همه چیز در مورد درمان و پیشگیری از درد سیاتیک

مقالات
1400.12.03

بهترین دارو برای درمان سیاتیک چیست؟ بسیاری از افراد در طول زندگی به‌خصوص در دوران میانسالی از دردهای عضلانی و […]

یهترین دارو برای درمان سیاتیک

بهترین دارو برای درمان سیاتیک چیست؟ بسیاری از افراد در طول زندگی به‌خصوص در دوران میانسالی از دردهای عضلانی و کمردرد شکایت دارند. اما گاهی کمردرد از ناراحتی در ناحیه ستون فقرات و کمر شروع می‌شود و در باسن، ران و بعضی اوقات تا زیر زانو ادامه پیدا می‌کند. این درد مربوط به عصب سیاتیک است و خیلی از افراد را در طول زندگی درگیر می‌کند.

درد در ناحیه عصب سیاتیک با استراحت بهبود پیدا می‌کند. اما گاهی وضعیت حادتر می‌شود و بیمار برای بهبود اوضاع نیاز به مراجعه به پزشک و مصرف دارو دارد.

خیلی از بیماران نمی‌دانند برای درمان سیاتیک چه دارویی بهتر است. در این مقاله به‌طور کامل در مورد سیاتیک و بهترین دارو برای درمان سیاتیک توضیح می‌دهیم.

عصب سیاتیک؛ بزرگ‌ترین عصب بدن انسان

عصب سیاتیک بزرگ‌ترین و قطورترین عصب در بدن انسان است. این عصب در داخل باسن و دقیقا در خط وسط پشت ران حرکت می‌کند و با عبور از زانو، تا ساق پا ادامه دارد. این عصب از پایین ستون فقرات در دو طرف بدن تقسیم می‌شود.

درد سیاتیک در مسیر عصب سیاتیک به وجود می‌آید. بیمار این درد را در کمر، باسن، پشت ران و ساق پا احساس می‌کند. این درد گاهی مزمن است و فرد را تا آخر عمر درگیر می‌کند. بعضی مواقع هم افراد به سیاتیک حاد دچار می‌شوند و درد و بیماری آن‌ها طی چند هفته فروکش می‌کند.

برای درمان درد سیاتیک، هم تغییر سبک زندگی مفید است و هم درمان‌های دارویی به کمک بیماران می‌آیند. پزشکان با توجه به نوع و میزان درد داروی مناسب تجویز می‌کنند. این روزها داروهای متنوعی برای درمان سیاتیک در شرکت‌های داروسازی تولید می‌شوند و توسط انواع شرکت پخش دارو به داروخانه و در نهایت بیماران می‌رسند.

یهترین دارو برای درمان سیاتیک

علائم درد در عصب سیاتیک؛ آیا درمان سیاتیک در خانه ممکن است؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند علائم درد سیاتیک را بدانند و دنبال درمان سیاتیک در خانه هستند. خیلی‌ها هم بدون مراجعه به پزشک انواع داروها مثل داروی های اورولوژی یا گوارشی و مسکن را برای بیماری‌های مختلف مصرف می‌کنند. اما بهترین روش این است که با علائم بیماری‌ها آشنا شوید و برای درمان دقیق و اصولی به پزشک مراجعه کنید.

درد سیاتیک از کمر به باسن، پشت ران، پشت ساق و بعضی اوقات در قسمت خارجی ساق پخش می‌شود. درد سیاتیک دردی مکانیکی است. وقتی بیمار حرکت می‌کند درد بیشتر می‌شود و هنگامی که دراز می‌کشد، درد کمتری حس می‌کند.

در چنین مواقعی بیمار در کف پا و انگشتان، درد و به‌اصطلاح گزگز احساس می‌کند. بیمار ممکن است علائم دیگری مثل ضعف عضله‌ها، بی‌حسی ، احساس سوزش در کف پا، ضعف ساق پا یا کمردرد هم داشته باشد. درد عصب سیاتیک در بعضی بیماران خفیف‌تر است و برخی نیز آن را بسیار شدید احساس می‌کنند. این درد با حرکاتی مثل خم شدن به جلو، سرفه و عطسه یا نشستن‌های طولانی‌مدت شدیدتر می‌شود.

