معرفی راه‌های کاربردی برای از بین بردن نفخ شکم فوری

مقالات
1400.12.21

باد کردن، احساس پری و فشار در شکم که معمولا بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتاد، عارضه‌ای است که با نام نفخ شناخته می‌شود. استفاده از داروهای بدون نسخه، ازجمله آنتی‌اسیدها، قرار دادن کیسه آب گرم بر روی شکم، نوشیدن آب، خوردن نعناع و نوشیدن آب گازدار به رفع نفخ شکم کمک می‌کند. پرهیز از خوردن لوبیا، کلم و کلم بروکلی، کشمش، عدس و انواع آلو نفخ شکم را کاهش می‌دهد.

درمان نفخ شکم چیست؛ آشنایی بار درمان نفخ در آدوراطب

باد کردن، احساس پری و فشار در شکم که معمولا بعد از غذا خوردن اتفاق می‌افتاد، عارضه‌ای است که با نام نفخ شناخته می‌شود. افراد، نفخ معده خود را از طریق دهان با باد گلو یا تخلیه باد شکم از راه مقعد آزاد می‌کنند که گاهی ممکن است دردناک و آزاردهنده باشند. نفخ شکم، زمانی نگران‌کننده است که درد زیادی را به همراه داشته باشد. در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره نفخ معده صحبت کنیم، بگوییم درمان نفخ شکم چیست؟ و چه‌کاری باید برای رفع باد شکم انجام داد.

علت نفخ شکم، دلایل نفخ دائمی شکم چیست؟

افراد با تورم شکمشان متوجه نفخ می‌شوند یا ممکن است درد شدیدی را در ناحیه شکم تجربه کنند. خوشبختانه در بسیاری از موارد، علت نفخ شکم می‌تواند مسئله‌ای مثل سوءهاضمه یا تجمع بیش‌ازحد گاز در معده و روده باشد. در ادامه به تعدادی از عوامل ایجاد‌کننده نفخ معده را می‌پردازیم:

  • بلعیدن هوا: بسیاری از افراد در طول روز از طریق خوردن و آشامیدن مقداری هوا می‌بلعند. اگر این مقدار بیش از حد معمول باشد، غالبا منجر نفخ متعدد شکم خواهد شد. جویدن آدامس، سیگار کشیدن، مکیدن اشیا، نوشابه‌های گازدار، سریع غذا خوردن از جمله مواردی هستند که هوای بیشتری وارد معده می‌کنند.
  • رژیم غذایی: بعضی از غذاها نظیر لوبیا، کلم و کلم بروکلی، کشمش، عدس، انواع آلو، سیب زمان زیادی برای هضم نیاز دارند. همچنین غذاهای حاوی فروکتوز یا سوربیتول مانند آبمیوه در بدن نمی‌توانند کاملاً جذب شوند. این موادغذایی بدون اینکه کاملا هضم شوند، از روده کوچک به روده بزرگ منتقل می‌شوند. باکتری‌های بی‌ضرر روده بزرگ با تجزیه موادغذایی مقدار زیادی گاز آزاد می‌کنند. این گاز باعث ایجاد نفخ معده و تولید بوی نامطبوع می‌شود.
  • وضعیت پزشکی: در برخی موارد هم نفخ معده ممکن است ناشی از وضعیت پزشکی باشد. افراد ممکن است به علت مشکلات گوارشی نظیر یبوست، عدم تحمل لاکتوز، سندروم روده تحریک‌پذیر، بیماری رفلاکس و زخم معده دچار نفخ شوند. علل پیچیده‌تر ایجاد نفخ، با تجویز داروهای گوارش توسط پزشک رفع می‌شوند. دقت کنید که علت نفخ شکم در زنان ممکن است به تخمدان و رحم مرتبط باشد. لذا حتما در این مورد با پزشک خود مشورت کنید.
لوبیا، نخود و عدس باعث ایجاد نفخ شکم می‌شوند

درمان نفخ شکم در خانه، برای باد شکم چه بخوریم؟

در بسیاری از موارد، نفخ شکم با روش‌های خانگی درمان می‌شود. برخی از روش‌هایی که می‌توانند در این مورد کمک‌کننده باشند عبارت‌اند از: داروهای بدون نسخه، ازجمله آنتی‌اسیدها، قرار دادن کیسه آب گرم بر روی شکم، نوشیدن آب، خوردن نعناع، نوشیدن آب گازدار یا اگر نفخ شما به علت یبوست اتفاق افتاده باشد می‌توانید با مصرف دارو برای درمان یبوست، برای مثال مصرف ملین، نفخ شکم خود را درمان کنید.

روش‌های متعددی برای درمان نفخ معده وجود دارد که با توجه به علت به‌وجود آمدن عارضه متفاوت است. به‌طورکلی برای درمان نفخ شکم در خانه، بهتر است برخی نکات را در سبک زندگی خود رعایت کنید:

