علت تیر کشیدن قلب کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

مقالات حمله قلبیقلب و عروق
1401.09.21

با علت تیر کشیدن قلب آشنا شوید تا اقدامات صحیحی برای درمان این درد به‌کار گیرید.

علت‌های تیر کشیدن قلب کودکان، نوجوانان و بزرگسالان

برخلاف تصور عموم تیر کشیدن قلب همیشه نشان‌دهنده بیماری قلبی نیست. در واقع ممکن است دلایل دیگری هم‌چون استرس، اضطراب یا مشکلات استخوانی و عضلانی داشته باشد. سوزش و تیر کشیدن قلب در افراد مختلف هم‌چون کودکان، نوجوانان و بزرگسالان رایج بوده و در هر شخص نیز علت‌های متفاوتی دارد. علت تیر کشیدن قلب باید توسط پزشک متخصص شناسایی شده تا داروی مناسبی برای این عارضه تجویز شود. برای درمان این درد، داروهای مختلفی توسط چندین شرکت پخش دارویی در ایران و سایر کشورها تولید می‌شوند؛ اما به‌منظور درمان ابتدا باید با دلایل رایج تیر کشیدن قلب آشنا شوید که ما در این مقاله به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مشکلات قلبی؛ رایج‌ترین علت تیر کشیدن قلب در همه سنین

بیشتر افراد وقتی درد قفسه سینه دارند و قلب آن‌ها تیر می‌کشد، به حمله قلبی فکر می‌کنند. حملات قلبی به‌طور معمول باعث درد کسل‌کننده و فشار یا گرفتگی در قفسه سینه می‌شود. تیر کشیدن قلب مربوط به حمله قلبی، ممکن است با حالت‌های زیر توصیف شود:

  • دردی فشارنده یا فروکش‌کننده که به پشت، گردن، فک، شانه‌ها و بازوهای شما منتشر می‌شود.
  • دردی که بیش از چند دقیقه طول بکشد، با فعالیت بدتر شود، حالت نوسانی داشته، یا شدت آن متفاوت باشد.
  • تنگی نفس
  • عرق سرد
  • سرگیجه یا ضعف
  • حالت تهوع یا استفراغ

درد حمله قلبی معمولا، مشابه با درد بیماری شریان کرونری است و شامل سنگینی، سفتی یا فشار می‌شود. اما علائم ذکر شده فوق اغلب در زنان و افراد مبتلا به دیابت، علائم غیرمعمولی را تجربه می‌کنند. پزشکان اغلب پس از بررسی شرایط بیماران مبتلا به حمله قلبی داروهایی هم‌چون قرص بریلاووس برای پیشگیری و درمان سکته قلبی تجویز می‌کنند.

مشکلات قلبی؛ رایج‌ترین دلیل تیر کشیدن قلب در همه سنین

مشکلات ریوی؛ علت تیر کشیدن قلب هنگام نفس کشیدن

بسیاری از اختلالات ریوی ممکن است باعث تیر کشیدن قلب شوند، این مشکلات عبارت‌اند:

  • لخته شدن خون در ریه (آمبولی ریه): لخته‌ای که باعث انسداد شریان ریه می‌شود جریان خون به بافت ریه را مهار می‌کند.
  • التهاب غشای پوشاننده ریه‌ها (پلوریت): این وضعیت باعث درد قفسه سینه هنگام تنفس یا سرفه می‌شود.
  • کلاپس ریه: درد قفسه سینه مرتبط با کلاپس ریه معمولا به‌طور ناگهانی شروع می‌شود و تا ساعت‌ها ادامه دارد و اغلب با تنگی نفس همراه است. کلاپس ریه زمانی رخ می‌دهد که به دلیل سوراخ شدن ریه، هوا به فضای بین ریه و دنده‌ها نشت کند.
  • فشار خون ریوی: وقتی‌ که فشار داخل شریان‌های ریه افزایش پیدا کند، منجر به درد قفسه سینه می‌شود.

