ورزش در دوران قاعدگی چه فوایدی دارد؟

مقالات
1401.02.21

برخلاف تصور عموم، ورزش در دوران قاعدگی فواید بسیاری دارد. کاهش سریع درد، از بین رفتن علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS)، تنظیم شدن تاریخ پریودها، افزایش انرژی و بهبود خلق‌و‌خو از جمله مواردی هستند که پزشکان به آن‌ها اشاره می‌کنند. بهترین ورزش‌هایی که در این دوره می‌توان انجام داد: پیاده‌روی، ورزش‌های هوازی، ورزش‌های قدرتی، ورزش‌های کششی و یوگا است. اگر می‌خواهید قاعدگی بدون دردی داشته باشید، حتما ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

ورزش در دوران قاعدگی

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که درست چند دقیقه قبل از رفتن به باشگاه، پریود شده‌اید و از خیر ورزش گذشته باشید؛ یا احتمالا شنیده‌اید که ورزش در دوران قاعدگی ضرر دارد و به همین دلیل، هرگونه فعالیتی را در این دوران کنار می‌گذارید. اما حقیقت چیست؟ آیا واقعا ورزش در دوران قاعدگی مضر است؟ بهترین ورزش‌ها برای دوران قاعدگی چه نوع فعالیت‌هایی هستند؟ در این مقاله، به فواید ورزش در دوران قاعدگی می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم کدام نوع فعالیت‌ها بهترین ورزش برای این دوران هستند.

کاهش سریع درد پریود با ورزش در دوران قاعدگی

تقریبا همه خانم‌ها در طول زندگی، حداقل یک بار دردهای غیرقابل تحمل قاعدگی را تجربه کرده‌اند. انتخاب اکثریت خرید قرص‌های مسکن از شرکت پخش دارو و مصرف آن‌هاست. اما قبل از قرص خوردن، توصیه می‌کنیم که ورزش را امتحان کنید. ورزش در طول دوران قاعدگی، با بهبود گردش خون درد و گرفتگی‌های شکمی را کاهش می‌دهد.

نتایج مطالعات نشان داده‌اند که ورزش باعث آزادسازی بتا-اندورفین‌ها در بدن می‌شود. بتا-اندورفین مانند مواد مخدر عمل می‌کند و درد را بهبود می‌بخشد. در واقع این ماده را به عنوان مورفین انسانی می‌شناسند. از طرف دیگر، پروستاگلاندین ماده شیمیایی دیگری‌ است که در طول دوران قاعدگی ترشح می‌شود و یکی از عوامل درد و گرفتگی شکمی است. ورزش، این ماده شیمیایی را می‌سوزاند و به این ترتیب، درد را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم که حداقل 3 بار در هفته و هر بار به مدت 30 دقیقه، ورزش کنید.

ورزش در دوران قاعدگی و کاهش درد

کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی با ورزش

هر ماه قبل از شروع دوره، سر و کله علائم پیش از قاعدگی پیدا می‌شود؛ علائمی مانند اختلالات عاطفی، نوسانات خلق‌وخو، مشکلات تمرکز و اختلالات خواب که حتی یکی از آن‌ها، برای از دست رفتن آرامش روانی فرد کافی است. علاوه بر این موارد، ممکن است پیش از قاعدگی نفخ، خستگی زودهنگام، اشتهای کمتر یا بیشتر از حد طبیعی و کمر درد را تجربه کنید و به داروهای مسکن و درد روی آورید.

در این مواقع، ورزش معجزه می‌کند و باعث کاهش یا از بین رفتن این علائم ناخوشایند می‌شود. ورزش‌های هوازی مانند شنا، پیاده‌روی، دویدن، دوچرخه سواری و به طور کلی ورزش بدنسازی در دوران قاعدگی کمک می‌کند که به افسردگی و خستگی مفرط خود غلبه کنید. همچنین ورزش نفخ را کاهش می‌دهد.

ورزش، معجون تنظیم قاعدگی است

گاهی دلیل درد در این دوران، نامنظم بودن پریود شماست. بنابراین در وهله اول برای درمان دردهای قاعدگی باید زمان شروع و پایان این دوره را تنظیم کنید. خبر خوب اینکه، ورزش تاثیر زیادی در تنظیم دوران قاعدگی دارد. بنابراین اگر می‌خواهید از شر قاعدگی‌های بی‌موقع خلاص شوید و برنامه پریود منظمی داشته باشید، حتما ورزش را در برنامه زندگی‌تان بگنجانید.