چه عواملی باعث درد عصب سیاتیک می‌شوند؟

گاهی اوقات دیسک در بیماران دچار پارگی یا فتق می‌شود. فتق دیسک یا دیسک پاره شده به ریشه‌های عصب سیاتیک فشار می‌آورند و همین باعث درد در عصب سیاتیک می‌شود. پارگی یا فتق دیسک مهم‌ترین و شایع‌ترین علت درد سیاتیک است. اما بیماری‌های دیگری هم می‌توانند عامل ایجاد درد در سیاتیک باشند. این عوامل و بیماری‌ها عبارتند از:

  • تنگی کانال نخاعی
  • عفونت ستون مهره‌ها
  • تومورهای ستون مهره‌ها
  • تومورهای عصب سیاتیک
  • تومورهای داخل لگن
  • لیزخوردگی مهره‌های کمر

در بعضی از موارد بیماران به راه‌هایی همچون درمان سیاتیک با سرکه سیب یا درمان سیاتیک با سیاه‌دانه در خانه روی می‌آورند. اما بهتر است قبل از هر چیز برای مشخص شدن منشا درد عصب سیاتیک به پزشک مراجعه کنید. چراکه در بعضی از موارد بیماران نیاز به عمل جراحی دارند و باید هرچه زودتر تحت درمان قرار بگیرند.

یهترین دارو برای درمان سیاتیک

بهترین دارو برای درمان سیاتیک کدام است؟ آخرین درمان سیاتیک

باتوجه به میزان درد، علت بیماری و حاد یا مزمن بودن درد سیاتیک داروهای متفاوتی برای درمان تجویز می‌شوند. این داروها را می‌توان در چند دسته کلی تقسیم‌بندی کرد:

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی و مسکن‌ها (NSAID)؛ درمان زود سیاتیک پای راست و چپ

تعدادی از مسکن‌های بدون نسخه و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی مثل ایبوبروفن، آسپرین، ناپروکسن، دیکلوفناک و ملوکسیکام در این دسته قرار می‌گیرند. این داروها به کاهش التهاب و ورم کمک می‌کنند. مصرف این داروها برای کاهش درد و به‌طور کوتاه‌مدت مفید است.

بعضی از بیماران تمایلی به مصرف داروهای ضدالتهابی برای درمان سیاتیک ندارند. اما این طرز فکر کاملا اشتباه است. درواقع مصرف این داروها برای بیمارانی که نیاز به جراحی دارند کارساز نیست. اما اگر بیمار هنوز به مرحله جراحی نرسیده است، می‌تواند از مسکن‌ها برای کنترل درد عصب سیاتیک استفاده کند.

داروهای شل‌کننده عضلات؛ بهترین آمپول برای درد سیاتیک

برخی افراد روش‌هایی مثل جا انداختن رگ سیاتیک را به بیماران توصیه می‌کنند. چنین روش‌هایی کارساز نیست و بیمار باید در درجه اول به پزشک مراجعه کند. در صورتی که علت اصلی درد سیاتیک، اسپاسم عضلانی باشد، پزشکان از داروهای شل‌کننده عضلات برای درمان کمک می‌گیرند.

این داروها باعث برطرف شدن اسپاسم عضلانی می‌شوند و درد بیمار را کاهش می‌دهند. داروهایی مثل کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین و متوکاربامول در این دسته قرار می‌گیرند.

بهترین دارو برای درمان سیاتیک؛ درمان سیاتیک با داروهای ضدافسردگی

داروهای ضدافسردگی برای کاهش دردهای عصبی مفید هستند. گاهی پزشکان به این نتیجه می‌رسند که برای کنترل درد سیاتیک به تجویز داروهای ضدافسردگی نیاز است. بر همین اساس این داروها را با دوز کمتری برای بیماران تجویز می‌کنند. داروهایی مثل آمیتریپتیلین و نورتریپتیلین در این دسته قرار می‌گیرند.

یهترین دارو برای درمان سیاتیک

مصرف داروهای کاهش دهنده انتقال درد به مغز برای درمان سیاتیک

برخی داروها مثل پرگابالین و گاباپنتین روند انتقال درد به مغز بیمار را کند می‌کنند. همین باعث می‌شوند سیگنال‌ها درد در اعصاب کاهش پیدا کند و درد بیمار کنترل شود.

استروئیدها؛ از انواع بهترین دارو برای درمان سیاتیک

در بعضی افراد درد عصب سیاتیک با مصرف داروها کاهش پیدا نمی‌کند و بیماری بیشتر از یک ماه طول می‌کشد. در چنین مواردی تزریق استروئید اپیدورال توصیه می‌شود. این دارو می‌تواند میزان التهاب در شاخه عصب را کاهش دهد.

استروئیدهای تزریقی به دلیل عوارض جانبی، محدودیت مصرف دارند. این داروها را هر 3 سال یک بار می‌توان تزریق کرد.

