عوارض نارسایی قلبی؛ آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می‌شود؟

مقالات
1401.03.21

بزرگ شدن قلب از علائم بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. علائم آن تنگی نفس، آریتمی قلبی، تورم در پاها و دست‌ها، خستگی، غش و سرگیجه است. تب روماتیسمی، نقص قلب، عفونت و استفاده از داروهای ضد‌سرطان، اصلی‌ترین عامل آسیب به دریچه‌های قلب هستند. استفاده از مهار‌کننده‌های ACE برای تنظیم فشار خون بالا یا استفاده از دارو‌های آریتمی جهت تنظیم ضربان نامنظم قلب، از نمونه‌های روش درمانی کاردیومگالی محسوب می‌شوند.

ارتباط بزرگ‌شدن قلب و طول عمر

بزرگ‌شدن قلب یک بیماری نیست؛ ولی از علائم بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود. با بزرگ‌شدن غیر‌طبیعی قلب، فشار شدیدی به عضلات آن وارد می‌شود که به‌مرور زمان باعث نارسایی و از کار افتادگی آن می‌شود. در این مقاله به بررسی علت بروز این مشکل و پاسخ به سوال «آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می‌شود» می‌پردازیم. تا با تغییر شیوه زندگی یا آغاز درمان‌های لازم، جلوی افزایش خطرات نارسایی قلب گرفته شود. حتی اگر مشکلات قلبی ندارید، پیشنهاد می‌کنیم برای افزایش آگاهی از عملکرد قلب مطالعه این مقاله را از دست ندهید.

علائم بزرگ‌ شدن قلب؛ چه افرادی مستعد آن هستند؟

بزرگ‌ شدن قلب به‌دلیل نارسایی قلبی و دلایل مختلف دیگری پیش می‌آید. در‌نتیجه، در بیشتر مواقع مشکل بزرگ‌ شدن قلب نشانه‌ای ندارد.

  • تنگی نفس
  • آریتمی قلبی
  • تورم در پاها و دست‌ها به‌دلیل تجمع مایعات
  • خستگی و غش
  • سرگیجه

مشکل در تنفس یا درد بازوها، کمر، گردن یا حتی فک صورت نیز از نشانه‌های نارسایی و مشکل قلبی است. این نشانه‌ها الزاماً به معنای بزرگ شدن قلب نیست ولی باید به پزشک مراجعه کرد تا با انجام آزمایش‌های لازم دلیل آن پیدا شود و با تجویز داروی قلبی متناسب با بیماری، به درمان سریع نارسایی قلب کمک شود.

درد در سمت چپ بدن ممکن است از علائم نارسایی قلبی باشد

علت بزرگ شدن قلب چیست و چگونه اتفاق می‌افتد؟

علل مختلفی باعث گشاد‌شدن دریچه قلب، ضخیم‌شدن عضلات آن و در‌نهایت بزرگ شدن قلب می‌شود. هنگامی که علت اصلی این مشکل پیدا شد، درمان متناسب با آن آغاز می‌شود. در واقع قلب یک پمپ ماهیچه‌ای بزرگ است که وظیفه انتقال و پمپاژ خون به سایر نقاط بدن را دارد. بزرگ شدن قلب یا اصطلاحاً کاردیومگالی یک بیماری نیست، بلکه نشان‌دهنده مشکلی است که باعث فشار آمدن به قلب شده. این اتفاق بیشتر در سنین میانسالی رخ می‌دهد. البته برخی از نوزادان نیز به‌طور مادر‌زادی با قلبی بزرگ‌تر از سایر نوزادان به دنیا می‌آیند.

بیماری دریچه قلب؛ اهمیت دریچه میترال در عملکرد قلب

قلب، ۴ دریچه اصلی برای هدایت جریان خون دارد. آسیب به این دریچه‌ها، احتمال بزرگ‌شدن قلب را افزایش می‌دهد. تب روماتیسمی، نقص قلب، عفونت و استفاده از داروهای ضد‌سرطان، اصلی‌ترین عامل آسیب به دریچه‌های قلب است. در این صورت داروهایی که باعث جلوگیری از سکته قلبی می‌شود، مانند قرص بریلاووس برای بیماران تجویز می‌شود.