ورزش در دوران قاعدگی و منظم شدن تاریخ آن

افزایش انرژی در دوران قاعدگی با ورزش

طبیعی است که در دوران قاعدگی انرژی کمی داشته باشید و به رختخواب‌تان بچسبید. ورزش در دوران قاعدگی، انرژی شما را حفظ می‌کند. در نتیجه دیگر هیچ روز مهمی را در این دوران از دست نخواهید داد. در واقع، ورزش خون‌رسانی به همه عضلات بدن را افزایش می‌دهد و آن‌ها را با اکسیژن و مواد مغذی تغذیه می‌کند. بنابراین انرژی عضلات و به تبع آن، انرژی شما کم نمی‌شود.

بهبود خلق‌وخو با ورزش در دوران قاعدگی

سطح هورمون استرس (کورتیزول) در طول دوران قاعدگی افزایش می‌یابد. ورزش مقدار این هورمون را کاهش می‌دهد و به این ترتیب، خلق‌وخوی شما را بهبود می‌بخشد. با بهبود خلق‌وخو، دیگر خبری از جوش و آکنه‌های آزاردهنده نخواهد بود. پس می‌توان گفت ورزش یکی از روش های ساده برای مراقبت از پوست شماست. در بخش بعد بهترین ورزش‌های مناسب قاعدگی را معرفی می‌کنیم.

ورزش در دوران قاعدگی و بهبود خلق و خلق

ورزش های مناسب دوران قاعدگی

به عنوان یک قاعده کلی، در این دوران در حد توان‌تان ورزش کنید؛ به ویژه در یکی دو روز اول قاعدگی که خونریزی‌تان سنگین‌تر است. بهترین ورزش‌ها برای دوران قاعدگی عبارتند از:

  • پیاده روی: ساده‌ترین فعالیت در دوران پریود، پیاده روی است که به تجهیزات خاصی نیاز ندارد. سرعت راه رفتن‌تان را براساس توان و شدت خونریزی خودتان تنظیم کنید.
  • ورزش‌های هوازی: ورزش‌هایی مانند دویدن، شنا و دوچرخه سواری هوازی هستند. نکته مهم در انجام ورزش‌های هوازی دوران قاعدگی، این است که این نوع فعالیت‌ها باید سبک و کوتاه‌تر از زمان‌های دیگر باشند.
  • ورزش‌های قدرتی: برخی تمرین‌ها و ورزش‌های قدرتی هم برای دوران قاعدگی مناسب است. البته نباید هیچ وزنه سنگینی را در این دوره بلند کنید.
  • ورزش‌های کششی و حفظ تعادل: یوگا و پیلاتس برای تسکین درد عضلات و کاهش گرفتگی، ورزش‌های ایده‌آلی هستند. تای چی هم تنش و استرس دوره قاعدگی را کاهش می‌دهد.

با وجود همه مزایا و فواید ورزش در دوران قاعدگی، نباید تنش زیادی را به بدن‌تان وارد کنید. به این منظور، از انجام حرکات زیر اجتناب کنید:

  • تمرین‌های ورزشی شدید
  • تمرین‌های ورزشی طولانی مدت
  • پوزیشن‌های وارونه با یوگا

به‌طورکلی، توصیه می‌کنیم به جای ورزش‌های سنگین و طولانی مدت، ورزش سبک و منظم را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. فقط در این صورت است که قاعدگی‌های بدون دردی را تجربه خواهید کرد.

ورزش در دوران قاعدگی نباید سنگین باشد

در این مقاله با فواید ورزش در دوران سخت قاعدگی آشنا شدید و اکنون می‌دانید فعالیت‌های ورزشی چه تاثیر شگرفی بر کاهش دردهای این دوره دارند. با این حال، در برخی مواقع باید در کنار ورزش، از قرص مسکن هم استفاده کنید. اگر سوال یا تجربه‌ای درباره ورزش کردن یا مصرف قرص در دوران قاعدگی دارید، در انتهای همین مقاله و در قسمت نظرات با ما و خوانندگان مجله آدوراطب به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ورزش در دوران قاعدگی چه فوایدی دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681