رهگیری و ردیابی محصولات شرکت آدوراطب بر اساس شناسهUID  

به عنوان اولین شرکت پخش دارو

 

اطمینان از کیفیت و اصالت اقلام سلامت محور شامل دارویی، خوراکی، آرایشی و بهداشتی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های جامعه امروز است چرا که توزیع کالاهای غیر اصل و ناسالم می‌تواند برای سلامت، اقتصاد، فرهنگ جامعه و مردم آسیب‌های جدی و جبران ناپذیری ایجاد کند. بنابراین کنترل، نظارت و ردیابی این محصولات از مبدا تولید تا توزیع کالا بسیار حائز اهمیت است. یکی از راه‌های اطمینان از اصالت و سلامت این کالاها به منظور شناسایی و ردیابی استفاده از برچسب‌ اصالت است.

Unique Identifier: UID یا شماره شناسایی منحصر به فرد، یکی از مشخصاتی است که بر روی برچسب­های اصالت کالا درج شده و منحصرا مربوط به هر بسته کالای سلامت محور است. در واقع به منظور تکمیل چرخه کنترل و ردیابی در جهت اطمینان از توزیع مناسب کالاهای با اصالت، باید زیرساخت‌های اطلاعات محور نیز در این راستا به کار گرفته شوند. بدین معنی که شرکت‌ها بتوانند با  اطمینان اطلاعات کامل گردش کالا را  ردیابی کنند.

 

برچسب ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت دارای بخش‌های زیر است:

  • شناسۀ تجاری فرآورده: (GTIN)

شمارۀ جهانی اقلام تجاری است که برمبنای استانداردهای سازمان GS1صادر  شده است و دارای طول ثابت 14 رقم است.

  • شناسۀ ردیابی، رهگیری (UID)

شناسۀ اختصاصی و منحصر به‌فرد و غیرتکراری برای هر واحد فرآورده است که دارای طول ثابت 20 رقم است و شرکت صاحب پروانه آن را تولید می‌کند.

  • شمارۀ سری ساخت (Lot/Batch Number)

شماره سری ساخت محصول است که شناسه ای برای شرکت تولید کننده محصول به شمار می‌رود که به هر سری از ساخت آن محصول اختصاص می‌دهند.

  • تاریخ انقضا (Exp Date)

  • شناسۀ اصالت

شناسۀ 16 رقمی، منحصر به ‌فرد و متناظر با UID که مختص هر واحد فرآورده است که با لایه‌ای پوشانده شده و پس از برداشتن این لایه توسط مصرف‌کننده آشکار خواهد شد.

  • بارکد دو بعدی (QR Code)

بارکد دو بعدی نیز به جهت امنیت برچسب چاپی مورد استفاده قرار می گیرد و با بارکد خوان ویژه ی بازرسین، توزیع کنندگان یا عرضه کنندگان قابل خواندن است، بازرسان ویژه مشخصات فنی کالا، تولیدکننده، وارد کننده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا و سری ساخت محصول را چک نموده و مورد ارزیابی قرار می دهند.

 

اهداف آدوراطب از راه‌اندازی نظام ردیابی  

شرکت آدوراطب در نظر دارد شرایط و اصولی ایمن، پایدار، منظم و قانوني براي ضابطه‌مندکردن  نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌ها را برای تمامی ذینفعان فراهم آورد. مهمترین اهداف این نظام عبارت است از:

  • ایجاد بستر مناسب برای مدیریت زنجیره تامین و تدارک فرآورده‌ها.
  • ایجاد امکان کسب اطمینان برای مشتریان، مصرف کنندگان و تأمین امنیت روانی و اقتصادی در مصرف فرآورده‌های اصیل و پاسخگویی فعال، واقعی، مستمر، قابل اتکا و متناسب با مسئولیت نسبت به فرآورده‌های تحت نظارت سازمان از ابتدای زنجیره تامین تا بعد از مصرف.
  • ایجاد ابزار مناسب برای اعمال فرآیندهای کنترل و نظارت کیفی در سطح عرضه، و امکان ردیابی قابل اطمینان در زمان Recall[1] ،ADR [2]و PMS[3]
  • ایجاد ابزار مناسب برای مدیریت هدفمند، برخورد فعال و هوشمند با تخلفات در حوزه فراورده‌ها و مبارزه با توسعه تجارت فراورده‌های غیر اصل .

مزایای رهگیری اصالت و سلامت کالا عبارتند از:

– طرح رهگیری و ردیابی UID ، تمامی محصولات خارجی، وارداتی و داخلی را کنترل می‌کند و برای مصرف کننده و خریدار این اطمینان را به وجود می آورد که کالای خریداری شده از اصالت و سلامت کافی برخوردار است.

– با توجه به اختصاص کد ۱۶ رقمی برای هر قلم از محصولات وارداتی، در صورت بروز مشکل ناشی از مصرف محصولات دارویی، مکمل ها، غذایی، آرایشی و بهداشتی دارای برچسب، امکان پیگیری و رسیدگی موضوع از طریق سازمان غذا و دارو وجود دارد.

امکان استفاده از شیوه های متنوع جهت استعلام اصالت کالا وجود دارد. جعل آن به آسانی نبوده و در صورت جعل آن با کمی دقت برچسب های جعلی به راحتی قابل شناسایی است.

[1]: Recall  جمع آوری سری ساخت یا سری ساخت‌های مشخص از یک فرآورده دارویی به دلیل نواقص و مشکلات مربوط به ایمنی، اثربخشی و کیفیت

[2] ADR (Adverse Drug Reaction): عارضه ناخواسته دارویی

[3] PMS (Post-Marketing Surveillance): پایش و نمونه برداری با هدف اطمینان از کیفیت ، اثربخشی و ایمنی داروها و تجهیزات پزشکی در سطح عرضه به بازار

شرکت آدوراطب سامانه نرم افزاری رهگیری و ردیابی UID Tracking برخی از کالاهای مهم سبد خود را با هدف مدیریت سفارشات، ارائه خدمات با کیفیت بالاتر در راستای رضایت مشتریان از زمان دریافت از تامین کننده تا تحویل به داروخانه‌ها به منظور ردیابی به تفکیک هر بسته کالا اجرا کرده است.  بدین منظور کلیه مراکز توزیع به انواع دستگاه‌های  بارکدخوان (هند هلدهای NFC) با قابلیت اسکن تمامی انواع بارکدهای کالا مجهز شدند و از این پس تمامی مراحل پردازش سفارش تا تحویل به مشتریان بر اساس شناسه UID، الکترونیکی و به صورت برخط انجام می‌شود.

راه استعلام برچسب اصالت کالا چیست ؟

در خصوص نحوه ردیابی کالاهای دارای مشخصات اصالت و سلامت ۳ روش وجود دارد:

  • روش اول استفاده از شناسه رهگیری (UID)

کد ۲۰ رقمی مقابل واژه UID را به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ پیامک کرده  و جوابیه دریافتی را با مشخصات مندرج بر روی برچسب مطابقت کند.

  • دومین راه استعلام از طریق سامانه پیامک یا تلفن گویاست

ابتدا لازم است کد ۱۶ رقمی را که توسط لایه ای پوشیده شده خراش بدهید و بعد از آن شناسه را از طریق پیامک به شماره ۲۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کرده و یا با استفاده از شماره تلفن گویا ۰۲۱۶۱۸۵ مورد بررسی قرار داده وکنترل کنید.

  • روش سوم استفاده از نرم افزار بار کدخوان

در صورت استفاده از تلفن همراه دارای نرم افزار بارکد خوان، می‌توان QR محصول را اسکن و مشاهده کرد.