کنترل بیماری ام اس با 5 توصیه کاربردی و علمی

مقالات
1401.01.24

هنوز درمانی قطعی برای ام اس پیدا نشده است. اما بیماران مبتلا به این بیماری می‌توانند با یک سبک زندگی سالم و رعایت برخی نکات، به زندگی عادی خود ادامه دهند. ترک و دوری از سیگار و دخانیات، خواب کافی و دوری از گرمای شدید، تغذیه و رژیم سالم، انجام فعالیت‌های ورزشی و دوری از تنش و استرس از موارد مهم و موثر کنترل بیماری ام اس شناخته می‌شوند. مصرف برخی داروها و مکمل‌ها نیز با تجویز پزشک معالج برای کنترل این بیماری توصیه می‌شود.

کنترل بیماری ام اس

برخی از بیماری‌ها با کمک داروها و مراقبت‌های پزشکی بعد از مدتی درمان می‌شوند و اثری از آثار آن‌ها در بدن باقی نمی‌ماند. اما بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت هیچ وقت به‌طور کامل درمان نمی‌شوند و بیمار را تا آخر عمر درگیر می‌کنند.

ام اس هم از آن دسته بیماری‌هایی است که فعلا درمان قطعی ندارد ولی با کمک انواع داروها و در پیش گرفتن یک سبک زندگی مناسب تا حد خیلی زیادی قابل کنترل است. تعداد زیادی از بیماران با کنترل بیماری ام اس بدون هیچ مشکلی به زندگی عادی ادامه می‌دهند و یک زندگی عادی دارند. در این مقاله به‌طور مفصل در مورد روش‌های علمی و کاربردی برای کنترل بیماری ام اس توضیح می‌دهیم.

1.      کنترل بیماری ام اس با ترک کامل سیگار و دخانیات

داروهای مختلفی برای کنترل بیماری ام اس وجود دارند. خوشبختانه این داروها در ایران به کمک انواع شرکت پخش دارو در دسترس همه بیماران قرار می‌گیرند و به کنترل بیماری کمک زیادی می‌کنند. اما این کافی نیست و شما برای کنترل بیماری MS باید تغییراتی در سبک زندگی خود به وجود آورید. یکی از مهم‌ترین اقدامات و تغییرات، ترک دخانیات و سیگار است.

بسیاری از محققان نیز روی عواملی که احتمال ابتلا به ام اس را بالا می‌برند، کار می‌کنند. نتیجه تعدادی از تحقیقات نشان می‌دهند که افراد سیگاری به میزان یک‌ونیم برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری به ام اس مبتلا می‌شوند. نتیجه برخی دیگر از مطالعه‌ها هم نشان می‌دهند که مصرف دخانیات به پیشرفت بیماری ام اس کمک می‌کنند؛ بنابراین اگر سیگاری هستید، برای کنترل بیماری ام اس بهتر است مصرف خود را متوقف کنید. برای ترک سیگار می‌توانید از یک مشاور خبره و کاربلد کمک بگیرید.

کنترل بیماری ام اس و زندگی عادی

2.      خواب کافی و دوری از گرمای شدید رموز کنترل بیماری ام اس

خیلی از بیماران مبتلا به ام اس خستگی زیادی را در دوران بیماری خود تجربه می‌کنند. در واقع احساس خستگی از علائم شایع و معمول بیماری ام اس است. بنابراین خواب و استراحت کافی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای کنترل بیماری ام اس است. بهتر است هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید و هر روز صبح هم در ساعت معینی بیدار شوید. بسیاری از ضعف‌ها و دردهای جسمانی افراد مبتلا ام اس نیازی به مصرف داروهای مسکن و درد ندارند و با استراحت کافی از بین می‌روند.

حرارت زیاد هم دقیقا مانند خستگی می‌تواند برخی از افراد مبتلا به ام اس را ناتوان و ضعیف کند. بنابراین توصیه می‌شود تهویه مطلوبی برای محیط خانه در نظر بگیرید و از طرفی در حمام از آب ولرم استفاده کنید. تا زمانی که درمان قطعی ام اس در ایران و سایر نقاط جهان پیدا نشده است، رعایت این نکته‌ها می‌تواند در کنترل بیماری موثر باشد.

کنترل بیماری ام اس و کاهش خستگی

3.      تغذیه صحیح؛ برای جلوگیری از بیماری ام اس چه بخوریم؟

تغذیه سالم و رعایت یک رژیم غذایی کامل و متعادل به کنترل بیماری ام اس کمک زیادی می‌کند. به کمک توصیه‌های زیر می‌توانید برنامه غذایی متعادل و مناسبی داشته باشید:

