استفاده از رژیم‌های لاغری سریع چه عوارضی به همراه دارد؟

مقالات
1401.01.28

کاهش وزن در سریع‌ترین زمان شاید در ابتدا باعث خوشحالی شما شود، اما پس از مدتی عوارض جبران ناپذیری را به شما نشان می‌دهد. بیماری‌های چسمی و روحی بر اثر رعایت نادرست رژیم غذایی و به کارگیری سریع‌ترین روش لاغری در افراد ایجاد می‌شوند. به‌جای رعایت رژیم‌های ناسالم لاغری، بهتر است به‌صورت اصولی و علمی وزن خود را کم کنید. از این طریق هم سلامتیتان حفظ می‌شود و هم به اندام مطلوب خود خواهید رسید.

معرفی سریع‌ترین روش لاغری

اگر به دنبال کاهش وزن و سریع‌ترین روش لاغری باشید، به احتمال زیاد با تبلیغ‌هایی مثل «در سه ماه به اندازه 4 سایز وزن کم کنید.» یا «رژیم لاغری سریع شکم و پهلو در سه روز» هم روبه‌رو شده‌اید. کاهش وزن سریع عوارض متعددی را به همراه دارد که خیلی از متقاضیان رژیم غذایی از آن باخبر نیستند! در بسیاری از موارد حتی ممکن است وزن کم شده دوباره برگردد و تلاش‌های فرد بی‌نتیجه باقی بماند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد عوارض رژیم‌های لاغری سریع مطلع شوید.

8 آسیبی که سریع‌ترین روش لاغری به بدن می‌زند

بد نیست قبل از این که بخواهید برای لاغر شدن از روش‌های خیلی سریع استفاده کنید، از عوارض زیر اطلاع داشته باشید.

1.محرومیت از دریافت مواد مغذی کافی به دلیل حذف کامل گروهی از مواد غذایی

استفاده از روش‌های سریع لاغری باعث می‌شود که بخشی از برنامه غذایی افراد به کلی نادیده گرفته شود. به‌طور مثال ممکن است برای کاهش وزن سریع‌تر، مواد غذایی که شامل کربوهیدرات می‌شوند به کلی از سبد غذایی شخص حذف شود! در نتیجه حذف کربوهیدرات، جذب فیبر در بدن کاهش پیدا می‌کند.

برای دریافت رژیم لاغری یا حتی رژیم چاقی باید از برنامه غذایی استفاده کنید که به دریافت تمام مواد مغذی از جمله کلسیم، ویتامین D، ویتامین B۱۲ و آهن توجه داشته باشد. حتی پرطرفدارترین رژیم لاغری هم زمانی بهترین تاثیر را خواهد داشت که آرام آرام فرد را به وزن مورد نظر خود برساند. شرکت پخش دارو آدوراطب انواع قرص‌های مکمل را برای رفع کمبود ویتامین‌های مختلف تولید می‌کند. برای مصرف این قرص‌ها باید با توجه به نظر پزشک متخصص اقدام کنید.

سریع‌ترین روش لاغری و کم شدن مواد مغذی بدن

2.ضعیف شدن یا از بین رفتن بافت عضلات به جای چربی‌ها در اثر سریع‌ترین روش لاغری!

کاهش وزن از نظر کسانی که به دنبال روش‌های سریع لاغری هستند، به معنای از بین بردن چربی‌های اضافی بدن است. اما گاهی اوقات بدن واکنشی متفاوت از تصور ما نمایش می‌دهد و به جای از بین بردن چربی، بافت عضلات را از بین می‌برد! زمانی که خیلی سریع و ناگهانی کالری مصرفی بدن خود را کاهش می‌دهید، بدن بخشی از بافت عضلانی را به جای چربی تضعیف می‌کند.

ضعیف شدن بافت عضلانی به مرور زمان شکل ظاهری بدن شما از حالت زیبای همیشگی دور و دورتر می‌شود. سوخت‌وساز عضله در مقایسه با چربی خیلی بیشتر است؛ یعنی نیم کیلو عضله کالری بالاتری نسبت به نیم کیلو چربی می‌سوزاند. ممکن است همان زمانی که گمان می‌کنید با غذا خوردن کمتر در حال لاغر شدن هستید، در واقع در حال استفاده از منایع ذخیره مثل انرژی عضله‌های خود باشید!

معمولاً کاهش وزن بین نیم کیلو تا یک کیلو در هفته طبیعی است و اعدادی بیشتر از آن (به‌جز مواردی که با پزشک مشورت شده) غیرطبیعی هستند. رعایت موارد زیر به شما کمک می‌کند تا جلوی تضعیف عضلات خود را بگیرید:

  • بهتر است در هر وعده یکی از مواد غذایی حاوی پروتئین را مصرف کنید.
  • وزنه‌های سنگین بلند کنید و ورزش‌های قدرتی انجام دهید.
  • تمرین‌های ترکیبی با شدت بالا را انجام دهید تا علاوه‌بر حفظ عضلات به حجیم شدن و شکل گرفتن آن‌ها هم کم کنید.
  • مصرف مکمل‌های لاغری (با نظر پزشک متخصص) به شما کمک می‌کند که از این اتفاق جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که برای کاهش وزن اصولی باید از علمی‌ترین روش لاغری ستفاده شود تا از آسیب رساندن به بدن جلوگیری شود.

