انواع بیماری‌های قلب و عروق شامل آریتمی قلب، پریکاردیت حاد، چربی خون بالا، حمله قلبی و عفونت‌های قلبی می‌شوند. افرادی که درگیر کلسترول خون ناسالم، فشار خون بالا یا مشکلاتی از جمله مقاومت در برابر انسولین و دیابت هستند، بیشتر از سایر افراد در خطر ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق قرار دارند.

علائم و نشانه‌های بیماری قلب و عروق، نسبت به نوع بیماری متفاوت است، اما درد قفسه سینه، احساس تنگی نفس، افزایش و کاهش ناگهانی ضربان قلب از اولین نشانه‌های بیماری قلب و عروق هستند.

آشنایی با انواع بیماری‌های قلب

انواع بیماری‌های قلب از جمله آریتمی قلب، پریکاردیت حاد، چربی خون بالا، حمله قلبی و عفونت‌های قلبی هستند که علت، علائم و روش درمان هرکدام از آن‌ها متفاوت است. برخی از بیماری‌های قلب مانند افتادگی دریچه آئورت یا آنومالی قلبی از بیماری‌های مادرزادی قلب هستند.

 آریتمی قلب

بیماری آریتمی قلب به تپش نامنظم قلب به‌صورت ناگهانی گفته می‌شود که علت این بیماری را می‌توان استرس‌های عاطفی، افزایش سن، مشکلات قلبی زمینه‌ای و کم‌کاری یا پرکاری تیروئید دانست. در موارد حاد آریتمی برای درمان این بیماری از درمان برادیکاردی و تاکیکاردی استفاده می‌شود. در موارد ضعیف‌تر این بیماری، آریتمی با تجویز قرص توسط پزشک متخصص نیز درمان خواهد شد.

پریکاردیت حاد

بیماری پریکاردیت حاد ناشی از التهاب پرده پیراشامه است. این پرده دور تا دور قلب را فرا گرفته و شروع ناگهانی درد قفسه سینه، شایع‌ترین علامت بیماری پریکاردیت حاد محسوب می‌شود.

چربی خون بالا

مصرف کلسترول بیش از حد، مهم‌ترین دلیل ابتلا به چربی خون بالا است. از علائم بیماری چربی خون بالا می‌توان به تنگی نفس،سرگیجه، درد در قفسه سینه و بی‌حسی یا گزگز اعضای بدن اشاره کرد.

حمله قلبی

حمله قلبی یا سکته قلبی بر اثر ناراحتی‌های اعصاب و بیماری‌های قلب و عروق رخ می‌‌دهد که اولین نشانه آن درد در بازوها، فک و سمت چپ قفسه سینه است. البته حمله قلبی ممکن است با احساس سرگیجه یا سبکی سر نیز تشخیص داده شود.

عفونت‌های قلبی

عفونت‌های قلبی زمانی رخ می‌دهد که یک باتری یا قارچ آلوده وارد خون شود. در برخی موارد عفونت‌های کوچک مانند خرابی دندان نیز می‌تواند باعث عفونت قلب خواهد شد. درد قفسه سینه هنگام نفس کشیدن، خستگی و علائم آنفولانزا مانند تب و لرز از جمله نشانه عفونت‌های قلبی هستند.

بررسی چک لیست سلامتی قلب

برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلب و عروق، مهم است که چکاپ‌های دوره‌ای انجام شوند. چک لیست سلامت قلب برای بررسی عوامل خطرزا، شامل تست فشار خون و سنجش میزان کلسترول خون و سایر آزمایش‌های تست سلامت قلب می‌شوند که در جدول زیر بررسی شده‌اند.