درمان نفخ شکم با رژیم غذایی، معرفی غذاهایی که باعث ایجاد نفخ می‌شوند

درصورتی‌که رژیم غذایی شما حاوی مقادیر بالای کربوهیدرات است، توصیه می‌شود آن‌ها را با مواد خوراکی دیگری جایگزین کنید، چرا که برخی کربوهیدرات‌ها هضم دشواری دارند. خوشبختانه برای تغییر عادت‌های غذایی و درمان نفخ شکم در خانه، روش‌هایی وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • از مصرف الکل‌های قندی پرهیز کنید: الکل‌های قندی نوعی کربوهیدرات هستند که به‌طور طبیعی در میوه و سبزیجات خاص وجود دارند. بدن انسان این مواد را به‌طور کامل هضم نمی‌کند و در اثر مصرف این مواد، گاز، اسهال و به‌دنبال آن نفخ شکم و درد معده به وجود می‌آید. الکل‌های قندی را در بسیاری از غذاهای فرآوری شده از جمله آدامس، آب‌نبات بدون قند، نوشابه‌ها و گرانولا می‌توان یافت. برای کاهش نفخ شکم از مصرف بی‌رویه این غذاها خودداری کنید.
  • فیبر مصرف کنید: برای جلوگیری از نفخ معده، فیبر را وارد رژیم غذایی خود کنید. این‌کار را به‌تدریج انجام دهید، چرا که افزایش سریع آن موجب ایجاد مشکلات گوارشی از جمله نفخ شکم و اسهال می‌شود. شاید بپرسید پس فایده آن برای درمان نفخ شکم چیست؟ فیبر با افزایش حجم مدفوع، تخلیه معدع را به تاخیر می‌اندازد. مصرف فیبر، موجب دفع منظم می‌شود و برای پیشگیری از یبوست و نفخ معده بسیار موثر است.
  • سدیم کمتری مصرف کنید: سدیم نقش کلیدی در تعادل مایعات ایفا می‌کند. وجود غذاهای حاوی سدیم در رژیم غذاییتان منجر به احتباس مایعات شده و نفخ شکم را در پی دارد. یکی از درمان‌های خانگی برای نفخ شکم، کاهش مصرف سدیم است. حواستان به غذاهای فرآوری شده نظیر فست‌فودها، سرخ‌کردنی‌ها و تنقلات باشد که سدیم فراوانی دارند. برای جلوگیری از نفخ شکم به جای مصرف آنها مواد مغذی را با گیاهان معطر و ادویه طعم دهید و در کنار وعده‌های اصلی خود استفاده کنید.

با مصرف فیبر می‌توانید درمان نفخ شکم را سریع‌تر کنید

برای درمان باد معده آب فراوان بنوشید

در طول روز به‌طور منظم آب بنوشید تا از احتباس مایعات و کم‌آبی جلوگیری کنید. برای حل مشکل باد معده و پیشگیری از یبوست (که علت شایع نفخ شکم است) لازم است بدن خود را هیدراته نگه دارید. باید تا حد ممکن نوشیدنی‌هایی مانند آب یا چای را مصرف کنید و از نوشیدن نوشابه، آبمیوه و تقویت‌کننده‌های ورزشی پرهیز کنید.

داروی از بین بردن نفخ شکم چیست؟ مصرف پروبیوتیک برای گاز معده

مصرف پروبیوتیک به هضم و کاهش گاز کمک می‌کند. پروبیوتیک‌ها باکتری‌های مفید دستگاه گوارش هستند و به کاهش وزن و افزایش عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کنند. افزایش مصرف پروبیوتیک‌ها از طریق غذا یا مکمل‌ها بر کاهش باد معده و بهبود سلامت دستگاه گوارش اثرگذار است.

یکی از راه‌های درمان نفخ شکم مصرف پروبیوتیک است

پیشگیری از نفخ شکم، برای درمان نفخ معده به تحمل غذایی خود توجه کنید.

با شناسایی غذاهای محرک بدنتان و حذف آنها از رژیم غذایی خود، می‌توانید مانع بروز نفخ شکم ‌شوید. برای مثال، در بدن برخی افراد، عدم تحمل لاکتوز (قند طبیعی شیر) موجب نفخ شکم، گاز معده، درد و اسهال را به‌دنبال دارد.

در چه صورتی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر مدام دچار نفخ‌‌های متعدد و بی‌دلیل می‌شوید یا علائمی نظیر تورم و درد ناحیه شکم، استفراغ، یبوست، اسهال، کاهش وزن بی‌دلیل، سوزش قلب، وجود خون در مدفوع دارید، باید به پزشک مراجعه کنید.

حال که دانستید درمان نفخ شکم چیست؟ بهتر است برای اطلاع از شرایط استفاده و عوارض جانبی انواع دارو به سایت چند شرکت پخش دارو مراجعه کنید.

پرهیز از خوردن لبنیات برای درمان نفخ شکم در برخی افراد

در این مقاله سعی کردیم با اشاره به جوانب مختلف، بگوییم درمان نفخ شکم چیست، به علل ایجاد این مشکل اشاره کردیم و گفتیم که ممکن است بر اثر بلعیدن هوا، رژیم غذایی نامناسب باشد. توجه کنید که برای تغییر رژیم غذایی، یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی و علائم ایجاد شده بسیار کمک‌کننده هستند. ممکن است متوجه شوید که تنها با پرهیز از مصرف برخی مواد غذایی، می‌توانید از نفخ شکم جلوگیری کنید.

شرکت آدوراطب به عنوان شرکت پخش سراسری دارو از سال 1388 فعالیت خود را در حوزه فروش و توزیع محصولات دارویى، مکمل و تجهیزات پزشکی در سراسر ایران آغاز کرده است. آدوراطب با رعایت استانداردهاى جهانى نگهدارى و پخش دارو به عنوان یکی از برترین شرکت‌های پخش سراسرى دارو بیش از ده هزار داروخانه، بیمارستان و مرکز درمانى را تحت پوشش توزیع مویرگى قرار داده است.  برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 02188385660 تماس بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات خود را بخش نظرات مطرح کنید تا جواب آنها را در سريع‌ترین زمان ممکن، از کارشناسان آدوراطب بگیرید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “معرفی راه‌های کاربردی برای از بین بردن نفخ شکم فوری”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681