همه آنچه که باید درباره قرص کلاژن از عوارض تا فواید آن بدانید!

مقالات
1400.10.12

هر انسانی و موجودی به سمت پیری حرکت می کند. برخی از افراد هم هستند که دیر پیر می‌شوند. پیری زودرس یا دیررس می‌توانند علل ژنتیکی داشته باشند. اما در هر صورت پیری انکارناپذیر است و بالاخره از راه فرا می‌رسد. در بدن انسان نوعی از پروتئین به نام کلاژن وجود دارد که در پوست، مو، ناخن، ماهیچه‌ها و استخوان وجود دارد. کلاژن موجود در پوست، مو و سایر بخش‌های بدن باعث استحکام می‌شود. به همین دلیل یکی از دلایل که با افزایش سن، پوست بدن چروک می شود کمبود کلاژن است.

عوارض قرص کلاژن

عوارض قرص کلاژن یکی از مهم‌ترین سوالات کسانی است که قصد دارند از این قرص استفاده کنند. هر انسانی و موجودی به سمت پیری حرکت می کند. برخی از افراد هم هستند که دیر پیر می‌شوند. پیری زودرس یا دیررس می‌توانند علل ژنتیکی داشته باشند. اما در هر صورت پیری انکارناپذیر است و بالاخره از راه فرا می‌رسد. در بدن انسان نوعی از پروتئین به نام کلاژن وجود دارد که در پوست، مو، ناخن، ماهیچه‌ها و استخوان وجود دارد. کلاژن موجود در پوست، مو و سایر بخش‌های بدن باعث استحکام می‌شود. به همین دلیل یکی از دلایل که با افزایش سن، پوست بدن چروک می شود کمبود کلاژن است.

کلاژن با افزایش سن کاهش می‌یابد و بدن کمتر از گذشته کلاژن تولید می‌کند. امروزه بسیاری از افراد از قرص کلاژن استفاده می‌کنند تا بتوانند فرایند پیری ظاهری را کمی بهبود ببخشند و آن را به تعویض بیاندازند! اما بهتر است قبل از استفاده از هر دارویی از عوارض آن مطلع باشیم. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا عوارض قرص کلاژن را به‌صورت ویژه بررسی کنیم.

قرص کلاژن چیست؟ کلاژن بعد از آب فراوان ترین ماده در بدن انسان است!

کلاژن از کلمه یونانی kolla  که به معنی چسب گرفته شده است. در واقع کلاژن همانند چسبی سلول‌ها را به هم متصل می‌کند.  کلاژن فروان‌ترین پروتئین در بدن و یکی از اصلی ترین پروتئین‌های ساختاری پوست است. بشر به مرور زمان طراوت و شادابی پوستش را از دست می‌دهد. علت آن نیز کاهش کلاژن در بدن است که با بالارفتن سن ارتباط مستقیمی دارد.

در سال 2011 دانشمندان 28 نوع کلاژن ثبت کردند که 16 نوع آن در بدن وجود دارد. مهم‌ترین کلاژن‌های بدن 4 نوع هستند. نوع اول کلاژن در استخوان، تاندون و فیبروس غضروف وجود دارد. نوع دوم در پوست، مو، ناخن و اندام‌ها است که 90 درصد آن‌ها را تشکیل می دهد. نوع سوم کلاژنی است که در زنان باردار باعث تقویت جفت آن‌ها می‌شود. در نهایت نوع چهارم کلاژنی است که با غضروف سازی ارتباط مستقیمی دارد.

فواید قرص کلاژن

قرص کلاژن در چه مواردی استفاده می‌شود؟

بدن برخی از افراد قادر به جذب کلاژن نیست! از طرفی برخی افراد پیری زودرس را تجربه ‌می‌کنند یا می‌خواهند چین و چروک پوست خود را از بین ببرند! به همین دلیل از قرص مکمل کلاژن استفاده می‌شود که بدن بتواند به مقدار کافی کلاژن دریافت کند. وقتی کلاژن در بدن انسان کم می‌شود معمولاً مصرف قرص کلاژن توصیه می‌شود که بدن بتواند کلاژن بیشتری را دریافت کند.