  • به مقدار کافی آب و مایعات مفید بنوشید.
  • لبنیات کم‌چرب مصرف کنید.
  • مصرف میوه‌ها و سبزیجات را جدی بگیرید.
  • انواع حبوبات را در برنامه غذایی روزانه یا هفتگی خود بگنجانید.
  • از مصرف غلات کامل و انواع منابع فیبر غافل نشوید.
  • مصرف انواع چربی ترانس و چربی‌های اشباع شده، گوشت قرمز، نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های خیلی شیرین، غذاهای فراوری شده و غذاهای پر از سدیم را تا جایی که می‌توانید محدود کنید.
  • دریافت ویتامین D کافی برای پیشگیری و کنترل بیماری ام اس ضروری است. شیرهای غنی‌شده، تخم‌مرغ و روغن ماهی منابع غنی از ویتامین D هستند. مصرف این دسته از خوراکی‌ها را جدی بگیرید. به‌علاوه بهتر است هر روز حداقل 15 دقیقه در معرض تابش نور خورشید باشید. جدای از همه این‌ها در کنار مصرف داروهای ام اس ، خوردن مکمل‌های ویتامین D را فراموش نکنید.
کنترل بیماری ام اس با تغذیه مناسب

رعایت این نکته‌ها کمک می‌کند فرد بیمار یک رژیم غذایی مناسب و ضدالتهاب داشته باشد. همه این موارد دست به دست هم می‌دهند و کنترل بیماری ام اس را ممکن می‌سازند.

4.      فواید ورزش برای کنترل بیماری ام اس

برخی از افراد تلاش می‌کنند درمان فوری انواع بیماری‌ها را پیدا کنند. آن‌ها دنبال روش‌های مختلفی برای درمان فوری کبد چرب یا ام اس می‌گردند و همیشه هم به بیراهه می‌روند. بنابراین بهتر است از همان ابتدای کار دور روش‌های عجیب را خط بکشید، دنبال پیشگیری از ام اس در طب سنتی نباشید و برای کنترل بیماری ام اس از روش‌های مناسب و ثابت‌شده مثل ورزش سبک و مداوم کمک بگیرید.

ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی برای کنترل بیماری ام اس خفیف تا متوسط مفید هستند. شنا و ورزش‌های مقاومتی هم مزایای زیادی برای بیماران ام اس دارند. برخی مزایای ورزش‌های سبک برای بیماران مبتلا به ام اس عبارتند از:

  • بهبود قدرت عضله‌ها
  • کمک به کاهش علائم افسردگی
  • ایجاد هماهنگی و تعادل در بدن بیماران
  • کاهش خستگی

برای کنترل بیماری ام اس ورزش و پیاده‌روی دو بار در هفته و هر مرتبه نیم ساعت کافی است.

5.      رابطه بین کاهش استرس و کنترل بیماری ام اس را از یاد نبرید

بیماران مبتلا به ام اس باید تا جایی که می‌توانند از استرس و هیجانات شدید دوری کنند. استرس و تنش زیاد در بروز و شدت بیماری ام اس نقش قابل‌توجهی دارد. برخی از تحقیقات نشان می‌دهند تعداد زیادی از بیماران مبتلا به ام اس قبل از تشدید بیماری تحت استرس‌های شدید قرار داشته‌اند. بنابراین بهتر است این توصیه‌ها را برای کاهش استرس به‌کار ببندید:

  • از هیجانات شدید دوری کنید.
  • برای درمان افسردگی و اضطراب خود اقدام کنید و برای رسیدن به این هدف از مشاور و روان‌شناس کمک بگیرید.
  • برای زندگی روزمره برنامه‌ریزی داشته باشید و کارها را زمان‌بندی کنید.
  • تمرینات تنفسی عمیق انجام دهید.
  • ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده‌روی را در برنامه هفتگی خود بگنجانید.

کاهش استرس و وجود آرامش در زندگی بیماران تا حد زیادی به کنترل بیماری ام اس کمک می‌کند.

کنترل بیماری ام اس و دوری از تنش‌ها

کنترل بیماری ام اس با مصرف مرتب و مداوم داروهای روز دنیا

در این مقاله 5 راه کنترل بیماری ام اس را به‌طور مفصل توضیح دادیم و سعی کردیم راهکارهایی عملی برای هر کدام ارائه دهیم. ام اس هنوز درمان قطعی ندارد و در بسیاری از موارد یک بیماری پیش‌رونده است. ام اس آن‌قدرها هم که می‌گویند ترسناک نیست و زندگی بیمار را نابود نمی‌کند. اما بهتر است فرد مبتلا، این بیماری را به‌طور کامل بشناسد و با سیر آن آشنا باشد. آگاهی کافی و آشنایی با وضعیت پیش آمده می‌تواند به بیمار برای بهبود اوضاع کمک کند.

به‌علاوه مصرف مرتب داروهای کنترل MS تا حد قابل‌توجهی در کنترل بیماری موثر هستند. شرکت‌هایی مثل آدوراطب در حوزه فروش و پخش محصولات دارویی فعالیت دارند و با رعایت بالاترین استانداردها، داروها را در مراکز پخش مثل درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها توزیع می‌کنند. آدوراطب تلاش می‌کند به نوبه خود سهمی در کنترل این بیماری داشته باشد و باری از دوش بیماران بردارد.

شما چه راه‌های موثر دیگری برای کنترل ام اس می‌شناسید؟ نظرها و پیشنهادهای خود را در قسمت پایین صفحه با ما و خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “کنترل بیماری ام اس با 5 توصیه کاربردی و علمی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681