۶ راه کنترل دیابت در خانه

مقالات
1401.02.10

دیابت از جمله بیماری‌هایی است که در دهه‌های اخیر افراد بسیاری به آن دچار شده‌اند. طبق آمار، تعداد افراد مبتلا به دیابت در کشورهای خاورمیانه روز به‌روز درحال افزایش است. با رعایت رژیم غذایی، داشتن فعالیت‌های بدنی روزانه و به‌کارگیری یک سری موارد، احتمال ابتلا به دیابت را کاهش دهید. اگز زندگی پر از استرس و پر مشغله‌ای دارید، حتما سبک زندگی و روتین خود را تغییر دهید تا به دیابت مبتلا نشوید.

راههای کنترل دیابت در خانه

طبق آمار منتشر‌شده، آمار ابتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ در خاورمیانه روبه‌ افزایش است. پیش‌بینی شده است که در سال ۲۰۴۰ آمار افراد دیابتی به ۷۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خواهد رسید. فعالیت بدنی، تغذیه، مصرف ویتامین، روتین روزانه و نوشیدنی‌های مفید، یک سری از مواردی هستند که در کنترل دیابت نقش دارند. اگر نمی‌خواهید در سال ۲۰۴۰ جزو افراد مبتلا به دیابت باشید، سطر به سطر همراه شما هستیم تا بیاموزید چگونه آینده‌ای سالم و بدون دیابت را تجربه کنید.

۱- فعالیت بیرون از خانه؛ تاثیر مثبت ورزش بر دیابت نوع ۱ و ۲

تحقیقات نشان داده است که ورزش منظم نه تنها باعث بهبود دیابت نوع ۲ می‌شود بلکه در طولانی مدت جلوی بروز دیابت در افراد در معرض خطر را می‌گیرد. به‌طورکلی بهترین نوع ورزش برای افراد مبتلا به دیابت، ورزش‌های هوازی است. در ورزش‌های هوازی، فعالیت در یک بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به‌طور مداوم و یکنواخت انجام و در نتیجه باعث تقویت قلب و گردش بهتر خون می‌شود.

انجام ورزش به پایین آمدن قند خون کمک می‌کند به‌همین دلیل یکی از اقدامات حیاتی برای بهبود دیابت است. بهتر است هر نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشید و از کار‌هایی جلوی فعالیت شما را می‌گیرند (مانند تماشای تلویزیون) دوری کنید. نشستن زیاد یکی از عوامل افزایش قند خون و ابتلا به دیابت است. علاوه‌بر کنترل دیابت، سایت شرکت آدورا طب به بررسی کنترل و درمان سایر بیماری‌ها مانند بیماری ام اس نیز پرداخته است.

یوگا، دو و حرکات کششی بهترین ورزش برای افراد مبتلا به دیابت

۲- مراجعه به پزشک؛ کنترل دیابت با مصرف دارو

درمان و کنترل انواع دیابت نیاز به نظر پزشک دارد. در دیابت نوع دو با فعالیت و رعایت رژیم غذایی مناسب، بیماری کنترل می‌شود ولی در برخی موارد و با تجویز پزشک، بیمار در کنار رژیم غذایی باید داروهای دیابت را نیز مصرف کند. برای دیابت نوع یک نیز همین مورد صدق می‌کند. دارو‌های متفورمین، سولفونیل اوره، آسپرین و قرص‌های کاهنده کلسترول از دارو‌هایی است که برای دیابت نوع یک و ۲ تجویز می‌شود. این دارو‌ها کمک می‌کند تا بدن انسولین بیشتری برای کنترل قند خون ترشح کنند.

متفورمین و انسولین متداول‌ترین داروهای تجویز شده برای دیابت

۳- ویتامین‌های لازم برای جلوگیری از دیابت؛ از منیزیوم تا کرومیوم

ماده معدنی کروم در بدن موجب حفظ قند خون به‌مقدار طبیعی در بدن است. کمبود این ماده معدنی باعث چاقی و در‌نتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲ می‌شود. مکمل‌های دارویی حاوی منیزیوم یا مواد غذایی مانند موز و آووکادو نیز از تشدید دیابت جلوگیری می‌کند. به‌طورکلی استفاده از مکمل‌ها در کنار رژیم غذایی و فعالیت بدنی از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری ‌می‌کند به‌عنوان مثال رژیم غذایی درست و ورزش منظم، باعث پیشگیری از پوکی استخوان و دیابت می‌شود.

