کنید؛ هیچ داروی گیاهی نمی‌تواند چربی کبد شما را کنترل کند. بنابراین قبل از هر چیز انتخاب یک سبک زندگی سالم برای کاهش چربی کبد مفید است.

بهتر است قبل از شروع درمان فوری کبد چرب با داروهای گیاهی به نکته‌های بالا توجه کنید و حتما آن‌ها را به کار ببندید.

درمان کبد چرب

راهکارهایی مفید برای کنترل بیماری کبد چرب

بیماری چربی کبد در مراحل اولیه قابل کنترل است. شما می‌توانید با به‌کار بستن توصیه‌های زیر تا سال‌ها کبدی سالم داشته باشید:

  • هر روز حداقل نیم ساعت ورزش کنید.
  • مشروبات الکلی و سیگار را کنار بگذارید.
  • از مصرف بی‌رویه و همین‌طور خودسرانه دارو پرهیز کنید.
  • فشارخون، چربی و قند خون خود را به‌طور مرتب تحت کنترل داشته باشید.
  • مصرف غذاهای پرچرب و شیرین را کنار بگذارید.
  • مصرف میوه و سبزیجات تازه را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • وزن خود را در حالت متعادل نگه‌دارید.

پزشکان مصرف دارو برای کبد چرب را در مراحل اولیه بیماری توصیه نمی‌کنند. آن‌ها از بیماران می‌خواهند سبک زندگی خود را تغییر دهند و با رژیم غذایی سالم و تحرک کافی جلوی پیشرفت بیماری کبد چرب را بگیرند.

درمان فوری کبد چرب با گیاهان دارویی یا زیر نظر پزشک؟

این روزها مصرف غذاهای پرچرب، کم‌تحرکی، نوشیدن مشروبات الکلی و چاقی دست به دست هم داده‌اند و به مهم‌ترین عوامل بیماری کبد چرب در بیشتر کشورها تبدیل شده‌اند. در ایران هم بیماری کبد چرب در سنین جوانی و به‌خصوص میانسالی در بسیاری از افراد وجود دارد.

بیماری کبد چرب در مراحل ابتدایی علائم خاصی ندارد و فقط با انجام آزمایش و تصویربرداری تشخیص داده می‌شود. پزشکان دارویی قطعی برای درمان کبد چرب تجویز نمی‌کنند و به بیماران پیشنهاد می‌کنند تا یک سبک زندگی سالم داشته باشند.

خیلی از افراد می‌پرسند برای درمان کبد چرب داروی گیاهی بهتر است یا پزشکی . به‌طور کلی می‌توان گفت هر درمانی چه گیاهی و چه پزشکی باید زیرنظر پزشک انجام شود و اگر سبک زندگی خود را تغییر ندهید هیچ دارویی برای درمان بیماری کبد چرب موثر نخواهد بود. پس همت کنید و به‌عنوان اولین قدم یک سبک زندگی سالم را در پیش بگیرید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “درمان فوری کبد چرب با چه داروها و روش‌هایی امکان‌پذیر است؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681