بهترین دارو برای درمان سیاتیک؛ راهکارهایی برای کاهش درد عصب سیاتیک در خانه

مراجعه به پزشک و مصرف دارو از مهم‌ترین کارهایی است که هنگام ابتلا به درد عصب سیاتیک باید انجام دهید. اما روش‌های دیگری برای کاهش درد سیاتیک وجود دارند که در کنار مصرف دارو می‌توانند کاملا مفید باشند:

  • تا جایی که می‌توانید استراحت کنید.

یکی از مهم‌ترین مراحل برای کاهش دردکمر و عصب سیاتیک، استراحت و خواب کافی است. بنابراین تا جایی که امکان دارد به بدن خود استراحت دهید و زمان کافی برای خواب در نظر بگیرید.

  • از کیسه‌های یخ برای کاهش تنش و تورم استفاده کنید.

نگه‌داشتن کیسه‌های یخ ده تا بیست دقیقه روی محل درد بسیار به کاهش التهاب کمک می‌کند. بهتر است این کار را سه تا چهار بار در طول روز تکرار کنید. با این روش رگ‌های خونی منقبض می‌شوند و درد کمتر می‌شود.

  • ورزش‌های کم‌تحرک انجام دهید.

تقویت عضله‌ piriformis در عمق باسن به کاهش درد سیاتیک کمک می‌کند. ورزش‌های کم‌تحرک و حرکات کششی باعث تقویت این عضله و سایر عضله‌ها می‌شوند. ورزش‌های سبک عضله‌ها را تقویت می‌کنند و جلوی آسیب بیشتر را هم می‌گیرند.

انجام این کارهای ساده باعث کاهش التهاب و درد در ناحیه عصب سیاتیک می‌شود.

یهترین دارو برای درمان سیاتیک

روش‌های ساده برای پیشگیری از سیاتیک

گاهی ابتلا به سیاتیک قابل پیشگیری نیست. بعضی افراد در اثر بارداری، تصادف، بیماری دیسک، زمینه ژنتیکی یا زمین خوردن دچار درد سیاتیک می‌شوند. اما با انجام چند راهکار ساده می‌توان از کمر مراقبت کرد و خطر ابتلا به سیاتیک را کاهش داد یا به تعویق انداخت:

  • مصرف غذاهای سرخ‌شده، گوشت قرمز، لبنیات پرچرب و غذاهای فراوری شده مثل کنسروها را تا حد امکان کاهش دهید. این غذاها به افزایش التهاب در بدن کمک می‌کنند. اگر یک رژیم غذایی سالم داشته باشید دیگر نیازی به روش‌های خانگی مثل درمان سیاتیک با سرکه سیب یا سیاه‌دانه پیدا نمی‌کنید.
  • قرار دادن بدن در وضعیت درست را یاد بگیرید. شما باید درست نشستن، درست ایستادن، راه رفتن صحیح، بلند کردن مناسب اشیا و نحوه خوابیدن را آموزش ببینید و رعایت کنید.
  • مصرف سیگار و دخانیات ممنوع است. نیکوتین موجود در سیگار با کاهش خون‌رسانی به استخوان‌ها باعث ضعیف شدن دیسک‌ها و ستون فقرات می‌شود. این روند به مرور به کمر آسیب می‌رساند.
  • به‌طور منظم ورزش کنید. ورزش و تحرک مرتب باعث تقویت عضلات می‌شود. عضله‌های قوی از ستون فقرات حمایت می‌کنند.

به‌کاربستن این روش‌ها به تقویت عضله‌ها و استخوان‌ها و درنتیجه کاهش آسیب به کمر و عصب سیاتیک کمک می‌کنند.

بهترین دارو برای درمان سیاتیک

عصب قطور سیاتیک از باسن تا پایین زانو و نزدیک ساق پا کشیده شده است. این عصب به دلایل مختلف دچار التهاب و درد می‌شود. پزشک علت آسیب به سیاتیک را بررسی می‌کند و در نهایت به شما می‌گوید که برای درمان سیاتیک چه دارویی بهتر است.

در این مقاله در مورد علت‌های درد عصب سیاتیک توضیح دادیم و داروهای درمان درد سیاتیک را نیز دسته‌بندی کردیم. برای درمان این درد بهتر است قبل از هر چیز به پزشک مراجعه کنید و توصیه‌هایی مثل مصرف تریاک برای درد سیاتیک را جدی نگیرید.

گاهی درد سیاتیک با داروهای مسکن قابل درمان است و گاهی هم پزشکان از آخرین درمان سیاتیک یا عمل جراحی استفاده می‌کنند. به‌طور کلی بهتر است توصیه‌های پیشگیری از درد سیاتیک را جدی بگیرید و با به‌کار بستن آن‌ها، از ابتلا به این درد تا جایی که ممکن است در امان بمانید!

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “همه چیز در مورد درمان و پیشگیری از درد سیاتیک”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681