۴- حذف مواد قندی؛ بهترین رژیم غذایی دیابتی

رژیم غذایی یکی از فاکتور‌های مهم در کنترل و درمان دیابت است. طی یک آزمایش بین افرادی که به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند، رژیم غذایی سالم را اجرا کردند. بعد از مدتی با کاهش وزن در بسیاری از افراد مبتلا، دیابت درمان پیدا کرد. رژیم غذایی سالم و ورزش مستمر نقش پررنگی در بهبود دیابت دارد. البته کاهش وزن به این معنا نیست که در آینده باز هم به دیابت مبتلا نمی‌شوید.

همان‌طور که در افراد لاغر نیز دیابت دیده می‌شود؛ تنها فاکتور کنترل دیابت لاغری نیست. عوامل موثری مانند ژنتیک و سندروم پلی‌کیستیک، عدم فعالیت بدنی و سن بالای ۴۵ سال از باعث بروز بیماری دیابت می‌شوند. ولی برای داشتن آینده‌ای سالم و بدون بیماری باید رژیم غذایی بدون چربی مضر و مواد قندی مصنوعی را در پیش گرفت. عدم استفاده از چربی‌های مضر و رژیم غذایی از راه‌های درمان فوری کبد چرب محسوب می‌شوند.

مصرف سبزیجات و کربوهیدرات به‌جای چربی های مضر و قند‌های مصنوعی

۵- مصرف آب؛ نوشیدنی مفید برای کنترل قند خون دیابت

آبمیوه‌ها حتی آن‌هایی که طبیعی هستند، مقدار شکر زیادی دارند و از فیبر بسیار کمی بر‌خودارند. به‌عنوان مثال یک لیوان آب سیب حاوی ۲۵ گرم شکر و ۰/۵ گرم فیبر است. در‌صورتی‌که میوه سیب ۱۹ گرم شکر و ۴/۵ گرم فیبر دارد. به‌همین دلیل آبمیوه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت بسیار ضرر دارد. هیچ‌گاه آبمیوه را جایگزین آب نکنید. خوردن ۸ لیوان آب در روز برای همه افراد ضروری است اما در بیماران دیابتی، آب باعث تنظیم قند خون و در مادران باردار موجب جلوگیری از ابتلا به دیابت بارداری می‌شود.

۸ تا ۱۲ لیوان آب در روز برای افراد دیابتی و باردار

۶-  تاثیر خواب کافی بر قند خون؛ داشتن برنامه دقیق ساعت خواب

مطالعات نشان می‌دهد که داشتن خواب کافی تاثیر مستقیم بر کنترل افزایش قند خون در افراد دیابتی و غیر‌دیابتی دارد. هر‌چه‌قدر کمیت و کیفیت خواب کمتر باشد، احتمال چاقی و در‌نتیجه ابتلا به دیابت نوع ۲ افزایش پیدا می‌کند.

عدم داشتن ۷ تا ۹ ساعت خواب کافی در‌طول شبانه‌روز باعث بروز اختلال در متابولیسم گلوکز و ایجاد مقاومت در‌برابر انسولین می‌شود. بزرگسالانی که در شبانه‌روز خواب کافی ندارند در‌طول روز توانایی حل مشکلات را از دست می‌دهند و در‌نتیجه سطح استرس در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. استرس نیز یکی از مهم‌ترین عوامل بروز بیماری دیابت است.

خواب کافی باید طبق برنامه مشخص و با در ساعت معین انجام شود

کنترل آسیب‌های ناشی از دیابت با مصرف دارو‌های مخصوص

در این مقاله به بررسی عوامل موثر در کنترل دیابت در خانه پرداختیم. مراجعه به پزشک، داشتن رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی مستمر و ورزش‌های هوازی مانند دویدن و پیاده‌روی از ابتدایی‌ترین و در‌عین حال مهم‌ترین اقداماتی است که هر فرد برای سلامت خود باید انجام دهد. علاوه‌بر این، مصرف آب کافی و تنظیم ساعت خواب نیز در کنترل قند خون تاثیر‌گذار است. در‌ کنار همه این موارد، مصرف ویتامین‌ها و داروهایی که پزشک تجویز می‌کند در کنترل بیماری نقش بسزایی دارد.

شرکت پخش دارویی آدورا طب پیشرو در صنعت دارو و سلامت، با همکاری چند شرکت دارویی بین‌الملل مانند سانوفی و آسترازنکا اقدام به پخش دارو‌های تخصصی انواع دیابت نوع ۱ و ۲ کرده است و بیش‌ از ده هزار مراکز درمانی، داروخانه و بیمارستان‌ را تحت پوشش خود قرار داده است. شما برای کنترل دیابت چه کارهایی انجام می‌دهید؟ آیا تجربه استفاده از روش‌های معرفی شده در این مقاله را دارید؟

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “۶ راه کنترل دیابت در خانه”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681