از بین رفتن عضلات در اثر سریع‌ترین روش لاغری

3.کاهش سرعت سوخت و ساز بدن در اثر دریافت کالری بسیار کم

برای پیاده‌سازی سریع‌ترین روش لاغری باید کمترین کالری به بدن شخص برسد تا خیلی زود وزن اضافی از بین برود. مثلاً ممکن است با حذف گروهی از مواد غذایی، کالری دریافتی بدن شخص از عدد ۳۰۰۰ به ۱۲۰۰ کاهش پیدا کند. بدن انسان در صورت قرار گرفتن در این شرایط، زنگ خطر قحطی را به صدا درمی‌آورد! در چنین موقعیتی سرعت سوخت‌وساز در بدن کاهش پیدا می‌کند و تمایل آن برای ذخیره چربی بالاتر می‌رود.

کند شدن روند سوخت‌وساز بدن باعث می‌شود متقاضی رژیم غذایی کم کالری بعد از گذشت مدتی مجدداً با اضافه وزن روبه‌رو شوند. این اضافه وزن در بعضی موارد حتی از ابتدای کار هم بیشتر می‌شود! پیشنهاد می‌شود برای کاهش وزن از تغییرات ناگهانی و شدید در روند تغذیه خود جلوگیری کنید. به آرامی کالری مصرفی روزانه خود را کمتر کنید و با انجام ورزش در کنار رژیم غذایی، کاهش وزن اصولی را تجربه کنید.

برای داشتن برنامه غذایی کارآمد مخصوصاً در شرایطی که با بیماری‌های خاص درگیر هستید، باید از متخصصان تغذیه کمک بگیرید. به طور مثال کسانی که قند یا فشار خون بالا دارند یا داروی دیابت مصرف می‌کنند، باید زیر نظر پزشک به شکل اصولی به وزن مطلوب خود برسند.

کاهش سوخت و ساز بدن با سریع‌ترین روش لاغری

4.کمبود آب بدن به دلیل حذف ناگهانی بعضی از مواد غذایی و درگیری با عوارض آن

لاغری بدن در دو هفته ابتدایی رژیم بیشتر به دلیل از دست دادن آب بدن است. معمولاً در رژیم‌هایی که کربوهیدرات از برنامه غذایی حذف می‌شود، بدن مقدار زیادی از آب خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که از رژیم کتوژنیک استفاده شود. البته تصمیم‌گیری برای یک رژیم غذایی سالم باید با نظر پرشک متخصص انجام شود و تمام شرایط شخص در نظر گرفته شود.

اگر در طول اجرا رژیم لاغری خود مدام سردرد دارید و با بی‌حالی و بی‌انرژی بودن سروکله می‌زنید، به احتمال زیاد دچار کمبود آب بدن شده‌اید. نشانه‌های کمبود آب بدن در طول رژیم لاغری که باید مورد توجه قرار گیرد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • گرفتگی عضلات
  • سردرد
  • یبوست
  • کمبود انرژی
  • ادرار با رنگ زرد تیره
  • احساس تشنگی مداوم

در بسیاری از رژیم‌های لاغری از انواع سالادهای سبزیجات یا آبمیوه‌های طبیعی برای جلوگیری از مشکل کمبود آب بدن استفاده می‌شود. نوشیدن آب به مقدار کافی در روز نه‌تنها برای کسانی که در حال کاهش وزن هستند، بلکه برای سلامتی بدن همه ارزش و اهمیت بالایی دارد.

سریع‌ترین روش لاغری باعث گرفتگی عضلات می‌شود

5.احساس گرسنگی دائمی در اثر وسواس فکری ناشی از سریع‌ترین روش لاغری

لپتین همان هورمونی است که احساس گرسنگی و سیری را در بدن افراد کنترل می‌کند. زمانی که از سریع‌ترین روش لاغری برای کاهش وزن استفاده می‌کنید، لپتین بیشتر از حجم قبلی ترشح می‌شود و احساس گرسنگی بیشتری در فرد ایجاد می‌شود.

اگر میزان چربی بدن افراد به اندازه باشد، ترشح لپتین به مغز اعلام می‌کند که فرد سیر است ؛ زمانی که رژیم کم کالری داشته باشید، سطح نامتوازنی از لپتین در بدن شما تولید می‌شود و به احتمال زیاد دچار وسواس‌های غذایی خواهید شد. به عبارت دیگر کم کم با احساس گرسنگی مداوم، درگیر پرخوری می‌شوید. اگر به دلیل رژیم غذایی خودتان از خوردن بعضی غذاها محروم کنید، انرژی منفی زیادی به فکر و ذهن خود منتقل می‌کنید.