استفاده از قرص کلاژن در میان میانسالان و افراد مسن جامعه رواج دارد. اما  قبل از مصرف قرص کلاژن که به‌صورت پودر و مایع در دسترس است باید از عوارض و موارد منع مصرف آن مطلع باشیم. اگر می‌خواهید به‌صورت طبیعی کلاژن بدن‌تان تامین شود از گوشت ماهی، مرغ و گاو استفاده کنید که سرشار از کلاژن هستند. در هر صورت اگر رژیم غذایی خاصی را در برنامه دارید و از طرفی با کمبود کلاژن مواجه‌اید بهتر است که در خصوص مصرف قرص کلاژن با پزشک متخصص مشاوره کنید.

عوارض قرص کلاژن را بهتر بشناسید!

اطلاع از عوارض هر دارویی به ما کمک می‌کند که در خصوص نحوه مصرف خودسرانه دارو با حساسیت بیشتری عمل کنیم. متاسفانه در ایران بسیاری از افراد بدون تجویز پزشک، انواع مکمل‌ها از جمله قرص کلاژن را مصرف می‌کنند و در ادامه نیز ممکن است با چالش‌های جدی‌ای همراه شوند. به‌طور کلی قرص کلاژن عوارض حادی ندارد اما بهتر است قبل از مصرف با انواع عوارضی که این قرص ممکن است به دنبال داشته باشد آشنا شوید.

حساسیت پوستی از مهم ترین عوارض قرص کلاژن

متخصصان پوست در خصوص مصرف خودسرانه مکمل‌های پوستی هشدار جدی داده‌اند. چراکه پوست یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن است که وظیفه دفاع از بدن در برابر انواع آلودگی‌های محیطی را به‌عهده دارد. چنانچه مواد معدنی بیش از آنچه که بدن نیاز دارد مصرف شود، نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه باعث می‌شود بدن به خصوص کبد با خطرات جدی روبه‌رو شود. یکی از مهم‌ترین عوارض قرص کلاژن ایجاد حساسی پوستی است. کلاژن بعد از آب فراوان‌ترین ماده در بدن انسان است. به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که کسی به کلاژن حساسیت داشته باشید.

حساسیت پوستی پاسخی غیرطبیعی است و ارتباط مستقیمی با منبع تهیه دارو دارد. بررسی‌ها نشان داده است که افرادی که به تخم‌مرغ یا ماهی حساسیت دارند ممکن است بعد از مصرف قرص کلاژن با حساسیت پوستی شدیدی روبه‌رو شوند. اگر شما هم از این دست از افراد هستید بهتر است که قرص کلاژن را با دوز پایین‌تر مصرف کنید!

قرص کلاژن از منابع غذایی دریایی درست می‌شود

افزایش کلسیم دومین عوارض مهم مصرف قرص کلاژن است!

برای تهیه قرص کلاژن از منابع غذایی دریایی  مانند صدف و کوسه‌ها که سرشار از کلاژن و کلسیم هستند استفاده می‌شود. مصرف خودسرانه و بیش از آنچه که بدن نیاز دارد ممکن است بدن را با افزایش کلسیم همراه کند. از مهم‌ترین عوارض بالا رفتن کلسیم بدن می‌توان به حالت تهوع، خستگی مزمن، درد استخوان و ریتم غیر طبیعی بدن اشاره کرد. از طرفی اگر بدن با کمبود کلسیم مواجه باشد کلاژن کمتری جذب می‌شود. به همین دلیل با یک آزمایش خون ساده از میزان کلسیم بدنتان مطلع شوید!

سایر عوارض قرص کلاژن، از کاهش وزن تا اسهال و احساس سنگینی در معده!

اگر به جز قرص کلاژن در رژیم غذایی‌تان کلاژن بالایی مصرف می‌کنید، حتما باید در خصوص رژیم غذایی و نحوه مصرف قرص کلاژن از پزشک متخصص مشاوره بگیرید. چراکه با مصرف قرص کلاژن و افزایش متابولیسم بدن ممکن است دچار کاهش وزن شوید و در ادامه بدن‌تان با مشکلات جدی همراه شود. از طرفی اسهال، احساس سنگینی در معده، طعم بد دهان و بثورات از دیگر عوارض مصرف قرص کلاژن است. در هر صورت اگر بعد از مصرف هر دارویی با حساسیتی مواجه شدید حتماً در سریع‌ترین زمان ممکن پزشک معالج خود را در جریان امور بگذارید.

