آیا سرطان سینه کشنده است یا راه درمانی برای آن وجود دارد؟

مقالات
1401.03.16

پیشرفت علم پزشکی پا به عرصه‌ای گذاشته است که کمتر بیماری بدون درمانی باقی مانده است. سرطان سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. فرقی نمی‌کند سرطان سینه خوش‌خیم داشته باشید یا بدخیم. هر دو نوع این سرطان علاوه‌بر خطرناک بودن قابل درمان نیز هستند. سرطان سینه به دو صورت سرطان سینه خوش‌خیم و بد‌خیم بروز می‌کند. امکان ابتلا به سرطان سینه خوش‌خیم از سن ۱۸‌سالگی وجود دارد. بعد از گذر از مرز ۳۵‌سالگی کم‌کم احتمال ابتلا به سرطان سینه بد‌خیم افزایش پیدا می‌کند

آیا سرطان سینه کشنده است

باید این موضوع را قبول کنیم که سرطان سینه یک بیماری خطر‌ناک و کشنده است؛ با این حال، موردی که افراد مبتلا به سرطان سینه را به کام مرگ می‌کشاند خود بیماری نیست! این ترس از سرطان سینه است که همراه بیماری می‌‌شود تا میزبان خود را نابود کند. ترس و استرس سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و این ضعف بد‌ترین اتفاق ممکن است. پس در کنار سوال آیا سرطان سینه کشنده است، سوال دیگری می‌پرسیم: آیا سرطان سینه درمان دارد؟

پیشرفت علم پزشکی پا به عرصه‌ای گذاشته است که کمتر بیماری بدون درمانی باقی مانده است. سرطان سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله به‌طورکامل سرطان سینه و میزان کشنده بودن آن را توضیح می‌دهیم و با هم به‌دنبال راه‌های درمان این بیماری می‌گردیم؛ بنابراین، اگر از ترس سرطان سینه وارد دنیای تاریک ترس و نا‌امیدی شدید،‌ مطالعه این مقاله نور امید غلبه بر این بیماری را در دل شما روشن خواهد کرد.

آشنایی با عوامل بروز سرطان سینه و علائم آن

اکثر افراد از نام سرطان می‌ترسند و به‌جای اینکه دنبال آشنا شدن با این بیماری باشند از آن فراری هستند. آشنایی نداشتن با دلایل بروز سرطان باعث می‌شود تا آگاهی کافی نسبت به این بیماری نداشته باشید و به‌ طعمه‌ای ساده برای سرطان سینه تبدیل شوید. دلایل اصلی بروز سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • بلوغ زود‌رس و قاعدگی زودهنگام
  • سابقه فامیلی ابتلا به سرطان سینه
  • بالا بودن سن اولین زایمان (بیشتر از ۳۵ سال)
  • نازایی
  • چاقی و رژیم غذایی نامناسب
  • سابقه ابتلا به سایر سرطان‌ها
  • بیماری‌های خوش‌خیم پستان
  • مصرف الکل و دخانیات
  • تابش اشعه یونیزان
  • یائسگی بعد از ۵۵ سالگی
  • مصرف دارو‌های هورمونی در دوران یائسگی
  • مصرف داروهای ضد بارداری‌

مواردی که گفته شد دلایل اصلی بروز سرطان سینه به‌شمار می‌آیند. برخی از این موارد مانند مصرف الکل و دخانیات فقط به بروز سرطان سینه منجر نشده و به‌عنوان یار صمیمی سایر سرطان‌ها نیز شناخته می‌شوند. کنترل برخی از دلایل ابتلا به سرطان سینه مانند سابقه فامیلی دست فرد نیست و برای آن نمی‌تواند کاری انجام دهد. دسته دیگر عوامل بروز این بیماری در کنترل شخص بوده است و با رعایت موارد ساده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. پس از آشنایی با عوامل بروز سرطان سینه باید با علائم بروز آن آشنا شوید و با مراجعه به پزشک و مصرف انواع داروی سرطان سلامتی خود را به‌دست آورید.