پزشکان در‌صورت مبتلا به مشکلات ریوی، داروهایی را برای درمان و کاهش دردهای قلبی شما تجویز خواهند کرد. یکی از این داروها قرص بتالکو است که با محافظت از قلب و ریه، امید به زندگی در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی را افزایش داده و تیر کشیدن‌ قلب ناشی از مشکلات تنفسی را درمان می‌کند.

 تیر کشیدن قلب هنگام نفس کشیدن ناشی از مشکلات ریوی

تیر کشیدن قلب ناشی از حملات عصبی، اضطراب و استرس

از دلایل دیگر تیر کشیدن قلب می‌توان به حملات عصبی نیز اشاره کرد. گاهی تیر کشیدن قلب یک علامت ترسناک از حمله عصبی است و احتمال دارد  فرد را دچار اضطراب کند. البته این شرایط روانی گاهی ممکن است بدون هیچ دلیلی اتفاق بیفتد. اما برخی از افراد ممکن است پس از یک رویداد استرس‌زا یا احساسی نیز دچار حمله وحشت شوند. از علائم تیر کشیدن قلب ناشی از حملات عصبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تنگی نفس
  • ضربان قلب سریع
  • سرگیجه
  • تعریق
  • لرزیدن
  • بی حسی دست و پا
  • غش کردن

این درد مشابه حمله قلبی است و در برخی موارد، ممکن است فقط برای چند دقیقه دوام داشته باشد. در این مواقع نیز ممکن است برخی از پزشکان داروهایی هم‌چون پلاویکس را برای پیشگیری از حملات قلبی و سکته به بیماران تجویز کنند. البته این مسئله به شرایط جسمی و سن بیمار نیز وابسته است.

تیر کشیدن قلب ناشی از حملات عصبی، اضطراب و استرس

علت تیر کشیدن قلب نوجوانان چیست؟ کشیدگی عضلات و درد استخوان

مشکلات عضلانی یا استخوانی نیز در نوجوانان و بزرگسالان سبب احساس درد در قفسه سینه و تیر کشیدن آن می‌شود. اگر شما نیز اخیرا جعبه سنگینی را بلند کرده‌اید، ممکن است دچار التهاب کوستو کندریت یا التهاب غضروف اطراف جناغ شوید و درد قابل‌توجهی را تجربه کنید. این درد یا تیر کشیدن قفسه سینه هیچ ارتباطی با قلب ندارد. در واقع کشیدگی عضلات قفسه سینه یا استخوان منجر‌به یک درد ناگهانی و شدید در قفسه سینه شما خواهد شد.

البته تیر کشیدن قلب همراه با درد بازوها، استخوان‌های کمر و گردن نیز ممکن است علائم نارسائی قلبی و بزرگ شدن قلب باشد؛ بنابراین بهتر است در‌صورت تداوم و تکرار دردهای این‌چنینی به پزشک متخصص مراجعه کنید. در‌این‌صورت پزشک با انجام برخی آزمایش‌ها علت تیر کشیدن قلب و دردهای ناشی از آن را تشخیص خواهد داد.

دلیل تیر کشیدن قلب نوجوانان؛ کشیدگی عضلات و درد استخوان

آنژین صدری؛ یکی از علت‌های تیر کشیدن قلب در افراد مختلف

آنژین صدری نیز ممکن است گاهی باعث احساس درد در قفسه سینه و تیر کشیدن قلب شود. اگر در حال راه رفتن، به اندازه 5 الی 15 دقیقه در زیر استخوان‌های سینه، احساس فشار و گرفتگی کردید و این درد به سوی بازوها، پشت، گردن و چانه کشیده شد، ممکم است شما به آنژین صدری دچار شده‌اید.