چه عواملی باعث کاهش کلاژن در بدن انسان می شود؟

در بالا اشاره کردیم که با بالا رفتن سن کلاژن در بدن کاهش می‌یابد. اما افزایش سن تنها دلیل کاهش کلاژن در بدن نیست! برخی از افراد هستند که در جوانی و میانسالی نیز با کاهش جدی کلاژن روبه‌رو هستند. از مهم‌ترین عوامل کاهش کلاژن می‌توان به رژیم غذایی نامناسب، سیگار، اشعه فرابنفش و استرس اشاره کرد. استرس مادر همه بیماری‌ها است. با کنترل استرس خود از مبتلا شدن به بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری کنید!

قرص کلاژن ساز چی خوبه؟

یکی از مهم‌ترین راهکارها برای جلوگیری از چین و چروک زودهنگام پوست کلاژن سازی است. پیری زودرس برای هیچ‌کس خوشایند نیست به همین دلیل باید از قرص‌های مکمل کلاژن که در شرکت‌های داروسازی معتبر تولید می‌شود استفاده کرد تا بتوان از چین و چروک پوست جلوگیری کرد!

 

قرص کلاژن مانع از چین و چروک پوست می‌شود

آیا کلاژن صورت را چاق می‌کند؟

کلاژن با افزایش متابولیسم بدن حتی ممکن است بدن شما را به سمت تناسب اندام نیز پیش ببرد! هیچ قرصی نمی‌تواند فقط صورت شما را چاق کند! در واقع کلاژن به هیچ‌عنوان چاق کننده نیست و با سفت کردن عضلات صورت و پر کردن چروک‌های پوستی باعث می‌شود که پوست صورت به حالت طبیعی خودش برگردد.

موارد منع مصرف قرص کلاژن را جدی بگیرید!

مصرف قرص کلاژن علاوه‌بر افزایش کلسیم باعث افزایش اثر اکسی توسین نیز می‌شود. به همین دلیل به زنان شیرده و باردار مصرف قرص کلاژن توصیه نمی‌شود. زنان باردار و شیرده نباید خودسرانه از مکمل‌های دارویی استفاده کنند و حتماً باید در خصوص مصرف دارو و رژیم غذایی از پزشک معالج خود مشاوره بگیرند! بهترین زمان مصرف قرص کلاژن اکتیو برای هر کس ممکن است متفاوت باشد و بهتر است طبق دستور پزشک پیش بروید!

آدوراطب بهترین شرکت پخش سراسری دارو در ایران!

در این مقاله به‌طور ویژه قرص کلاژن از فواید تا عوارض آن را به‌طور ویژه بررسی کردیم. کلاژن فراوان‌ترین پروتنئین در بدن انسان است. کاهش کلاژن در بدن ممکن است پوست، مو، استخوان و سایر اندام‌های بدن را با چالشی جدی مواجه کند. از طرفی نیز با افزایش سن، مصرف سیگار و استرس کلاژن بدن نیز کاهش می‌یابد و پوست چروک می‌شود. برای جوانسازی پوست و برگرداندن پوست به حالت طبیعی می‌توان از کلاژن استفاده کرد. مصرف کلاژن بیش از نیاز بدن نیز ممکن است باعث اسهال، کاهش وزن، حساسیت پوستی و هایپرکلسیمی شود.

استفاده از داروهای نامرغوب یکی از دلایلی است که بدن به قرص کلاژن حساسیت نشان می‌دهد! چراکه بدن سرشار از پروتئین کلاژن است و بعید به نظر می‌رسد کسی با مصرف قرص کلاژن عوارض حادی را تجربه کند. به همین دلیل باید از شرکت‌های دارویی معتبر قرص کلاژن خود را تهیه کنید. آدورا طب یکی از برترین شرکت‌های پخش سراسری دارو در ایران است. شرکت آدورا طب به بیش یازده هزار داروخانه، بیمارستان و مراکز درمانی انواع فراورده‌های دارویی، آرایشی و بهداشتی توزیع می‌کند. سبد توزیع آدوراطب، شامل محصولات وارداتى و تولیدى شرکت‌هاى برتر همچون کوبل دارو، داروسازی عبیدی، آسترازانکا و سانوفی است.

نظرات کاربران

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “همه آنچه که باید درباره قرص کلاژن از عوارض تا فواید آن بدانید!”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به شرکت آدوراطب است.

ثبت شکایات
تلفن واحد شکایت: 021-88385681