دوری از مصرف دخانیات و الکل برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

با دیدن این علائم به بروز سرطان سینه مشکوک شوید

برخی افراد با مشاهده علائم بیماری‌ها از روی ترس و ناامیدی سعی به کتمان این نشانه‌ها می‌کنند و همین موضوع باعث تشدید مریضی و کشنده شدن بیماری‌هایی مانند سرطان می‌شود. علائم بروز سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • ایجاد منافذ و قرمزی پوست سینه
  • تغییر غیر‌عادی اندازه و شکل سینه
  • ترشح هر نوع ماده‌ای به‌غیر از شیر از نوک سینه، مانند خون
  • درد در زیر‌بغل یا سینه که با دوره ماهانه تغییر نکند
  • پوست‌پوست شدن نوک و روی سینه
  • بروز جوش‌های پوستی در اطراف یا روی نوک سینه

بیشتر توده‌های موجود در سینه سرطان نیستند؛ با این حال، بهتر است با مشاهده توده در سینه به پزشک مراجعه کنید.

درست است بروز چنین نشانه‌هایی برای هر شخص نا‌خوشایند است؛‌ با این حال، باید توجه داشته باشد که علائم بیماری‌ها مانند زنگ‌خطر عمل می‌کنند. زنگ‌خطر به ما کمک می‌کند تا از بروز مشکلات آگاه باشیم و قبل از غلبه مشکلات بر ما با آن‌ها مقابله کنیم. این موضوع فقط مربوط به سرطان نمی‌شود. به‌عنوان مثال، ممکن است در طول روز احساس سنگینی در تنفس فرد ایجاد شود. او با مراجعه به پزشک متوجه می‌شود که دچار بیماری برونشیت شده است. با توجه به این مورد و مراجعه به پزشک شخص ممکن است بدون دردسر و فقط با استفاده از دارو‌هایی مانند قرص تاوانکس سلامتی کامل خود را بدست آورد؛ بنابراین، از علائم بیماری‌ها نترسید و پس از مشاهده آن‌ها، فورا به پزشک مراجعه کنید.

با مشاهده توده در سینه به پزشک مراجعه کنید

آیا سرطان سینه بدخیم قابل درمان است؟

با پیشرفت علم پزشکی اکثر بیماری‌ها قابل درمان شده‌اند. اما برخی بیماری‌ها مانند دیابت قابل درمان نیستند؛ با این حال، دارو‌هایی مانند دیابزید  به کنترل و بیماری قند کمک می‌کنند. سرطان سینه نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بنابراین باید بگوییم، فرقی نمی‌کند سرطان سینه خوش‌خیم داشته باشید یا بدخیم. هر دو نوع این سرطان علاوه‌بر خطرناک بودن قابل درمان نیز هستند یا در نهایت راه‌هایی برای کنترل و جلوگیری از پیشروی آن‌ها وجود دارد. روش‌های درمان سرطان پستان عبارت‌اند از:

  • عمل جراحی
  • پرتو درمانی
  • درمان بیولوژیکی
  • هورمون درمانی
  • شیمی درمانی

این روش‌ها با توجه به نوع و مرحله سرطان، حساسیت فرد به هورمون‌ها، سن، سلامت عمومی و اینکه فرد ترجیح می‌دهد از چه روش قابل اجرایی درمان شود، متفاوت خواهد بود.

سرطان سینه در صورت مراجعه به موقع به پزشک درمان می‌شود

راه های پیشگیری از سرطان پستان، جلوگیری از بیماری با رژیم غذایی تا ورزش

بعید می‌دانیم کسی وجود داشته باشد که ضرب‌المثل «پیشگیری بهتر از درمان است» را نشنیده باشد. سرطان سینه نیز در این ضرب‌المثل می‌گنجد. در این قسمت راه‌های پیشگیری از سرطان سینه را معرفی می‌کنیم تا با رعایت این موارد احتمال ابتلا به سرطان سینه را در خود کاهش دهید.

