علائم آسم عصبی چیست؟

مقالات
1401.12.23

آشنایی با علائم آسم عصبی و حملات ناشی از آن

معرفی شایع ترین علائم آسم عصبی

طبق تحقیقات انجام شده در ایالات متحده، بیش از 25 میلیون آمریکایی از آسم رنج می‌برند. آسم یک بیماری مزمن تنفسی است که در نوع عصبی آن، علائم شدیدتری دارد. افراد در هر سنی ممکن است به آسم عصبی مبتلا شوند. در حالی که هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد، درمان‌هایی برای کمک به مدیریت علائم آسم عصبی و جلوگیری از تشدید این علائم کشف شده است. اگر شما نیز به آسم مبتلا هستید، لازم است که با علائم آسم عصبی نیز آشنا شوید تا بتوانید برای کنترل آن، اقدامات لازم را انجام دهید. مطمئن باشید که با مطالعه این مقاله اطلاعات شما در زمینه علائم آسم عصبی تکمیل خواهد شد.

سخت نفس کشیدن؛ از اولین نشانه‌های علائم آسم عصبی

تنش‌های عصبی، استرس و اضطراب ممکن است منجربه سخت نفس کشیدن شوند. در چنین شرایطی، فرد بعد از قرار گرفتن در وضعیت اضطرابی با افزایش تپش قلب، لرزش بدن و اختلال در نفس کشیدن مواجه خواهد شد. درصورتی‌که نفس تنگی عصبی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد، به دلیل کم شدن اکسیژن خون ممکن است سرگیجه و ضعف هم ایجاد کند.

بسته به شدت تنش عصبی و بیماری آسم، چنین وضعیتی ممکن است خفیف یا شدید بوده و نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد. پس از مراجعه به متخصص، پزشک معالج مناسب‌ترین داروی تنفسی را برای کنترل این علائم و بهبود حال فرد، تجویز می‌کند. با مراجعه به صفحه لیست داروهای تنفسی می‌توانید اطلاعات مناسبی درباره نام و ویژگی‌های این داروها به دست آورید.

سخت نفس کشیدن؛ از اولین نشانه‌های علائم آسم عصبی

سرفه های شدید و مداوم ناشی از حمله آسم عصبی

سرفه یک علامت بسیار شایع آسم است. سرفه‌های ناشی از حمله عصبی آسم، معمولا طولانی و بدون توقف خواهند بود. این نوع سرفه‌ها در هنگام حملات عصبی ناشی از تنش و استرس، به‌صورت خشک هستند و خس خس سینه را نیز به همراه دارند.

این سرفه‌ها اغلب باعث اختلال در تنفس فرد خواهند شد؛ در‌این‌صورت ممکن است نیاز به استفاده از اسپری های تنفسی باشد؛ اما برای استفاده حتما باید پزشک متخصص آن را تجویز کرده باشد. درمان علائم آسم عصبی مانند سرفه نیز در پیشگیری از آسیب ریه، به‌ویژه در کودکان مهم است. با مدیریت مناسب، سرفه شما باید در نهایت کاهش یابد. اگر سرفه‌های آسمی با وجود درمان ادامه یافت، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

تند تند نفس نفس زدن از علائم بیماری آسم عصبی

تند تند نفس نفس زدن؛ یکی از علائم آسم عصبی ناشی از استرس

بیشتر مردم در حالت استراحت بین ۸ تا ۱۵ بار در دقیقه نفس می‌کشند. این میزان در اثر هیجان و فشار عصبی بسته به تناسب اندام بالا یا پایین می‌رود. عامل تنش روانی، یکی از شایع‌ترین علت تند کار کردن ریه‌ها است. افراد مبتلا به آسم نیز ممکن است هنگام تنش عصبی، با این مشکل روبه‌رو شوند.

وقتی نفس نفس زدن شروع شود، معمولا بیشتر عصبی می‌شوید؛ چون تند نفس کشیدن تعادل گازهای بدن را بر هم می‌زند، دهان و دست‌ها را کرخ کرده و از رسیدن اکسیژن کافی به مغز جلوگیری می‌کند. خوشبختانه هیچ یک از این علائم، آسیب جسمانی ایجاد نمی‌کنند؛ اما در‌صورت تشدید آن‌ها و اضافه شدن درد قفسه سینه، اگر پزشکتان اسپری آسم تجویز کرده است، از آن استفاده کنید.