توضیحات تخصصی توصیه‌های بررسی مقادیر نرمال/هدف شاخص
اندازه‌گیری فشار سیستولیک و دیاستولیک. هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار <120/80 mmHg فشار خون
اندازه‌گیری مقادیر کلسترول کل LDL، HDL و تری‌گلیسیریدها. هر ۵ سال یکبار یا بیشتر بر اساس ریسک کلسترول کل < 200 mg/dL، LDL < 100 mg/dL، HDL > 40 mg/dL (مردان)، > 50 mg/dL (زنان) کلسترول کل
آزمایش سطح گلوکز خون در حالت ناشتا. هر ۳ سال یکبار یا بر اساس توصیه پزشک <100 mg/dL قند خون ناشتا
انجام آزمایش گلوکز خوراکی برای تشخیص دقیق‌تر دیابت. در صورت وجود علائم ابتلا به بیماری قلبی 140-199 mg/dL (پره دیابت)، ≥200 mg/dL (دیابت) آزمایش گلوکز
استفاده از امواج صوتی برای تصویربرداری از ساختار و عملکرد قلب. بر اساس علائم یا توصیه پزشک بررسی عملکرد دیاستولیک و سیستولیک قلب اکوکاردیوگرافی
بررسی قلب در حین فعالیت بدنی برای ارزیابی پاسخ قلب به استرس. در صورت وجود علائم یا برای ارزیابی ریسک بیماری ایسکمی ارزیابی آستانه ایسکمی و ریتم غیر طبیعی قلب تست ورزش
بررسی سطح سی‌راکتیو پروتئین (CRP) و دیگر بیومارکرهای التهابی. بر اساس علائم و توصیه‌های پزشک CRP < 1.0 mg/L خوب است، 1.0 – 3.0 mg/L متوسط، >3.0 mg/L بالا آزمایشات التهابی

افراد مشکوک یا مبتلا به بیماری‌های قلبی، باید این تست‌ها را به‌صورت دوره‌‌ای انجام دهند تا عوامل خطرزا برای سلامت قلب و عروق در زمان مناسب تشخیص داده شود. هم‌چنین افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های قلبی را دارند، باید حتما پزشک معالج را از این موضوع مطلع سازند.

توصیه‌های مهم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی

کاهش فشار خون، راز جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی است که با ورزش‌ مستمر و رعایت رژیم تغذیه‌ای میزان فشار خون و کلسترول کنترل خواهد شد. برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی، مهم است که مواردی از جمله رژیم غذایی سالم و کم‌نمک، ورزش به صورت مرتب، رژیم مناسب برای کنترل وزن، اجتناب از استرس و ترک یا نکشیدن سیگار رعایت شوند.

بررسی نکته‌های مهم تغذیه‌ای برای حفظ سلامت قلب

حفظ سلامت قلب و عروق فقط با مصرف دارو ممکن نمی‌شود، بلکه رژیم غذایی اهمیت بسیاری دارد. گنجاندن ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید برای قلب از D، b9، امگا سه و منیزیم به حفظ سلامت قلب و عروق کمک شایانی خواهد کرد.

معرفی فواید ورزش برای قلب و عروق

انجام ورزش به‌صورت مستمر، اهمیت بسیاری برای حفظ سلامت قلب دارد. از جمله ورزش‌های مفید که اثر بسیاری روی حفظ سلامت قلب دارند، شامل دوچرخه سواری، طناب زدن، دویدن، تنیس و شنا می‌شوند. در حالت ایده‌آل، 30 دقیقه ورزش در طول روز و 5 روز در هفته، به سلامت قلب کمک شایانی خواهد کرد.

مصرف انواع داروی مرتبط با قلب و عروق با تجویز پزشک

انواع داروهای قلب و عروق نسبت به نوع بیماری تجویز می‌شوند که دوز مشخصی از دارو باید به‌صورت روزانه مصرف شود. در مواردی که بیماری قلب با مصرف دارو قابل کنترل نباشد، نسبت به انجام جراحی‌‌های پزشکی اقدام خواهد شد. با انجام تست‌های دوره‌ای حفظ سلامت قلب و اقدام به درمان بیماری در زمان مناسب، می‌توان از انجام عمل‌های جراحی برای درمان بیماری قلب و عروق جلوگیری کرد.