  • فعالیت بدنی روزانه و رعایت رژیم غذایی سالم و مناسب، علاوه‌بر جلوگیری از بروز سرطان، احتمال ابتلا به سایر بیماری‌ها را نیز کاهش می‌دهد. در طرف مقابل هرچه فعالیت بدنی کمتری داشته باشید و از غذا‌های پرکالری و غیراستاندارد استفاده کنید، بیش‌از‌پیش مستعد ابتلا به سرطان سینه خواهید بود.
  • مصرف الکل و دخانیات از عوامل اصلی بروز سرطان به‌شمار می‌آیند. چنانچه به الکل یا دخانیات اعتیاد دارید، تلاش کنید به‌مرور‌زمان مصرف آن را کاهش دهید تا حد ممکن، کمتر در خطر سرطان باشید.
  • افرادی که بعد از ۳۵‌سالگی برای اولین مرتبه باردار می‌شوند و به فرزندان خود شیر نمی‌دهند، ممکن است جزو مبتلایان به سرطان سینه باشند.
  • مصرف هورمون‌های استروژن و پروژسترون در دوران یائسگی شرایط ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌دهد؛ علاوه‌براین، برای پایین آمدم احتمال ابتلا به سرطان سینه، استفاده از قرص‌ها و آمپول‌های ضدبارداری را کنار بگذارید.
  • معاینه ماهانه از سنین ۲۰‌سالگی، ۲ تا ۳ روز بعد از قطع خونریزی عادت ماهیانه
  • انجام ماموگرافی یک یا دو بار در سال بعد از سن ۳۵‌سالگی

از عوامل ناراحت‌کننده هنگام ابتلا به سرطان و بعد از عمل آن مواجه با درد‌های شدید است. در چنین مواقعی برای تسکین درد می‌توانید با تجویز پزشک متخصص از مسکن‌هایی مانند قرص ادوالژین استفاده کنید.

از چه سنی امکان ابتلا به سرطان سینه وجود دارد؟

سرطان سینه به دو صورت سرطان سینه خوش‌خیم و بد‌خیم بروز می‌کند. امکان ابتلا به سرطان سینه خوش‌خیم از سن ۱۸‌سالگی وجود دارد. بعد از گذر از مرز ۳۵‌سالگی کم‌کم احتمال ابتلا به سرطان سینه بد‌خیم افزایش پیدا می‌کند. آمار‌های پزشکی نشان می‌دهد که حدود دو‌ سوم مبتلایان به سرطان سینه بیش از ۵۵‌سال سن دارند. به‌طور عمومی هر‌چه سن بالاتر می‌رود، خطر ابتلا به سرطان سینه به همان اندازه افزایش پیدا می‌کند. کلسترول خون بیماری دیگری است که با افزایش سن احتمال بروز آن در افراد تشدید می‌شود. استفاده از داروی روپیکسون با نظر پزشک به کنترل کلسترول خون کمک می‌کند.

هجده‌سالگی شروع سن ابتلا به سرطان سینه است

آیا سرطان سینه درمان دارد؟ پایین آوردن احتمال مرگ در سرطان سينه با پیشگیری

در این مقاله از آدوراطب به‌طورکامل سرطان سینه و میزان کشنده بودن آن را بررسی کردیم. حال با توجه به مواردی که گفته شد، شما بهتر از هر کس دیگر می‌دانید که آیا سرطان سینه کشنده است یا خیر. قبل از هر کاری با رعایت راه‌های پیشگیری از سرطان خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید و در صورت مشاهده هر یک از علائم آن به‌سرعت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چنانچه تجربه‌ای از سرطان پستان دارید یا اگر بستگان شما با این مورد مواجه شده است،‌ در قسمت نظرات کاربران آن را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “آیا سرطان سینه کشنده است یا راه درمانی برای آن وجود دارد؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681