6.تضعیف سیستم ایمنی بدن به دلیل حذف گروهی از مواد غذایی

مکانیسم دفاعی بدن از طریق تغذیه مناسب قوی باقی می‌ماند. از آن‌جایی که رژیم‌های لاغری سریع بخشی از خوراکی‌ها را از برنامه غذایی فرد حذف می‌کنند، ممکن است مواد مغذی و ویتامین‌های لازم برای تقویت سیستم ایمنی به بدن فرد نرسد. همین مسئله منجر به تضعیف قدرت بدنی فرد می‌شود. در چنین شرایطی احتمال ابتلا برخی بیماری‌ها (مخصوصاً ویروس‌ها) افزایش پیدا می‌کند.

7.ضربه روحی و مشکلات روانی ناشی از هدف‌گذاری نادرست برای لاغری!

خیلی از افراد مراحل لاغر شدن را با اهداف نامتعارفی شروع می‌کنند. مثلاً فکر می‌کنند با رسیدن به اندام ایده‌آل خود حتماً شادترین آدم روی کره‌زمین خواهند شد یا عشق زندگی خود را پیدا خواهند کرد. رسیدن به این اهداف رابطه چندانی با لاغر یا چاق بودن ندارد؛ بنابراین ممکن است بعد از لاغر شدن خبری از شادی همیشگی و عشق زندگی نباشد! این مسئله می‌تواند به ضربه‌های روحی منجر شود.

8.خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا به دلیل رژیم‌های لاغری بدون نظر پزشک

حدود 20 افرادی که کاهش وزن خیلی سریع را تجربه کرده‌اند، با مشکل سنگ کیسه صفرا روبه‌رو شده‌اند. درد ناشی از سنگ کیسه صفرا شباهت زیادی به معده درد دارد و به همین دلیل هم در طی رژیم لاغری خیلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. برای جلوگیری از این بیماری‌های احتمالی پیشنهاد می‌شود حتماً رژیم لاغری زیر نظر پزشک متخصص اجرا شود.

9.احتمال برگشت وزن کم شده به‌خاطر تغییرات روند سوخت‌وساز بدن

اگر برای لاغر شدن به مرور زمان وارد عمل شوید، احتمال ثابت شدن وزن مورد نظرتان وجود دارد. اما زمانی که به سرعت وزن خود را کاهش می‌دهید، سوخت‌وساز بدن خود را کم می‌کنید. همین مسئله باعث می‌شود که احتمال بالا رفتن وزن بعد از مدتی افزایش پیدا کند.

معرفی بهترین روش برای کاهش وزن

بهترین راه برای لاغر شدن به صورت پایدار، اجرای یک رژیم غذایی سالم است که با نظر متخصصان تغذیه تنظیم شده باشد. هر فرد باید با توجه به شرایط بدن خود رژیم منحصربه‌فردی داشته باشد تا در کنار رسیدن به اندام ایده‌آل، سلامت بدن خود را هم حفظ کند. ورزش کردن و مصرف قرص کاهش اشتها از عواملی است که لاغر شدن را برای افراد راحت‌تر می‌کند.

مهم‌ترین چیزی که در طی دوران رژیم لاغری باید به آن توجه کنید، رعایت تعادل است. خیلی از متقاضیان رژیم لاغری خود را از خوردن یک تکه نان یا یک شکلات کوچک محروم می‌کنند تا بتوانند به وزن مورد نظر خود برسند! در حالی که برای کاهش وزن نیازی نیست که خوردن بعضی از غذاها را به کل فراموش کنید! با رعایت مقدار کالری مصرفی متعادل و انجام ورزش‌های قدرتی می‌توانید بدن‌تان را به فرم ایده‌آل خود نزدیک کنید.

به هر قیمتی به دنبال لاغری نباشید

اگر هدف شما از لاغر شدن فقط داشتن بدن زیباتر در یک مهمانی است، باید بدانید که نتیجه این هدف‌گذاری خیلی زود از بین می‌رود. روش‌های سریع لاغری ممکن است در کوتاه‌مدت شما را به اهداف‌تان درباره اندام زیبا برسانند، اما عوارضی را برای شما خواهند داشت که در بعضی موارد به سختی جبران خواهد شد. بهترین راه این است که برای کاهش وزن خود از متخصصان حوزه تغذیه کمک بگیرید تا با کمک مکمل‌های کاهش وزن به سمت اندام ایده‌آل خود حرکت کنید. قدم به قدم برنامه غذایی خود را با نظر متخصص به سمت کاهش وزن پایدار پیش ببرید. اگر قبلاً از قرص‌های لاغری استفاده کرده‌اید، تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “استفاده از رژیم‌های لاغری سریع چه عوارضی به همراه دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681