افزایش فشار به بطن چپ به‌دلیل آسیب به دریچه میترال

فشار خون بالا؛ ضعیف‌شدن عضلات قلب

هنگامی که قلب به‌سختی خون را به بدن پمپاژ کند، فشار شدیدی به عضلات وارد می‌شود. انتقال و پمپاژ خون در افرادی که فشار خون بالایی دارند، سخت‌تر از آدم‌های سالم رخ می‌دهد. فشار خون بالا منجر به افزایش اندازه بطن چپ و در‌نتیجه فشار به دهلیز‌های قلب می‌شود. هر‌چقدر این فشار بیشتر باشد، عضلات ضعیف‌تر می‌شود و کاردیومگالی رخ می‌دهد. علاوه‌بر این، احتمال سکته قلبی در افرادی که فشار خون بالایی دارند، افزایش می‌یابد. به‌همین دلیل برای کنترل فشار‌خون و جلوگیری از سکته قلبی، دارویی مانند قرص والزومیکس توسط پزشک معالج برای بیمار تجویز می‌شود.

نارسایی قلب به‌دلیل افزایش وزن و فشار خون

کاردیومیوپاتی؛ بیماری عضله قلب

در بعضی از مواقع عضله قلب به دلایل ناشناخته، ضخیم می‌شود. در این حالت، پمپاژ خون به‌سختی انجام می‌شود و در نتیجه باعث افزایش اندازه قلب یا دیالیته‌شدن آن می‌شود. درد قفسه سینه در این حالت به‌ندرت دیده می‌شود.

عفونت پریکارد؛ تجمع مایع اطراف قلب

قلب درون لایه‌ای نازک به‌نام پریکاردیوم قرار گرفته است. هنگامی که مایع درون این کیسه افزایش پیدا کند، عملکرد قلب تحت شعاع قرار می‌گیرد و اصطلاحاً عفونت پریکاردیت رخ می‌دهد. این مشکل با انجام ایکس ری از قفسه سینه کاملاً مشخص است.

کم‌خونی؛ پمپاژ خون ضعیف به سایر اندام‌ها

به کاهش تعداد گلبول‌های قرمز کم خونی می‌گویند. این گلبول‌ها وظیفه انتقال اکسیژن به بافت‌های بدن را دارند. مزمن شدن بیماری کم‌خونی باعث نارسایی قلبی می‌شود. به‌ این معنی که قلب برای پمپاژ خون با سرعت بیشتری کار می‌کند و در‌نتیجه فشار بیشتری به عضلات آن وارد می‌شود. مشکل قلبی ناشی از کم‌خونی با تپش نا‌منظم قلب همراه است.

آزمایش خون برای تشخیص بیماری کم‌خونی مزمن

هموکروماتوزیس؛ افزایش میزان آهن در خون

بدن بیماران هموکروماتوزیس آهنی بیش از اندازه مورد‌نیاز بدن را از مواد غذایی مختلف جذب می‌کند. آهن اضافه در بافت‌های مختلف بدن مانند کبد، قلب و پانکراس رسوب می‌کند. با رسوب آهن در قلب، بطن چپ بزرگ شده و در‌نتیجه عضلات قلب به‌مرور زمان ضعیف می‌شود. ضعیف‌شدن عضله قلب، شایع‌ترین دلیل بزرگ‌شدن قلب است. برای جلوگیری از لخته‌شدن خون در‌صورت نیاز دارویی توسط پزشک تجویز می‌شود. قرص پلاویکس۷۵ با کاهش احتمال لخته خون، جلوی سکته مغزی و قلبی را می‌گیرد.

بزرگ‌شدن قلب به‌صورت مادرزادی؛ مشکلات قلبی از زمان تولد

با افزایش سن، احتمال بزرگ‌شدن قلب نیز بیشتر می‌شود. ولی در شرایطی نوزاد به‌طور مادر‌زادی با اختلال و نارسایی قلبی به‌دنیا می‌آید. هر نوع نارسایی و بیماری، روی قلب نیز اثر می‌گذارد و شکل آن را تغییر می‌دهد. از شایع‌ترین مشکل قلبی نوزادان، تنگی خروجی قلب است. در بعضی از موارد نیز با ورود حجم زیاد خون به قلب، کاردیومگالی رخ می‌دهد.

بزرگ شدن قلب در کودکان با مشکلات قلبی مادر‌زادی

عواملی که موجب بزرگ شدن قلب می‌شود؛ کاردیومگالی چه عوارضی دارد؟

ابتدا برای پاسخ به سوال «آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می‌شود؟» باید عوارض کاردیومگالی را بررسی کنیم. نکته مهم در این عارضه قلبی این است که با درمان و مصرف داروهایی مانند قرص الاکوئیت یا انجام عمل جراحی، شانس زنده‌ ماندن بسیار بالا می‌رود. ولی در مواردی نیز امکان بازگشت قلب به اندازه استاندارد وجود نخواهد داشت. یک درمان موفقیت‌آمیز  کاملاً بستگی به سن، دلیل نارسایی قلبی و نظر پزشک معالج دارد.