آنژین بر اثر حمله‌ قلبی نیست. آنژین صدری با رسوب چربی در دیواره‌ رگ‌های کرونر، باریک شدن مسیر عبور خون، کاهش جریان و کاهش رسیدن اکسیژن مورد نیاز به قلب، موجب تیر کشیدن این اعضای حیاتی در بدن می‌شود.

آنژین در زمان فعالیت، هیجان یا زمانی که کار قلب افزایش پیدا می‌کند و نیاز به خون پر از اکسیژن دارد، رخ می‌دهد. در واقع آنژین هشدار می‌دهد که رگ‌های کرونر به شدت باریک شده یا لخته‌ای جریان خون را قطع کرده است. سیگار کشیدن، فشارهای روحی و روانی و فقدان فعالیت جسمی، انسداد رگ‌های کرونر و درد قلب را افزایش می‌دهد.

آنژین صدری؛ یکی از علت‌های تیر کشیدن قلب در افراد مختلف

تیر کشیدن قلب یکی از عوارض رایج مشکلات گوارشی است

رفلاکس اسید معده یا بیماری رفلاکس گوارشی (GERD)، ممکن است موجب احساس سوزش در گلو یا قفسه سینه یا همان سوزش معده شود. اما گاهی اوقات در رفلاکس اسید معده، فرد دردهایی هم‌چون تیر کشیدن قلب را احساس می‌کند. این درد زمانی اتفاق می‌افتد که اسید از معده شما پاشیده شده و باعث درد ناگهانی یا احساس سوزش در قفسه سینه می‌شود.

التهاب لوله‌ای که گلو را به معده متصل می‌کند نیز ممکن است عامل ایجاد این درد باشد. با این شرایط، احتمال بروز درد پس از غذا خوردن، ورزش کردن یا دراز کشیدن بیشتر می‌شود. هم‌چنین، گاهی احتمال دارد علت تیر کشیدن قلب، مشکل در بلع نیز باشد.

علت تیر کشیدن قلب در کودکان چیست؟ سندروم گرفتگی پیش از موعد

سندروم گرفتگی پیش از موعد یک بیماری است که بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. اما این سندروم ممکن است در بزرگسالی نیز اتفاق بیفتد. پزشکان احتمال می‌دهند که سندروم گرفتگی پیش از موعد با یک عصب کشیده شده در قفسه سینه یا اسپاسم عضله تشدید می‌شود. ویژگی‌های این سندروم عبارت‌اند از:

  • احساس درد در قفسه سینه به‌مدت 30 ثانیه تا 3 دقیقه
  • تشدید این درد با نفس کشیدن
  • احتمال رخ دادن در حالت استراحت یا تغییر وضعیت
  • احتمال رخ دادن در زمان استرس یا اضطراب

هیچ درمانی برای سندروم گرفتگی پیش از موعد وجود نداشته و هیچ اثر منفی و پایداری نیز بر سلامتی بدن نخواهد داشت.

سندروم گرفتگی پیش از موعد؛ یکی از دلایل رایج تیر کشیدن قلب کودکان

مراجعه به پزشک و تشخیص علت تیر کشیدن قلب

در این مقاله علت تیر کشیدن قلب را مورد بررسی قرار دادیم و دلایل علمی و پزشکی این درد را بیان کردیم. گفتیم تیر کشیدن قلب ممکن است ناشی از مشکلاتی هم‌چون مشکلات ریوی، گوارشی، استرس، حملات عصبی و کشیدگی عضلات باشد. برای تشخیص صحیح و دقیق تیر کشیدن قلب باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. متخصصین با انجام برخی آزمایشات علت درد قفسه سینه و تیر کشیدن قلب را بررسی کرده و متناسب با شرایط جسمی بیمار و مشکلات اون داروی مناسب را تجویز خواهد کرد.

در نهایت نیز توصیه می‌کنیم بدون تجویز و مشورت با پزشک از هیچ‌گونه دارویی برای برطرف کردن این درد استفاده نکنید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “علت تیر کشیدن قلب کودکان، نوجوانان و بزرگسالان”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681