تند تند نفس نفس زدن؛ یکی از علائم آسم عصبی ناشی از استرس 

درد قفسه سینه؛ از بارزترین نشانه‌های تنش روانی افراد مبتلا به آسم عصبی

درد قفسه سینه یا سفتی آن، در افراد مبتلا به آسم رایج است. در یک پژوهش، 76 درصد افراد مبتلا به آسم، درد قفسه سینه را گزارش کرده‌اند. آسم وضعیتی است که در آن مجاری تنفسی در ریه‌های شما ملتهب، باریک و متورم می‌شود. این بیماری در هنگام تنش‌های عصبی علاوه‌بر تولید مخاط اضافی، تنفس را برای کسانی که مبتلا به آسم هستند، سخت می‌کند و باعث ایجاد سنگینی و درد در قفسه سینه می‌‌شود.

شدت درد قفسه سینه در افراد مختلف متفاوت است. افرادی که مبتلا به بیماری آسم عصبی هستند، هنگام تنش، استرس و اضطراب درصورت تشدید علائم، باید تحت نظر پزشک متخصص قرار گیرند. درد قفسه سینه منجربه تنگی نفس و اختلال در تنفس خواهد شد؛ در این ‌‌صورت پزشک برای تنفس بهتر فرد بیمار  در چنین شرایطی اسپری فلیکسو تاید را تجویز خواهد کرد.

درد قفسه سینه؛ از بارزترین نشانه‌های تنش روانی افراد مبتلا به آسم عصبی

درگیر شدن عضلات سر و گردن؛ یکی از شایع‎‌ترین علائم آسم عصبی

یکی دیگر از علائم شایع آسم ناشی از حملات عصبی، احساس درد در گردن و احساس گرفتگی در این ناحیه است. با وجود این که معمولا درد گردن به دلیل ابتلا به بیماری آرتروز یا آسیب‌های ماهیچه‌ای ایجاد می‌شود، اما بیماری آسم نیز ممکن است در ایجاد این وضعیت نقش داشته باشد. بیماری آسم معمولا باعث می‌شود در هر بار نفس کشیدن، گردن و قفسه‌ سینه منقبض شوند.

هر گاه هنگام تنفس با مشکل مواجه شدید و در ناحیه‌ سر و گردن احساس درد کردید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج با بررسی علت تنگی نفس و دردهای ناشی از آسم، داروهایی متناسب با شرایط جسمی شما برای‌تان تجویز خواهد کرد.

درگیر شدن عضلات سر و گردن؛ یکی از شایع‎‌ترین علائم آسم عصبی

به سختی حرف زدن؛ یکی از نشانه‌های رایج در بیماران مبتلا به آسم عصبی

علائم دیگری که در بیماران مبتلا به آسم عصبی بروز می‌کند، دشواری در صحبت کردن است. دشواری در صحبت کردن و تکلم، وضعیتی است که بر توانایی بیان کلمات در هنگام تکلم تاثیر منفی می‌گذارد. وقتی افراد به بیماری آسم مبتلا می‌شوند، توانایی ریه در جذب اکسیژن کاهش پیدا می‌کند. بدین‌ترتیب دستگاه تنفسی این افراد تحت تاثیر قرار می‌گیرد و ممکن است دچار ضعف شود. به همین دلیل نیز بروز برخی مشکلات در تکلم از علائم شایع در میان افراد مبتلا به بیماری آسم محسوب می‌شود.

چنانچه در کنار سایر علائم بیماری آسم نظیر درد قفسه‌ سینه و تنگی نفس، دچار دشواری در تکلم شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پزشک به شما کمک می‌کند تا بتوانید در هنگام صحبت کردن، تنفستان را کنترل کنید.

به سختی حرف زدن؛ یکی از نشانه‌های رایج در بیماران مبتلا به آسم عصبی

با مراجعه به متخصص، بیماری آسم را به روش مناسبی کنترل کنید

در این مقاله به علائم آسم عصبی و نشانه‌های آن پرداختیم. برای کنترل این بیماری باید تنش‌ها، استرس و اضطراب را از خود دور کنید. اکنون از همه علائم بیماری آسم و مسائل ضروری درباره‌ این بیماری مطلع شده‌اید. با این‌که معمولا نمی‌توان از بروز بیماری آسم پیشگیری کرد، اما باید از هر اتفاقی که باعث وخیم شدن وضعیت آن می‌شود جدا دوری کنید.

استرس باعث بیماری آسم نمی‌شود؛ اما منجربه وخیم‌تر شدن علائم بیماری خواهد شد. برای این منظور بهتر است که با متخصص مشورت کنید تا راهکارهای مناسبی به شما پیشنهاد دهد. با ارائه راهکارهای درمانی و تجویز داروهای مناسب، می‌توان علاوه‌بر درمان و کنترل آسم، مدیریتی مناسب روی استرس و کاهش علائم آسم عصبی ایجاد کرد.

آیا تا به حال تجربه حمله آسم عصبی را داشته‌اید؟ برای مقابله با آن چه اقدامی انجام داده‌اید؟ تجربیات خود را در این زمینه با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “علائم آسم عصبی چیست؟”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681