نارسایی قلبی؛ افزایش احتمال بروز بیماری‌های قلبی عروقی

متداول‌ترین دلیل بزرگ‌ شدن قلب، فشار به بطن چپ است. هنگامی که فشار به بطن چپ به‌ دلایل مختلفی افزایش می‌یابد، قلب بزرگ می‌شود و ریسک بروز نارسایی‌های قلبی بالا می‌رود. نارسایی قلبی به معنای ضعیف‌ شدن عضلات قلب و کش‌آمدن بطن‌های آن است. در این صورت قلب نمی‌تواند به‌طور بهینه، خون را به کل بدن پمپاژ کند. در این حالت ممکن است فرد بیمار، بی‌حال و بی‌رمق باشد و حتی در مواردی، به‌دلیل عدم انتقال خون به بخش ‌های مختلف بدن، غش می‌کند.

درد قفسه سینه، یکی از علائم نارسایی قلبی

ایجاد لخته‌های خونی؛ عامل اصلی سکته قلبی و مغزی

هنگامی که قلب به دلیل بزرگ‌ شدن، عملکردی صحیح نداشته باشد، لخته‌های خونی در اطراف آن شکل می‌گیرد. اگر این لخته‌ها وارد شریان اصلی خون شود، جریان خون به ارگان‌های حیاتی بدن قطع می‌شود. همین امر موجب سکته یا حملات قلبی می‌شود. اگر لخته‌های خونی در سمت راست قلب تشکیل شود، به سمت ریه حرکت می‌کند و در نتیجه موجب آمبولی ریه خواهد شد که بسیار خطرناک است.

تشخیص بزرگ‌ شدن قلب چگونه است؟ آزمایش‌های پر‌کاربرد نارسایی قلب

عوامل مختلفی بر بزرگ شدن قلب تاثیر دارد. سن، سابقه بیماری‌های خانوادگی، مشکلات قلبی، عفونت‌های شدید، تیروئید و چاقی از شایع‌ترین مشکلات تاثیر‌گذار بر سلامت قلب محسوب می‌شوند. استرس نیز مانند سایر مشکلات برای سلامت قلب مضر است و به‌مرور زمان آسیب فراوانی به آن وارد می‌کند. آزمایش‌های بسیاری برای تشخیص بزرگ‌شدن قلب وجود دارد.

آزمایش اشعه ایکس ری، الکترو‌کاردیوگرافی، اکو قلب، سی‌تی اسکن یا MRI، یک سری از راه‌های تشخیص سلامت قلب محسوب می‌شوند. پزشک متخصص با بررسی علائم و نشانه‌های بیمار، آزمایش مناسب را تجویز می‌کند. پزشکان برای تشخیص اصلی نارسایی قلبی، در برخی از افراد از چند آزمایش استفاده می‌کنند.

آزمایش ایکس ری برای تشخیص بزرگ شدن قلب

آیا کاردیومگالی درمان دارد؟ راه‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی

هنگامی که با مشکل بزرگ شدن قلب به پزشک مراجعه کنید، برنامه درمانی کاملی تجویز می‌شود. استفاده از مهار‌کننده‌های ACE برای تنظیم فشار خون بالا یا استفاده از دارو‌های آریتمی جهت تنظیم ضربان نامنظم قلب، از نمونه‌های روش درمانی کاردیومگالی محسوب می‌شوند. در نهایت، اگر از هیچ روش درمانی جواب نگرفتید، پیوند قلب به پیشنهاد پزشک معالج انجام می‌شود. اگر قصد دارید تا در سنین بالا، بدنی سالم داشته باشید باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. پیروی از رژیم غذایی سالم و ورزش‌ منظم ساده‌ترین راه برای تضمین سلامتی است. همچنین، ترک سیگار، مصرف الکل و مواد مخدر، برای افزایش طول عمر بسیار واجب است.

در این مقاله به‌طورکامل سوال «آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می‌شود» را بررسی کردیم. شرکت آدورا‌طب با ارائه دارو‌های تخصصی قلبی عروقی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، راه را برای درمان بیماری‌های مختلف هموار کرده است. اگر سوالی در‌خصوص بزرگ‌ شدن قلب و خطرات آن دارید، در قسمت نظرات با ما در‌میان بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “عوارض نارسایی قلبی؛ آیا بزرگ شدن قلب باعث مرگ می‌شود؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681